SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Makrostruktury społeczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Makrostruktury społeczne
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-SMAK-C_pNadGenD43RN
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jerzy Leszkowicz-Baczyński, prof. UZ
  • dr Anna Mielczarek-Żejmo
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Intencją prowadzącego jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i teoriami z zakresu makrostruktur społecznych. Dodatkowym celem jest przygotowanie studentów do rozpoznawania i analizowania współczesnych zjawisk i procesów dotyczących struktury społecznej i jej przemian, stratyfikacji społecznej oraz ruchliwości społecznej.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny Wykładu:

  1. Pojecie struktury społecznej, różne wymiary struktury społecznej.
  2. Teoria klas społecznych Karola Marksa
  3. Neomarksowskie koncepcje struktury klasowej
  4. Teoria struktury społecznej Maxa Webera
  5. Post-weberowskie koncepcje struktury społecznej
  6. Klasa średnia – pojęcie, koncepcje
  7. Klasa średnia w Polsce

 

Zakres tematyczny Ćwiczeń:

  1. Stratyfikacja społeczna. Systemy stratyfikacyjne. Stratyfikacja społeczna w Polsce w okresie transformacji systemowej
  2. Klasy społeczne.
  3. Klasy społeczne w Polsce w okresie transformacji systemowej.
  4. Struktura klasowa w społecznej świadomości
  5. „Śmierć klas” – przesłanki i krytyka koncepcji
  6. Underclass
  7. Ruchliwość społeczna.
  8. Ruchliwość społeczna w Polsce w okresie transformacji.
  9. Inteligencja
  10. Naród i grupy etniczne. Zróżnicowanie etniczne Polski.
  11. Procesy integracji europejskiej

Metody kształcenia

Student zdobywa wiedzę oraz umiejętności z zakresu makrostruktur społecznych poprzez realizację następujących metod kształcenia:

treści wykładów: wykład konwencjonalny; problemowy; konwersatoryjny;

treści ćwiczeń: praca z książką; analiza tekstów źródłowych; praca grupowa; dyskusja wielokrotna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładu

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Egzamin pisemny

W formie pytań problemowych, otwartych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału dotyczący egzaminu

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład).

Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu

Ocena z wykładu to ocena z pisemnego egzaminu.

 

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Kolokwium pisemne

W formie pytań otwartych i zamkniętych (test).

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału obejmującego kolokwium

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.

Aktywność podczas zajęć

Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów.

Aktywność w ramach wykonywania prac zespołowych.

Współpraca w ramach zadań realizowanych podczas zajęć a także w ramach prac przygotowywanych poza zajęciami.

Przygotowanie  grupowej pracy pisemnej (raport z badań itp.)

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z  kolokwium (50%) i aktywności na zajęciach (25%), pisemnej pracy przygotowywanej w zespole (25%)*

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

Ocena końcowa z przedmiotu*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

UWAGI:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0)

Zasady uzyskania oceny końcowej

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu*.

Literatura podstawowa

  1. Domański H., Polska klasa średnia, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2002.
  2. Domański H., Struktura społeczna, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2004.
  3. Ossowski S., O strukturze społecznej, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1986.
  4. Sztompka P., Pojęcie struktury społecznej: próba uogólnienia, w: „Studia Socjologiczne”, nr 3, 1989.
  5. Turner J.H., Struktura teorii socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
  6. J., Socjologia. Wielkie struktury społeczne, TN KUL, Lublin 2000.

Literatura uzupełniająca

  1. ński H., Hierarchie i bariery społeczne w latach 90-tych, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2000.
  2. Domański H., Na progu konwergencji. Stratyfikacja społeczna w krajach Europy środkowo-Wschodniej, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 1996.
  3. Domański H., O ruchliwości społecznej w Polsce, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2004.
  4. Domański H., Rychard A. (red.), Elementy nowego ładu, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 1997.
  5. Domański H., Sawiński Z., Słomczyński K.M. (2007), Nowa klasyfikacja i skale zawodów. Socjologiczne wskaźniki pozycji społecznej w Polsce, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2007.
  6. Domański H., Społeczeństwa klasy średniej, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 1994.
  7. Matuszak G., Inteligencja a nowa klasa średnia w Polsce, Oficyna Bibliofilów, Łódź 1994.
  8. Ossowski S., Struktura klasowa w społecznej świadomości, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1957.
  9. Rybicki P., Struktura społecznego świata. Studia z teorii społecznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1979.
  10. Sarapata A., Studia nad uwarstwieniem i ruchliwością społeczną w Polsce Wydawnictwo „Książka i Wiedza”, Warszawa 1965.
  11. Sorokin P.A., Ruchliwość społeczna, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2009.
  12. Sztompka P., Teorie zmian społecznych a doświadczenia polskiej transformacji, w: „Studia Socjologiczne”, nr 1, 1994.
  13. Weber M., Klasy, stany, partie - podział władzy w obrębie wspólnoty, w: Elementy teorii socjologicznych, wyb. Derczyński W., Jasińska-Kania A., Szacki J., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1975.
  14. Wesołowski W., Procesy klasotwórcze w teoretycznej perspektywie, w: „Studia Socjologiczne”, nr 1, 1994.
  15. Zagórski Z., Strukturalne bariery transformacji i integracji a społeczeństwo Polski, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, 1996.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 13:49)