SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Historia myśli socjologicznej I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Historia myśli socjologicznej I
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-HMS1-W_pNadGenLRNGB
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. zw. dr hab. Mirosław Chałubiński
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zaznajomienie studentów z historią myśli społecznej od czasów starożytnych. Zapoznanie studentów z wątkami z zakresu problematyki społecznej poruszanymi w myśli filozofów i myślicieli, zaznajomienie studentów z założeniami poszczególnych nurtów w historii myśli społecznej.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny Wykładu:

  1. Przegląd koncepcji i ujęć świata społecznego w starożytności na przykładzie filozofii społecznej Platona i Arystotelesa.
  2. Średniowieczny model wyjaśniania zjawisk społecznych: Augustyn i Tomasz z Akwinu.
  3. Rozwój myśli społecznej- koncepcja N. Machiavellego.
  4. Renesansowe utopie.
  5. Nowożytne teorie prawa naturalnego i filozofia społeczna: T. Hobbes’a, J. Locke’a.
  6. Oświecenie brytyjskie i francuskie i jego główni reprezentanci.
  7. Teoria społeczna H. C. Saint-Simona.
  8. Pozytywizm A. Comte.
  9. Ewolucjonizm w myśli społecznej.
  10. Ujęcie demokracji - A. Tocqueville’a i polityczne implikacje tej teorii.
  11. Koncepcja K. Marksa i jej ideologiczne implikacje.

 

Zakres tematyczny Ćwiczeń:

  1. Kwestie społeczne w myśli filozofów starożytnych.
  2. zeństwo w myśli średniowiecza.
  3. Myśl społeczna epoki odrodzenia.
  4. Myśl społeczna w Oświeceniu.
  5. Socjologia historyczna.
  6. Materializm historyczny Marksa i Engelsa.
  7. w naukach społecznych.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny.

Zajęcia ćwiczeniowe: interpretacja przeczytanych treści i dyskusja na ich temat, praca w grupach nad opracowaniem poszczególnych zagadnień.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Egzamin pisemny.

W formie pytań problemowych, otwartych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału dotyczący egzaminu

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład + ćwiczenia).

Zasady uzyskania oceny końcowej
 z wykładu.

Ocena z wykładu to ocena z egzaminu pisemnego.

 

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Kolokwium pisemne

W formie pytań otwartych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału obejmującego kolokwium.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.

Aktywność podczas zajęć.

Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów.

Przygotowanie pracy pisemnej.

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Zasady uzyskania oceny końcowej
z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z  kolokwium (50%) i aktywności na zajęciach (20%) i pracy pisemnej (30%).*

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

Ocena końcowa z przedmiotu*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

UWAGI:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).

Zasady uzyskania oceny końcowej.

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu*.

Literatura podstawowa

  1. acki J., Historia myśli socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
  2. Szczepański J., Socjologia. Rozwój problematyki i metod, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1969.

Literatura uzupełniająca

  1. Comte A., Metoda pozytywna w szesnastu wykładach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1961.
  2. Durkheim E.,Zasady metody socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1986.
  3. Engels F.,Położenie klasy robotniczej w Anglii, Wydawnictwo KiW, Warszawa 1952.
  4. Freud Z., Kultura jako źródło cierpień, Wydawnictwo KR, Warszawa 1994.
  5. Gellner E.,Uwodzicielski urok psychoanalizy, Wydawca Książka i Wiedza, Warszawa 1997.
  6. Hałas E. (red.), Teoria socjologiczna Floriana Znanieckiego a wyzwania XXI wieku, Wydawnictwo KUL, Lublin 1999.
  7. Kasprzyk L., Spencer.,Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1967.
  8. le Bon G.,Psychologia tłumu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.
  9. Machiavelli N., Książę ; Rozważania nad pierwszym dziesięcioksięgiem historii Rzymu Liwiusza, Zakład Narodowy Ossolińskich, Wrocław 1980.
  10. Maneli M., Machiavelli, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1968.
  11. Pareto V.,Uczucia i działania. Fragmenty socjologiczne Wydawnictwo Naukowe, PWN, Warszawa 1994.
  12. Skarga B., Comte, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1977.
  13. Szacki J.,Durkheim, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1964.
  14. Walicki A., Marksizm i skok do królestwa wolności. Dzieje komunistycznej utopii, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1996.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 19-07-2016 15:43)