SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metody badań jakościowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metody badań jakościowych
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-MBJ-C_pNadGenILXR1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi założeniami podejścia jakościowego w badaniach społecznych. Celem zajęć jest charakterystyka wybranych metod i technik badań jakościowych  (m. in. obserwacja, wywiady pogłębione, zogniskowane wywiady grupowe, jakościowa analiza treści, metoda biograficzna).

Wymagania wstępne

Student powinien mieć zaliczony kurs z Elementów metodologii oraz Metod badań ilościowych.

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny wykładu:

  1. Socjologia jakościowa „humanistyczna”, założenia teoretyczne i metodologiczne.
  2. Badania jakościowe i ilościowe, podobieństwa i różnice.
  3. Założenia metody teorii ugruntowanej
  4. Jakościowe metody i techniki poznawania rzeczywistości społecznej i analizowania uzyskanych wyników (wywiady jakościowe, metoda analizy dokumentów osobistych, metoda biograficzna, elementy socjologii wizualnej, studium przypadku, monografie terenowe, badania etnograficzne, eksperymenty).
  5. Etyka badań jakościowych.
  6. Wiarygodność i rzetelność badań jakościowych

Zakres tematyczny ćwiczeń:

  1. Metoda obserwacyjna
  2. Wywiady pogłębione (IDI)
  3. Zogniskowane wywiady grupowe (FGI)
  4. Analiza treści

Metody kształcenia

Wykład: Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, dyskusja

Ćwiczenia: Praca z materiałem źródłowym, praca z tekstem, praca w grupach

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładu

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Egzamin pisemny i ustny

W formie pytań problemowych, otwartych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zadania egzaminacyjne w formie pisemnej dotyczą charakterystyki podejścia jakościowego w badaniach społecznych, opisu podstawowych metod i technik prowadzenia badań. W trakcie odpowiedzi ustnych student charakteryzuje przebieg procesu badawczego w celu wyjaśnienia wybranego zjawiska społecznego.

Zakres materiału dotyczący egzaminu

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład + ćwiczenia)

Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu

Ocena z wykładu to ocena z egzaminu z przedmiotu.

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Zakres materiału obejmującego kolokwium

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.

Przygotowanie projektów w ramach pracy w zespołach (grupach) w formie pisemnej  i ich prezentacja podczas zajęć

Studenci przygotowują projekty w grupach, każdorazowo realizując badanie terenowe z wykorzystaniem poznanej metody i techniki badawczej. Oceniana jest zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Aktywność podczas zajęć

Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów.

Aktywność w ramach wykonywania prac zespołowych.

Współpraca w ramach zadań realizowanych podczas zajęć a także w ramach prac przygotowywanych poza zajęciami.

Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z ocen z  projektów (70%) i aktywności na zajęciach (30%)*.

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

Ocena końcowa z przedmiotu*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

UWAGI:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0)

Zasady uzyskania oceny końcowej

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu*.

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

Literatura podstawowa

  1. A. Wyka, Badacz społeczny wobec doświadczenia, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 1993, s. 11-43.
  2. N. Denzin, Y. Lincoln, Metody badań jakościowych t.1,2, Warszawa 2009
  3. D. Maison, Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, PWN, Warszawa 2001
  4. K. Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa 2000
  5. Dukaczewska-Nałęcz A., Zogniskowane wywiady grupowe – jakościowa technika badawcza, w: Spojrzenie na metodę. Studia z metodologii badań społecznych, (red.) H. Domański, K. Lutyńska, A. Rostocki, IFiS PAN, Warszawa 1999.
  6. J. Lutyński, Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia, ŁTN, Łódź 2000, s.308-315.
  7. Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów, (red.) M. Malikowski, M. Niezgoda, Tyczyn 1997, t. II, s. 363-408.
  8. K. Kaźmierska, Wywiad narracyjny – technika i pojęcia analityczne, w: Biografia a tożsamość narodowa, (red.) M. Czyżewski, P. Piotrowski, A. Rokuszewska-Pawełek, Wyd. UŁ, Łódź 1996, s. 35-44.
  9. G. Rosenthal, Rekonstrukcja historii życia. Wybrane zasady generowania opowieści w wywiadach biograficzno-narracyjnych, w: Metoda biograficzna w socjologii, (red.) J. Włodarek, M. Ziółkowski, PWN, Warszawa 1990, s.91-97.
  10. S. Pamuła, Metoda analizy zawartości czasopism, WSP, Częstochowa 1996,s. 23-47, s. 105-133.
  11. Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów, (red.) M. Malikowski, M. Niezgoda, Tyczyn 1997, t. II, s. 286-363 (jeden, dowolny rozdział TO).
  12. Badania empiryczne w socjologii, red. M.Malikowski, M. Niezgoda, tom 1,Tyczyn 1999
  13. Badania empiryczne w socjologii, red. M.Malikowski, M. Niezgoda, tom 2,Tyczyn 1997\\
  14. Lisowska-Magdziarz M., (2006), Analiza zawartości mediów, Kraków
  15. Kvale S., (2004), Interviews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego.

Literatura uzupełniająca

  1. M. Prawda, Biograficzne odtwarzanie rzeczywistości (o koncepcji badań biograficznych Fritza Schütze), „Studia Socjologiczne” 1989, nr 4.
  2. Szczepański J., (1973), Odmiany czasu teraźniejszego
  3. Ch.Frankfort – Nachmias, D. Nachmias, (2004) Metody badawcze w naukach społecznych,
  4. E. Babbie, (2003)Badania społeczne w praktyce
  5. Nowe metody, nowe podejścia w naukach społecznych, (2004), red. P.B. Sztabiński., F. Sztabiński, Z Sawiński
  6. M. Hammersley, P. Atkinson, Metody badań terenowych, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2000,

Uwagi

Wybrane zajęcia w ramach ćwiczeń mogą mieć również charakter terenowy.


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 14:02)