SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Socjologia reklamy - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Socjologia reklamy
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-SREK-Ć-S14_pNadGenZH07P
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z problematyką reklamy w aspekcie społecznym, rodzajami przekazów reklamowych i modelami  ich społecznego odkodowania.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  1. Podstawowe kwestie definicyjne związane z reklamą : czym jest i jak działa reklama, co może a czego nie może reklama, krótka historia reklamy.
  2. Psychologiczne aspekty reklamy: procesy poznawcze, nastrój i emocje w reklamie, język reklamy i psychologia reklamy.
  3. Społeczne i ekonomiczne aspekty reklamy: do kogo, z kim i jak? Zasady funkcjonowania agencji reklamowych i domów mediowych.
  4. Rodzaje reklam: reklama telewizyjna, reklama prasowa, reklama radiowa, reklama zewnętrzna, reklama społeczna.
  5. Strategia reklamowa: etapy planowania, grupa docelowa, koncepcje przekazu reklamowego, forma przekazu reklamowego.
  6. Odkodowywanie reklamy telewizyjnej: kod ubioru; kod atrybutów pracy zawodowej; kod żywności i napojów; kod spędzania czasu wolnego; kod wystroju wnętrz biurowych i mieszkalnych; kod istotnych, prestiżowych przedmiotów; kod modeli życia małżeńsko – rodzinnego.
  7. Rola badań marketingowych w „życiu” reklamy.

Metody kształcenia

 Praca z książką i dokumentami źródłowymi, praca w grupach - realizacja zadań, analiza danych zastanych, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Przygotowanie pracy pisemnej (grupowo).

Analiza typów ról kobiet i mężczyzn prezentowanych w reklamie prasowej (praca pisemna wykonana grupowo, kryterium oceny stanowi dobór pism, konstrukcja narzędzia – klucza kategoryzacyjnego, wnioski z analizy).

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Przygotowanie projektu
 w formie pisemnej
 i prezentacja podczas zajęć.

Analizy znalezionych w swoim najbliższym otoczeniu przykładów murali, reklamy wielkoformatowej, ocena
 z analizy wybranej reklamy społecznej (z wykazaniem różnic pomiędzy reklamą społeczną i komercyjną). Prezentacja materiału na zajęciach.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Proporcje zadań i ich wpływ na ocenę końcową z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną wszystkich ocen.*

Literatura podstawowa

  1. Kall J., Reklama, Wydawnictwo PWE, Warszawa 2010.
  2. Doliński A., Psychologiczne mechanizmy reklamy, Wydawnictwo GWE, Sopot 2003.
  3. Wiedza o reklamie: od pomysłu do efektu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
  4. Maison D., Noga – Bogomilski A. (red.), Badania marketingowe. Od teorii do praktyki, Wydawinictwo GWE, Gdańsk 2007.

 

Literatura uzupełniająca

  1. Doliński D., Psychologia reklamy, Agencja Reklamowa Aida, Wrocław 1999.
  2. Bogunia-Borowska M., Znaczenie przekazów reklamowych w procesie kodyfikacji społecznej w społeczeństwie konsumpcyjnym, Kultura Popularna 0,2004.
  3. Toscani O., Reklama – uśmiechnięte ścierwo, Agencja Wydawnicza DELTA, Warszawa 2009.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Beata Trzop, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 14:19)