Zapoznanie studenta z wybranymi klasycznymi teoriami z zakresu mikrosocjologii oraz struktur pośrednich, a także działaniami podstawowych elementów struktury społecznej takich, jak małe grupy społeczne, więzi społeczne, role społeczne i ich rodzaje, a także struktur pośrednich. Wskazanie na praktyczne zastosowanie koncepcji mikrostruktur
i mezostruktur w interpretacji podstawowych procesów społecznych.
Wymagania wstępne
Warunkiem koniecznym jest zaliczenie z przedmiotów: Wstęp do socjologii, Psychologia społeczna oraz Mikrostruktury społeczne i struktury społeczne.
Zakres tematyczny
Zakres tematyczny wykładu:
Zbiorowości terytorialne jako przedmiot zainteresowań socjologii; koncepcje i ujęcia teoretyczne.
Wieś jako typ struktury pośredniej (od ujęcia modelowego wsi tradycyjnej do historycznych cech i przemian wsi polskiej).
Miasto jako typ struktury pośredniej (dychotomia wieś-miasto, urbanizm, urbanizacja, miasto socjalistyczne jako szczególna postać struktury pośredniej).
Region typ struktury pośredniej, regionalizm, regionalizacja, ojczyzna regionalna.
Rozwój lokalny i regionalny.
Porządek makrospołeczny a ład lokalny – ujęcia teoretyczne i przykłady historyczne (przemiany struktur lokalnych
w Polsce na przestrzeni dziejów w kontekście procesów makrostrukturalnych).
Strukturalne konsekwencje migracji w kontekście przemian małych grup i społeczności lokalnych.
Specyfika mikro- i mezostruktur w zachodniej Polsce.
Zakres tematyczny ćwiczeń
Funkcjonowanie grup odniesienia w społeczności lokalnej.
Funkcjonowanie społeczności lokalnej we współczesnych realiach społecznych, ekonomicznych i kulturowych – analiza danych zastanych.
Rodzina, a społeczność lokalna – podobieństwa i różnice w realizowanych funkcjach.
Mieszkaniec wsi i mieszkaniec miasta – zarys cech charakterystycznych postaci.
Wymiary tożsamości społecznej.
Kapitał społeczny a funkcjonowanie społeczności lokalnej.
Problemy lokalne – kontekst teoretyczny i strukturalny.
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny; wykład problemowy.
Treści dotyczące ćwiczeń, ujęte we wskazanych punktach realizowane są za pomocą pracy z książką oraz danymi zastanymi. Preferowana jest praca w grupach, gdzie efektem końcowym jest dyskusja nad prezentowanymi problemami. W ramach ćwiczeń przewidziana jest również indywidualna praca studenta związana z realizacją projektu badawczego poświęconego wybranemu problemowi występującemu w małych grupach i strukturach pośrednich.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie wykładów.
Forma zaliczenia wykładu
Uwagi
Zaliczenie na ocenę.
Tak
Egzamin pisemny.
W formie pytań zamkniętych (test).
Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.
Zakres materiału dotyczący egzaminu.
Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład + ćwiczenia).
Zasady uzyskania oceny końcowej
z wykładu.
Ocena z wykładu to ocena z egzaminu pisemnego.
Zaliczenie ćwiczeń
Forma zaliczenia ćwiczeń
Uwagi
Zaliczenie na ocenę.
Tak
Kolokwium pisemne
W formie pytań otwartych.
Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.
Zakres materiału obejmującego kolokwium.
Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.
Przygotowanie projektu w formie pisemnej i prezentacja podczas zajęć.
Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.
Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.
Współpraca w ramach zadań realizowanych podczas zajęć a także w ramach prac przygotowywanych poza zajęciami.
Zasady uzyskania oceny końcowej
z ćwiczeń.
Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z kolokwium (50%), przygotowanego projektu badawczego (25%) i aktywności na zajęciach (25%).*
*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej
Ocena końcowa z przedmiotu*
Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej
UWAGI:
Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.
Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).
Zasady uzyskania oceny końcowej.
Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu.
Literatura podstawowa
Szmatka J., Małe struktury społeczne, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 1989.
Merton R. K., Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 1982.
Olster C. K., Grupy, Wydawnictwo „Zysk i S-Ka”, Poznań 2002.
Machaj I. (red.), Małe struktury społeczne, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1998.
Turowski J., Socjologia. Wielkie struktury społeczne, Wydawnictwo TN KUL, Lublin 1994.
Turowski J., Socjologia. Małe struktury społeczne, Wydawnictwo TN KUL, Lublin 1993.
Bukraba-Rylska I., Socjologia wsi polskiej, Wydawca WN PWN, Warszawa 2008.
Simmel G., Socjologia, rozdz. IV Mentalność mieszkańców wielkich miast, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 1975.
Sztumski J., Problem społeczny jako przedmiot badań socjologii, „Studia Socjologiczne”, nr 3/1977.
Jałowiecki B., Współczesne problemy rozwoju regionalnego, Wydawnictwo UW, Warszawa 1995.
Jałowiecki B., Majer A., Szczepański M. S. (red.), Przemiany miasta. Wokół socjologii Aleksandra Wallisa, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa. 2005
Kawczyńska-Butrym Z., Migracje. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2009.
Mach Z., Niechciane miasta, Wydawnictwo „Universitas”, Kraków 1998.
Machaj I., Podmiotowość społeczna. Orientacje badawcze, [w:] „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, Lublin-Polonia, sectio I, vol. XVI/XVII, 1, R. 1991/1992.
Machaj I., Strukturalne uwarunkowania podmiotowego rozwoju zbiorowości lokalnych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1994.
Machaj I., Społeczno-kulturowe konteksty tożsamości mieszkańców wschodniego i zachodniego pogranicza Polski, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2005
Malikowski M., Solecki S. (red.), Społeczeństwo i przestrzeń zurbanizowana, Wydawnictwo Wyższej szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1999.
Niedźwiedzki D., Odzyskiwanie miasta: władza i tożsamość społeczna, Wydawnictwo „Universitas”, Kraków 2000.
Sagan I., Miasto - scena konfliktów i współpracy: rozwój miasta w świetle koncepcji reżimu miejskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2000.
Starosta P., Poza metropolią. Wiejskie i małomiasteczkowe zbiorowości lokalne a wzory porządku makrospołecznego, Wydawnictwo UŁ, Łódź 1995.
Starosta P. (red.), Zbiorowości terytorialne i więzy krwi, Wydawnictwo UŁ, Łódź 1995.
Styk J., Chłopi i wieś polska w perspektywie socjologicznej i historycznej, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1999.
Szyfer A., Ludzie pogranicza. Kulturowe uwarunkowania osobowości, Wydawnictwo WSNHiD, Poznań 2005.
Turowski J., Socjologia wsi i rolnictwa. Metody i wyniki badań, Wydawnictwo „Norbertinum”, Lublin 1992.
Literatura uzupełniająca
Giddens A., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004
Wasilewski J. (red.), Współczesne społeczeństwo polskie. Dynamika zmian, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa a 2006.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Krzysztof Lisowski (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 11:50)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.