SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Elementy metodologii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Elementy metodologii
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-EMEt-W_pNadGen36V48
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ
  • dr Justyna Nyćkowiak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawami metodologii nauk i  badań socjologicznych.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny Wykładu:

  1. Co to jest nauka? Klasyfikacja nauk. Socjologia jako nauka.
  2. Metodologia i typy uprawiania metodologii.
  3. Teoria i paradygmaty. Paradygmaty w socjologii.
  4. Język nauki. Pojęcia teoretyczne i obserwacyjne. Osobliwości nauk społecznych. Definiowanie.
  5. Struktura procesu badawczego.
  6. Problematyka badawcza i zasady jej tworzenia.
  7. Hipotezy w naukach społecznych.
  8. Zmienne w badaniach społecznych.
  9. Wskaźniki w badaniach społecznych.
  10. Przegląd podejść i metod badań społecznych.
  11. Rodzaje prób badawczych.
  12. Wyjaśnianie i przewidywanie.

 

Zakres tematyczny Ćwiczeń:

  1. Paradygmaty w naukach społecznych.
  2. Prawa, teorie, pojęcia, definicje.
  3. Etapy procesu badawczego.
  4. Cel badań, problemy badawcze.
  5. Hipotezy, zmienne, wskaźniki.
  6. Typologie, skale.
  7. Metody doboru respondentów.
  8. Pomiar. Opracowanie danych.

Metody kształcenia

Wykład: wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, dyskusja, prezentacja.

Ćwiczenia: praca z tekstem źródłowym, praca w grupach, dyskusja, projekt.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Egzamin pisemny.

W formie pytań otwartych i zamkniętych (test). Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału dotyczący egzaminu.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład + ćwiczenia).

Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu.

Ocena z wykładu to ocena z egzaminu pisemnego.

 

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Kolokwium pisemne.

W formie pytań otwartych i zamkniętych (test).

 Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału obejmującego kolokwium.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.

Przygotowanie projektu
w formie pisemnej
 i prezentacja podczas zajęć.

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Aktywność podczas zajęć.

Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów.

Aktywność w ramach wykonywania prac zespołowych.

Współpraca w ramach zadań realizowanych podczas zajęć a także w ramach prac przygotowywanych poza zajęciami.

Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z  kolokwium (50%) i aktywności na zajęciach (20%) i prezentacji projektu (30%).*

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

 

Ocena końcowa z przedmiotu*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

UWAGI:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).

Zasady uzyskania oceny końcowej.

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń
 i wykładu.

Literatura podstawowa

  1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2004.
  2. Dunbar R.,Kłopoty z nauką,Oficyna Wydawnicza ,,Volumen", Warszawa 1996.
  3. Hajduk E., Hipoteza w badaniach pedagogicznych, Wydawnictwo WSP im. T. Kotarbińskiego, Zielona Góra 1998.
  4. Hempel C.G.: Stawianie i sprawdzanie hipotez w naukach empirycznych,[w] Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne, (red.), A. Sułek,Wydawnictwo UŚ, Katowice 2013.
  5. Juszczyk S. „Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne”, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2005.
  6. Kuhn T.S., Struktura rewolucji naukowych, Wydawnictwo "Alatheia", Warszawa 2001.
  7. Merton R.K., Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1982.
  8. Nachmias C. i D., Metody badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo „Zysk i S-ka”, Poznań 2001.
  9. Nowak S., Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1985.
  10. Ossowski S., 0 osobliwościach nauk społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1983.
  11. Podgórski R.A., Metodologia badań socjologicznych. Kompendium wiedzy metodologicznej dla studentów, Wydawca „Branta”, Bydgoszcz 2007.
  12. Sztompka P.(red.) „Metodologiczne podstawy socjologii”, Wydawnictwo UJ, Kraków 1980.
  13. Turner J.H., Struktura rewolucji socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1985.
  14. Wimmer, Roger D., Joseph R. Dominick „Mass media. Metody badań”, Wydawnictwo UJ,  Kraków 2008.
  15. Ziembiński Z., Logika praktyczna, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 1996.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 19-07-2016 15:32)