SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wstęp do socjologii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wstęp do socjologii
Kod przedmiotu 14.2--WP-SOCP-WDS-W_pNadGenH9IAZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Magdalena Pokrzyńska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami opisującymi życie społeczne oraz procesów leżących u jego podstaw. Intencją prowadzącego jest przekazanie zasobu wiadomości na temat elementów składowych struktury społecznej, działania różnych instytucji społecznych oraz ruchliwości przestrzennej oraz społecznej.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny wykładu:

  1. Człowiek istota społeczna.
  2. Wiedza potoczna i jej charakterystyka a wiedza naukowa.
  3. Perspektywa i wyobraźnia socjologiczna jako podstawa naukowej interpretacji zjawisk społecznych. Koncepcja społeczeństwa G.Simmla.
  4. Funkcje socjologii.
  5. Struktura społeczna i jej podstawowe elementy – ujęcie tradycyjne struktury społecznej.
  6. Pozycja społeczna, rola oraz status społeczny.
  7. Ruchliwość społeczna i przestrzenna a różne typy społeczeństw.
  8. Instytucje społeczne i proces instytucjonalizacji.

 

Zakres tematyczny ćwiczeń:

  1. Zbiorowości społeczne. Grupa społeczna jako przykład zorganizowanej i ustrukturalizowanej zbiorowości społecznej.
  2. Cecha i kategoria społeczna, kręgi społeczne, diady, struktura grupy.
  3. Typologia małych grup społecznych.
  4. Więź społeczna. Rodzaje i typy styczności. Wzajemne oddziaływania. Stosunki i zależności społeczne.
  5. Interakcja społeczna. Interakcja jako kategoria pojęciowa.
  6. Socjalizacja jako kategoria pojęciowa. Osobowość i tożsamość jako podstawowe elementy socjalizacji.
  7. Kontrola społeczna oraz jej mechanizmy.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny; wykład problemowy; konwersatoryjny.

Treści dotyczące ćwiczeń realizowane są za pomocą pracy z literaturą – monografiami, podręcznikami oraz artykułami. Preferowana jest praca w grupach, gdzie efektem końcowym jest dyskusja nad prezentowanymi problemami.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Egzamin pisemny.

W formie pytań problemowych, otwartych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału dotyczący egzaminu

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład + ćwiczenia).

Zasady uzyskania oceny końcowej
 z wykładu.

Ocena z wykładu to ocena z egzaminu pisemnego.

 

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Kolokwium pisemne.

W formie pytań otwartych i zamkniętych (test). Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów
 z pracy pisemnej.

Zakres materiału obejmującego kolokwium.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.

Aktywność podczas zajęć.

Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów.

Aktywność w ramach wykonywania prac zespołowych.

Współpraca w ramach zadań realizowanych podczas zajęć a także w ramach prac przygotowywanych poza zajęciami.

Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z kolokwium (80%) i aktywności na zajęciach (20%).

 

 

Ocena końcowa z przedmiotu*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

UWAGI:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnych ocen z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).

Zasady uzyskania oceny końcowej.

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form zajęć.

Literatura podstawowa

  1. Szczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1971.
  2. Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003.
  3. Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Naukowe „Znak”,Kraków 2003.
  4. Turowski J., Socjologia. Małe struktury społeczne, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1994.
  5. Turowski J., Socjologia. Wielkie struktury społeczne, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1994.
  6. Giddens A., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
  7. Dyoniziak R.. Społeczeństwo w procesie zmian. Zarys socjologii ogólnej, Wydawnictwo „Universitas”, Kraków 1992.
  8. Marody M., Giza-Poleszczuk A. Przemiany więzi społecznych, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2004.
  9. Ossowski ST., O osobliwościach nauk społecznych [w:] Dzieła. O nauce, tom IV, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1967.
  10. Turner J., Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie, Wydawnictwo Zyski Ska, Warszawa 1998.

Literatura uzupełniająca

  1. Goodman N., wstęp do socjologii, Wydawnictwo Zysk i Ska, Poznań 1997.
  2. Berger P., Zaproszenie do socjologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 11:37)