SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wykład VII - Akarologia środowiskowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wykład VII - Akarologia środowiskowa
Kod przedmiotu 13.9-WB-OST-AŚ-W-S14_pNadGenQR9JC
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Ochrona środowiska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów doktoranckie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Grzegorz Gabryś
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie doktorantów z systematyką, morfologią, ekologią, rozmieszczeniem i rozwojem roztoczy. Przedstawienie biologicznej roli roztoczy w ekosystemach. Wskazanie na przystosowania środowiskowe i pokarmowe roztoczy. Wykazanie praktycznego znaczenia roztoczy w gospodarce człowieka, medycynie ludzkiej i weterynaryjnej.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu zoologii systematycznej i ekologii. Znajomość języka angielskiego w stopniu umożliwiającym korzystanie z literatury naukowej.

Zakres tematyczny

Miejsce roztoczy w systematyce pajęczaków (Arachnida); budowa morfologiczna i cykle życiowe roztoczy; podział roztoczy ze względu na rolę pełnioną w ekosystemach lądowych i wodnych; abiotyczne i biotyczne czynniki warunkujące rozmieszczenie roztoczy; charakterystyka akarofauny biomów Ziemi; środowiskowe i ewolucyjne uwarunkowania fagizmu; koewolucja roztoczy fitofagicznych; koewolucja roztoczy pasożytniczych; przegląd taksonów krajowych mających istotne znaczenie w rolnictwie, ogrodnictwie, przechowalnictwie, medycynie ludzkiej i weterynaryjnej; podstawowe informacje odnośnie ekstrahowania roztoczy z prób magazynowych, glebowych, roślin, zwierząt i ludzi; hodowla, konserwacja, preparowanie i oznaczanie roztoczy; ekonomiczne znaczenie roztoczy.

Metody kształcenia

Metoda podająca: wykład z prezentacją multimedialną.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu. Egzamin przeprowadzany jest w formie ustnej. Student odpowiada na trzy problemowe pytania.

Literatura podstawowa

  1. Boczek J., Błaszak Cz. Roztocze (Acari). Znaczenie w życiu i gospodarce człowieka. SGGW, Warszawa 2005;
  2. Bowman A. S., Nuttall P. (eds.). Ticks. Biology, Disease and Control. Cambridge University Press 2008;
  3. Colloff M. J. Dust Mites. Springer, Dordrecht & CSIRO Publishing, Collingwood 2009;
  4. Gerson U., Smiley R. L., Ochoa R. Mites (Acari) for Pest Control. Blackwell Science, Oxford 2003;
  5. Zhang Z-Q. Mites of Greenhouses. CABI Publishing, Wallingford, Oxon, UK 2003.

Literatura uzupełniająca

  1. Boczek J. Zarys akarologii rolniczej. PWN, Warszawa 1999;
  2. Fain A., Guerin B., Hart B. J. Mites and Allergic Diseases. Allerbio, Varennes en Argonne 1990;
  3. Proctor H. C. (ed.). Aquatic Mites. From Genes to Communities. Kluwer Academic Publishers, Dordrecht 2004;
  4. Solarz K. House Dust Mites and Storage Mites (Acari: Oribatida: Astigmatina). Identification Keys. Institute of Systematics and Evolution of Animals, PAS, Cracow 2012;
  5. Weigmann G. Hornmilben (Oribatida). Die Tierwelt Deutschlands. 76. Teil. Goecke & Evers, Keltern 2006.

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Grzegorz Gabryś (ostatnia modyfikacja: 15-09-2016 15:22)