SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Mikrostruktury społeczne i struktury pośrednie I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Mikrostruktury społeczne i struktury pośrednie I
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-MIK1-C_pNadGenK6BPS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Izabela Kaźmierczak-Kałużna
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z wybranymi klasycznymi teoriami z zakresu mikrosocjologii i struktur pośrednich oraz działaniami podstawowych elementów struktury społecznej takich, jak małe grupy społeczne, więzi społeczne, role społeczne i ich rodzaje, wskazanie na praktyczne zastosowanie koncepcji mikrostruktur w interpretacji podstawowych procesów społecznych.

Wymagania wstępne

Warunkiem koniecznym jest zaliczenie z przedmiotów: Wstęp do socjologii, Psychologia społeczna.

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny wykładu:

  1. Kryteria podziału struktury społecznej na mikro-i makrostrukturę i ich adekwatność.
  2. Mikrostruktury – zagadnienia podstawowe: znaczenie teorii w wyjaśnianiu zjawisk i procesów społecznych.
  3. Emergentny strukturalizm socjologiczny, jako podstawowy paradygmat analizy mikrostruktur społecznych – mikrosocjologia jako dział socjologii.
  4. Interakcyjne ujęcie mikrostruktur.
  5. Wybrane, klasyczne koncepcje teoretyczne F. Tonnies, E. Durkheim, G. Simmla.
  6. Podstawowe teorie dotyczące tworzenia i krystalizowania się układów statusów, kontekstualny model socjalizacji, modele relacji jednostki ze środowiskiem społecznym, socjolingwistyczna teoria socjalizacji B. Bernsteina.
  7. Socjologiczne koncepcje grup odniesienia

 

Zakres tematyczny ćwiczeń:

  1. Zachowania – działania – działania społeczne – interakcje.
  2. Strukturalistyczne i interakcyjne ujęcia roli społecznej .
  3. Powstawanie małej grupy społecznej – antropologiczna a strukturalistyczna koncepcja małej grupyspołecznej.
  4. Grupa pierwotna i jej status teoretyczny wg Ch. H. Cooley’a – na przykładzie wybranych grup społecznych.
  5. Więź społeczna w różnych typach zbiorowości społecznych – różnice, podobieństwa oraz przemiany więzi społecznejna poziomie mikrostruktur i struktur średniego rzędu.
  6. Instytucje społeczne – typy i wzajemne powiązania (w świetle wybranych teorii socjologicznych), funkcjonowanie na poziomie mikrostruktur i struktur średniego rzędu.
  7. Instytucje totalne – charakterystyka i typy.
  8. Integracja społeczna.

Metody kształcenia

Wprowadzanie w problematykę za pomocą wykładu konwencjonalnego oraz konwersatoryjnego.

Podstawowe metody wykorzystywane na ćwiczeniach to praca z książką, praca w grupach, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Egzamin pisemny.

W formie pytań problemowych, otwartych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału dotyczący egzaminu.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład + ćwiczenia).

Zasady uzyskania oceny końcowej
 z wykładu.

Ocena z wykładu to ocena z egzaminu pisemnego.

 

 

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Kolokwium pisemne.

W formie pytań otwartych.

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału obejmującego kolokwium.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.

Aktywność podczas zajęć

Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów.

Aktywność w ramach wykonywania prac zespołowych.

Współpraca w ramach zadań realizowanych podczas zajęć a także w ramach prac przygotowywanych poza zajęciami.

Zasady uzyskania oceny końcowej
 z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z  kolokwium (80%) i aktywności na zajęciach (20%)*.

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

Ocena końcowa z przedmiotu*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

UWAGI:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).

Zasady uzyskania oceny końcowej.

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń
 i wykładu.*

Literatura podstawowa

  1. Giddens A., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
  2. Goffman E., Charakterystyka instytucji totalnych [w:] Elementy teorii socjologicznych, (red.) W. Dereczyński, A. Jasińska-Kania, J. Szacki, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 1975.
  3. Machaj I. (opr.), Małe struktury społeczne, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1998.
  4. Marody M., Giza-Poleszczuk A., Przemiany więzi społecznych. Zarys teorii zmiany społecznej, Wydawnictwo „Scholar”, Warszawa 2004.
  5. Merton R.K., Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1982.
  6. Olster C. K., Grupy, Wydawnictwo „Zysk i S-Ka” , Poznań 2002.
  7. Szmatka J., Małe struktury społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1989.
  8. Sztompka P ., Socjologia, Wydawnictwo „Znak”, Kraków 2002.
  9. Turowski J., Socjologia. Małe struktury społeczne, Wydawnictwo KUL, Lublin 2001.

Literatura uzupełniająca

  1. Szczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, Warszawa 1970.
  2. Turner J. H., Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie, Poznań 1998.

Uwagi

Zajęcia są realizowane w kilkugodzinnych blokach tematycznych.


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 12:12)