Przygotowanie studentów do stosowania podstawowych procedur analizy danych sondażowych i ich praktycznego wykorzystania: obliczania, analizy i interpretacji wyników badań empirycznych. Nabycie przez studentów umiejętności korzystania z pakietu statystycznego IBM Statistics SPSS.
Wymagania wstępne
Student powinien mieć ukończony kurs z elementów metodologii oraz metod statystycznych w socjologii.
Zakres tematyczny
Przygotowanie badań ilościowych:konstrukcja narzędzia pomiaru (ankieta).
Przygotowanie danych sondażowych do analizy: Zakładanie baz danych. Wprowadzanie i kontrola danych.
Podstawowa analiza zgromadzonych danych: wstępna analiza rozkładów - obliczenie częstości, miar tendencji centralnej i miar rozproszenia, definiowanie zestawów wielokrotnych odpowiedzi, obliczanie częstości w oparciu o zestawy wielokrotnych odpowiedzi. Przekształcanie danych: rekodowanie wartości zmiennych, zliczanie wystąpień wartości, obliczanie nowych wartości, transformacje warunkowe.
Testowanie zależności między zmiennymi: konstrukcja tabel krzyżowych, miara istotności związku, Chi-kwadrat, test t Studenta w próbach niezależnych i w próbach zależnych.
Tabele krzyżowe w oparciu o zestawy wielokrotnych wypowiedzi. Korelacja zmiennych.
Praca nad własnym projektem badawczym: analiza uzyskanych wyników - przygotowanie raportu.
Metody kształcenia
Metoda laboratoryjna problemowa, metoda zajęć praktycznych.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Forma zaliczenia ćwiczeń
Uwagi
Zaliczenie na ocenę
Tak
Kolokwium pisemne.
Na ocenę składa się średnia ocen uzyskanych z trzech kolokwiów obejmujących: (1)tworzenie ankiety
w programie Word, tworzenie szablonu do tworzenia bazy danych w programie Excel, tworzenie bazy danych w IBM Statistics SPSS, (2) analizy częstości zmiennych, procedurę rekodowania zmiennych, analizy współzmienności zmiennych (tabele krzyżowe i test chi-kwadrat), (3) tworzenie zestawów wielokrotnych odpowiedzi i ich analiza; testowanie hipotez statystycznych (t-Studenta) oraz ćwiczeń przewidzianych programem.
Zakres materiału obejmującego kolokwium.
Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.
Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń.
Ocena z ćwiczeń to średnia ocen z kolokwiów pisemnych.
Literatura podstawowa
Babbie E. (2006) Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
Bedyńska S., Brzezicka A., Statystyczny drogowskaz, Wydawnictwo SWPS, Warszawa 2007.
Górniak J., Wachnicki J. (2000) Pierwsze kroki w analizie danych SPSS Polska, Wydawnictwo SPSS Polska, Kraków 2000.
Pavkov T. W., Pierce K. A., Do biegu, gotowi – start. Wprowadzenie do SPSS dla Windows, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2005.
Ćwiczenia i materiały własne prowadzącej zajęcia
Literatura uzupełniająca
Brzeziński J. (red.), Wielozmiennowe modele statystyczne w badaniach psychologicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Poznań 1987.
Francuz P., Mackiewicz R., Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą.Przewodnik po metodologii i statystyce. Nie tylko dla psychologów, Wydawnictwo KUL, Lublin 2004
Nawojczyk M., Przewodnik po statystyce dla socjologów, Wydawnictwo SPSS Polska, Kraków 2004.
Wieczorkowska G., Statystyka. Wprowadzenie do analizy danych sondażowych i eksperymentalnych, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2004.
Uwagi
Studenci mogą w całym cyklu kształcenia otrzymywać licencjonowaną w ramach programu ARIADNA wersję programu IBM Statistics SPSS (w nowej wersji każdego roku) do wykorzystania przy realizacji własnych projektów.
Zmodyfikowane przez dr hab. Beata Trzop, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 11:27)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.