SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Strategie personalne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Strategie personalne
Kod przedmiotu 14.3-WP-SOCP-SPR-W-S14_pNadGenXH51I
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mariusz Kwiatkowski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przygotowanie uczestników do pracy w roli specjalistów do spraw personalnych oraz do praktycznego wykorzystania wiedzy z zakresu socjologii i dyscyplin pokrewnych w organizacji pracy zespołowej w różnych sektorach życia społecznego.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu socjologii ogólnej.

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny WYKŁADU:

  1. Strategie personalne. Wprowadzenie.
  2. Koncepcje człowieka a strategie personalne.
  3. Koncepcje organizacji i przywództwa a strategie personalne.
  4. Rozmowa a strategie personalne.
  5. Merytokracja.
  6. Teoretyczne podstawy przedsiębiorczości społecznej.
  7. Odmiany przedsiębiorstw społecznych.

Zakres tematyczny ĆWICZEŃ:

  1. Specjalista ds. personalnych na rynku pracy.
  2. Rozmowa a strategie personalne.
  3. Rekrutacja.
  4. Selekcja.
  5. Ocena pracowników.
  6. Szkolenia pracowników.
  7. Rozwiązywanie problemów interpersonalnych.
  8. Przedsiębiorstwa społeczne a problemy społeczne.

Metody kształcenia

Wykład klasyczny, wykład konwersatoryjny, dyskusje, próbki pracy (metody symulacyjne), projekty zmian organizacyjnych, prezentacje multimedialne.

 

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładu

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Egzamin pisemny.

W formie pytań problemowych, otwartych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału dotyczący egzaminu.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład + ćwiczenia).

Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu.

Ocena z wykładu stanowić będzie średnią ważoną z oceny z egzaminu (80%) i aktywności na zajęciach (20%)*.

Ewentualnie jeśli nie egzamin to z pracy zaliczeniowej.

 

 

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Przygotowanie projektu zespołowego w formie pisemnej i prezentacja podczas zajęć.

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Aktywność podczas zajęć.

Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów.

Aktywność w ramach wykonywania. prac zespołowych.

Współpraca w ramach zadań realizowanych podczas zajęć a także w ramach prac przygotowywanych poza zajęciami.

Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z  prezentacji projektu (70%) i aktywności na zajęciach (30%).*

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

Ocena końcowa z przedmiotu*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

UWAGI:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).

Zasady uzyskania oceny końcowej.

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu*.

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

Literatura podstawowa

1.      Listwan T.(red.), Zarządzanie kadrami,  Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2004.

2.      Janowska Z.,  Cewińska J., Wojtaszczyk K. (red.), Dysfunkcje zarządzania zasobami ludzkimi,  Wydawnictwo Uł, Łódź 2005.

3.     Kożusznik B, Zachowania człowieka w organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002.

4.     Masłyk – Musiał E., Społeczeństwo i organizacje. Socjologia organizacji i zarządzania, Wydawnictwo UMSC, Lublin 2001.

Literatura uzupełniająca

1.     Bornstein D., Jak zmieniać świat: przedsiębiorcy społeczni - wizjonerzy naszych czasów, przekł. Lech Kalita, Wydawnictwo „AnWero”, Gdańsk 2009.

2.     Myśliwiec M., Status kierownika personalnego we współczesnych organizacjach gospodarczych, „Problemy Profesjologji”,  nr 2/2006, , ss. 157 – 170.

3.     Tadeusiak R., Instytucjonalizacja nowych rynków usług rekrutacyjnych – działalność agencji doradztwa personalnego
w Polsce, w: Szkice z socjologii zarządzania,( red. ) K. Konecki, P. Tobera, Wydawnictwo UJ, Łódź 2002.

4.     Doktór Kazimierz, Rola specjalistów w zarządzaniu zasobami ludzkimi, w: Szkice z socjologii zarządzania, (red.)
 K. Konecki, P. Tobera, Łódź 2002.

5.     Yunus M., Przedsiębiorstwo społeczne. Kapitalizm dla ludzi, przeł. Z. Wiankowska – Ładyka, Wydawnictwo „ConCorda”, Warszawa 2011.

6.     Staręga – Piasek J. (red.), Ekonomia społeczna. Perspektywa rynku pracy i pomocy społecznej Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2007.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Beata Trzop, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 14:31)