SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Grafika komputerowa |
Kod przedmiotu | GraKom010WIiEFiz_genG71SG |
Wydział | Wydział Fizyki i Astronomii |
Kierunek | Fizyka / Fizyka komputerowa |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Teoretyczna i praktyczna znajomość szerokiego zakresu zagadnień grafiki komputerowej. Umiejętność samodzielnego tworzenia zaawansowanego projektu graficznego w 2D oraz 3D. Tworzenie prostych animacji.
Podstawy programowania, praca w systemie operacyjnym Linux /Windows, podstawowy kurs algebry liniowej i geometrii.
WYKŁAD:
- Historia i przegląd współczesnych metod i zastosowań grafiki komputerowej
- Podstawowe algorytmy grafiki rastrowej
- Matematyka w grafice komputerowej
- Transformacje i rzutowanie
- Ray tracing
LABORATORIUM:
I. PovRay
- Podstawowe elementy sceny i obiekty geometryczne w programie PovRay
- CSG
- Tekstury i powierzchnie obiektów
- Oświetlenie
- Skrypty
- Animacje
II. Grafika menedżerska i prezentacyjna
- Gimp – tworzenie grafiki dla potrzeb internetu
- Tworzenie slajdów i prezentacji
III. Grafika w tekstach naukowych
- LaTeX i PSTricks
Wykład oraz ćwiczenia laboratoryjne w sali komputerowej.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podstawą zaliczenia wykładu jest pisemny sprawdzian wiedzy teoretycznej.
Laboratorium – zaliczenie na ocenę na podstawie indywidualnie zrealizowanych projektów graficznych takich jak:
- animacja w PovRay-u
- prezentacja na wyznaczony temat
- zaawansowany projekt graficzny w technice wektorowej 2D.
Przed przystąpieniem do egzaminu student musi uzyskać zaliczenie z ćwiczeń laboratoryjnych.
Ocena końcowa to 60% oceny z laboratorium i 40% oceny z wykładu.
[1] Foley James D., Dam Andries, Hughes John, Phillips Richard, Wprowadzenie do grafiki komputerowej, Wydanie II, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne 2001.
[2] Eric Lengyel, Mathematics for 3D game programming & computer graphics, Charles River Media INC, Massachuset 2004.
[3]John Vince, Mathematics for Computer Graphics, Springer-Verlag, London 2006.
[1] http://www.povray.org/documentation/
[2] http://www.povray.pl
[3] http://www.f-lohmueller.de/index.htm
[4] http://latex-beamer.sourceforge.net/
[5] http://www.gimp.org
Laboratorium powinno się odbywać w sali komputerowej.
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Mirosław Dudek (ostatnia modyfikacja: 30-09-2016 09:58)