SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metody badań jakościowych |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-SOCP-MBJ-C_pNadGenILXR1 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Socjologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Zapoznanie studentów z podstawowymi założeniami podejścia jakościowego w badaniach społecznych. Celem zajęć jest charakterystyka wybranych metod i technik badań jakościowych (m. in. obserwacja, wywiady pogłębione, zogniskowane wywiady grupowe, jakościowa analiza treści, metoda biograficzna).
Student powinien mieć zaliczony kurs z Elementów metodologii oraz Metod badań ilościowych.
Zakres tematyczny wykładu:
Zakres tematyczny ćwiczeń:
Wykład: Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, dyskusja
Ćwiczenia: Praca z materiałem źródłowym, praca z tekstem, praca w grupach
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładu
Forma zaliczenia wykładu |
Uwagi |
Zaliczenie na ocenę |
Tak |
Egzamin pisemny i ustny |
W formie pytań problemowych, otwartych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej. Zadania egzaminacyjne w formie pisemnej dotyczą charakterystyki podejścia jakościowego w badaniach społecznych, opisu podstawowych metod i technik prowadzenia badań. W trakcie odpowiedzi ustnych student charakteryzuje przebieg procesu badawczego w celu wyjaśnienia wybranego zjawiska społecznego. |
Zakres materiału dotyczący egzaminu |
Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład + ćwiczenia) |
Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu |
Ocena z wykładu to ocena z egzaminu z przedmiotu. |
*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej
Zaliczenie ćwiczeń
Forma zaliczenia ćwiczeń |
Uwagi |
Zaliczenie na ocenę |
Tak |
Zakres materiału obejmującego kolokwium |
Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem. |
Przygotowanie projektów w ramach pracy w zespołach (grupach) w formie pisemnej i ich prezentacja podczas zajęć |
Studenci przygotowują projekty w grupach, każdorazowo realizując badanie terenowe z wykorzystaniem poznanej metody i techniki badawczej. Oceniana jest zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu. Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału. |
Aktywność podczas zajęć |
Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów. |
Aktywność w ramach wykonywania prac zespołowych. |
Współpraca w ramach zadań realizowanych podczas zajęć a także w ramach prac przygotowywanych poza zajęciami. |
Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń |
Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z ocen z projektów (70%) i aktywności na zajęciach (30%)*. |
*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej
Ocena końcowa z przedmiotu*
Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej |
UWAGI: |
Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny |
Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0) |
Zasady uzyskania oceny końcowej |
Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu*. |
*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej
Wybrane zajęcia w ramach ćwiczeń mogą mieć również charakter terenowy.
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 14:02)