SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przygotowanie do badań terenowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przygotowanie do badań terenowych
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-PDBT-C_pNadGenFK6WS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dorota Bazuń
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przedmiot polega na przygotowaniu merytorycznym i organizacyjnym badań terenowych. Celem jest nabycie przez studenta kompetencji pozwalających mu przystąpić do przedmiotu Badania terenowe. W efekcie student posiada wiedzę i umiejętności umożliwiające mu przeprowadzenie socjologicznych badań terenowych na dany temat Ideą przewodnią kursu jest wyposażenie studenta w doświadczenie zawodowe badacza.

Wymagania wstępne

Zaliczone przedmioty: Wstęp do socjologii oraz Elementy metodologii.

Zakres tematyczny

Cele, metody i zasady pracy w terenie; organizacja badań, kwerenda biblioteczna, gromadzenie danych na temat terenu badań, konstruowanie i testowanie narzędzi badawczych, aranżacja wywiadu, rozwiązywanie problemów związanych z prowadzeniem badań terenowych.

Metody kształcenia

Praca z książką, metoda przypadków, praca w grupach, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Przygotowanie projektu
w formie pisemnej.

Przygotowanie narzędzi badawczych, zrealizowanie badania pilotażowego i zapisanie uwag na temat przebiegu pilotażu.

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Przygotowanie i prezentacja referatów na zajęciach.

Referaty zawierają podstawowe ustalenia teoretyczne w związku z projektem badawczym, który będzie realizowany w kolejnym semestrze.

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Aktywność podczas zajęć.

Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów.

Aktywność w ramach wykonywania prac zespołowych.

Współpraca w ramach zadań realizowanych podczas zajęć a także w ramach prac przygotowywanych poza zajęciami.

Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z prezentacji (30%) i projektu badawczego (60%)
 i aktywności na zajęciach (10%).*

Literatura podstawowa

  1. Babbie E., Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
  2. Denzin, N.K., Lincoln Y.S., Metody Badań Jakościowych, tom 1 , Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
  3. Denzin, N.K., Lincoln Y.S., Metody Badań Jakościowych, tom 2 , Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
  4. Flick Uwe, Projektowanie badania jakościowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
  5. Frankfort - Nachmias Ch. i Nachmias D., Metody badawcze w socjologii, Wydawnictwo „Zysk i S-ka”, Poznań 2001.
  6. Konecki K., Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
  7. Malikowski M., Niezgoda M. (red.), Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów, tom 1, Wydawnictwo WSSG, Tyczyn 1997.
  8. Malikowski M., Niezgoda M. (red.), Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów, tom 2, Wydawnictwo WSSG, Tyczyn 1997.
  9. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca

W zależności od obranej tematyki badań.

Uwagi

Problematyka badań nie ma charakteru stałego.


Zmodyfikowane przez dr hab. Beata Trzop, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 12:22)