SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Procesy zmiany społecznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Procesy zmiany społecznej
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-PZM-W_pNadGenU6S45
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lech Szczegóła, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z problematyką socjologicznych teorii zmian i rozwoju społecznego. Umiejętność socjologicznej analizy zjawisk dynamiki społecznej, wyjaśniania genezy i prognozowania kierunku procesów rozwoju  cywilizacji. Orientacja w teoretycznej dyskusji wokół nowoczesności i jej przemian.

Wymagania wstępne

Zaliczony kurs ze wstępu do socjologii.

Zakres tematyczny

  1. Statyka i dynamika w socjologii. Źródła zmian w życiu społecznym.
  2. Pojęcie procesu społecznego. Rodzaje procesów społecznych. Ważniejsze procesy społeczne: przystosowanie, współzawodnictwo,konflikt, dezorganizacja.
  3. Procesy anomii, innowacja, konformizm, rytualizm. Zachowania społeczne jako czynnik stabilności lub zmiany form ładu społecznego. Ruchy społeczne – powstawanie, instytucjonalizacja, struktura.
  4. Funkcje poznawcze badań nad zmianami społecznymi.
  5. Prehistoria teorii rozwoju. Cykliczne wizje zmian.
  6. Narodziny idei postępu. Założenia, treść i paradoksy teorii postępu.
  7. Zmiany i rozwój społeczny w koncepcji liberalnej. Wolność i konkurencja ekonomiczna jako podstawa zmian społeczno – cywilizacyjnych. Neoliberalizm.
  8. Marksowska teoria rozwoju. Formacje społeczno – ekonomiczne. Analiza kapitalizmu jako fazy w rozwoju społecznym. Walory i porażki doktryny marksowskiej.
  9. Ewolucjonizm. Założenia, metody i rezultaty badań nad ewolucją społeczną. Zmiana społeczna w ujęciu przedstawicieli ewolucjonizmu. Neo-ewolucjonizm.
  10. Socjologia historyczna. Rozwój i ewolucja w świetle historii porównawczej.
  11. A. Toynbee i jego koncepcja wyzwań rozwojowych.
  12. Dyfuzjonistyczne koncepcje rozwoju. Uwarunkowania i bariery dyfuzji kulturowej.
  13. Teorie modernizacji. Narodziny i ewolucja socjologicznych badań wokół nowoczesności. Teoria stadiów wzrostu, fazy rozwoju nowoczesności. Cechy, ograniczenia i dylematy nowoczesności.

Metody kształcenia

Ćwiczenia, dyskusja, analiza problemu. Wykład konwencjonalny.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Kolokwium zaliczeniowe. pisemne

W formie pytań otwartych i zamkniętych (test).

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału dotyczący egzaminu.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład + ćwiczenia).

Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu.

Ocena z wykładu to ocena z pisemnego kolokwium zaliczeniowego.

 

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Kolokwium pisemne

W formie pytań otwartych i zamkniętych (test).

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału obejmującego kolokwium.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.

Prezentacja pracy pisemnej na zajęciach.

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Proporcje zadań i ich wpływ na ocenę końcową z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną z oceny z kolokwium i pracy pisemnej.*

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

Ocena końcowa z przedmiotu*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

UWAGI:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0.)

Zasady uzyskania oceny końcowej.

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu.

Literatura podstawowa

  1. Sztompka P., Socjologia zmian społecznych, Wydawnictwo „Znak”, Kraków 2005.
  2. Wallerstein I., Koniec świata jaki znamy, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2004.
  3. Jelonek A.W., Tyszka K., Koncepcje rozwoju społecznego, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2001.
  4. Szczepański M., Modernizacja, rozwój zależny, rozwój endogenny – socjologiczne studium teorii rozwoju społecznego, Wydawnictwo UŚ, Katowice 1998.
  5. Giddens A., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2004.

Literatura uzupełniająca

  1. Drucker. P. F., Społeczeństwo pokapitalistyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
  2. Dyoniziak R. (red.), Teoria rozwoju społecznego. Wypisy, Wydawnictwo. AE, Kraków 1976.
  3. Naisbitt J., Megatrendy, Wydawnictwo „Zysk i –Ska”, Poznań 1997.
  4. Rychard R., Federowicz M. (red.) , Społeczeństwo w transformacji, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 1993.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 12:21)