Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi współczesnymi teoriami socjologicznymi. Dodatkowym celem jest przygotowanie studentów do wykorzystywania teorii przy wyjaśnianiu zjawisk i opisie struktur społecznych.
Wymagania wstępne
Zaliczone kursy z Historii myśli socjologicznej i Wstępu do socjologii.
Zakres tematyczny
Zakres tematyczny WYKŁADU:
Teoria funkcjonalna (R. Merton, T. Parsons).
Neofunkcjonalizm (J. C. Alexander).
Teoria ewolucyjna (ekologia miasta, socjobiologia).
Teoria konfliktu (R. Dahrendorf, L. Coser).
Teorie nierówności i stratyfikacji związanych z płcią kulturową.
Teoria wymiany (P. Blau, G. C. Homans).
Teoria interakcjonistyczna (H. Blumer, M. Kuhn).
Koncepcja interakcjonizmu - wersja dramaturgiczna (E. Goffman).
Etnometodologia a interakcjonizm.
Teoria strukturacji. Koncepcja późnej nowoczesności (A. Giddens).
Strukturalizm konstruktywistyczny (P. Bourdieu).
Teoria krytyczna – (J. Habermas).
Teorie postmodernistyczne.
Teorie modernizacji systemów światowych (N. Luhmann).
Koncepcja społeczeństwa sieci (M. Castells).
Elementy współczesnej filozofii społecznej (np. feminizm, socjobiologia itp.).
Teorie globalizacji.
Tendencje zmian w XXI wieku.
ZAKRES TEMATYCZNY ĆWICZEŃ:
Symboliczny interakcjonizm H. Blumera.
Dramaturgizm i koncepcja piętna E. Goffmana.
Teoria etnometodologiczna – metody stosowane w interakcjach.
Teoria socjologiczna P. Bourdieu.
Teorie nierówności i stratyfikacji związanych z płcią kulturową
Koncepcja społeczna A. Giddensa.
Czy możliwa jest postmodernistyczna socjologia? Koncepcja Z. Baumana.
Postmodernizm cd. - koncepcja J. Baudrillarda – symulakry i symulacja.
Funkcjonalizm systemowy N. Luhmanna..
Teorie globalizacji.
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny.
Ćwiczenia: klasyczna metoda problemowa i praca z książką/tekstem źródłowym.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie wykładu
Forma zaliczenia wykładu
Uwagi
Zaliczenie na ocenę.
Tak
Egzamin pisemny.
W formie pytań problemowych, otwartych.
Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.
Zakres materiału dotyczący egzaminu.
Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład +ćwiczenia.)
Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu.
Ocena z wykładu to ocena z egzaminu pisemnego.
*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej
Zaliczenie ćwiczeń
Forma zaliczenia ćwiczeń
Uwagi
Zaliczenie na ocenę.
Tak
Kolokwium pisemne.
W formie pytań otwartych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.
Zakres materiału. obejmującego kolokwium
Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.
Praca na jeden spośród kilkunastu tematów – wyboru dokonuje student.
Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.
Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń.
Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z kolokwium (50%) i aktywności na zajęciach (20%), oceny z eseju (30%).
*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej
Ocena końcowa z przedmiotu*
Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej
UWAGI:
Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.
Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).
Zasady uzyskania oceny końcowej.
Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu.
Literatura podstawowa
Turner J. H. Strukturasocjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004.
Szacki J. Historia myśli socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003.
Jasińska-Kania A., Nijakowski L.N., Szacki J., Ziółkowiski M. (red.) Współczesne teorie socjologiczne. Wybór tekstów, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa, 2006.
Elliott A. Współczesna teoria społeczna, Wydawnictwo Naukowe
Szczepański M.S., Śliz A. (red.) Współczesne teorie socjologiczne. W kręgu ujęć paradygmatycznych, Wydawnictwo UO, Opole 2014.
Baert P., Carreira de Silva F., Teorie społeczne w XX wieku i dzisiaj, Zakład Wydawniczy „Nomos”,Kraków 2013.
Literatura uzupełniająca
Baudrillard J., Symulakry i symulacja, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2005.
Baudrillard J., Społeczeństwo konsumpcyjne, Wydawnictwo Sic!,Warszawa, 2006.
Blumer H., Społeczeństwo jako symboliczna interakcja, [w:] E. Mokrzycki (wyb.) Kryzys i schizma. t.1, Wydawnictwo PIW,Warszawa 1984.
Blumer H., Niepokój społeczny i protest zbiorowy, (w:) E. Hałas, Obywatelska socjologia szkoły chicagowskiej, Wydawnictwo KUL, Lublin, 1994.
Bourdieu P., Przemoc symboliczna, [w:] Socjologia. Lektury, (red.) P. Sztompka, ,M. Kucia Wydawnictwo „Znak”, Kraków 2005.
Bourdieu P,. Struktury, habitus, praktyki, [w:] Socjologia. Lektury, (red.) P. Sztompka, M. Kucia, Wydawnictwo „Znak”, Kraków
Bourdieu P., Wacquant L.J.D., Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Oficyna Naukowa Warszawa 2001.
Chodorow N. J., Osobowość płci a reprodukcja macierzyństwa, [w:] Współczesne teorie socjologiczne. Wybór tekstów (red.) Jasińska-Kania A., Nijakowski L.N., Szacki J., Ziółkowiski M., Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2006.
Dobrzański D., Interpretacja jako proces nadawania znaczeń, Wydawnictwo UAM, Poznań 1999.
Garfinkel H.Racjonalne cechy działalności naukowej i potocznej, [w:] Kryzys i schizma t.1, Wydawnictwo PIW, Warszawa 1984.
Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa, 2001.
Goffman E., Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Gdańsk, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2005.
Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, Wydawnictwo PIW, Warszawa 1981.
Hałas E., Działanie symbolu. Założenia teorii Pierre’a Bourdieu [w:] Symbole w interakcji, E. Hałas, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001.
Haraway D.,orgów i pęknięte tożsamości, [w:] Współczesne teorie socjologiczne. Wybór tekstów, (red.) A. Jasińska-Kania, L.N. Nijakowski., J. Szacki, M. Ziółkowiski., Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2006.
Hill Collins P., Czarna myśl feministyczna w macierzy dominacji, [w:] Współczesne teorie socjologiczne. Wybór tekstów, (red.) A.Jasińska-Kania, L.N. Nijakowski, J. Szacki., M. Ziółkowiski, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2006.
Kłoskowska A, Teoria socjologiczna Pierre'a Bourdieu. Wstęp do wydania polskiego, [w:] Reprodukcja. Elementy systemu nauczania, Bourdieu P.,.Passeron J.C. , Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Smith D., Poznawanie społeczeństwa od wewnątrz: kobiecy punkt widzenia, [w:] Współczesne teorie socjologiczne (red.) A. Jasińska-Kania, L.N. Nijakowski , J. Szacki , M. Ziółkowski, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2006.
Szacki J., Wstęp [w:] Człowiek w teatrze życia codziennego, E. Goffman, Wydawnictwo PIW, Warszawa 1981.
Sztompka P., Teoria socjologiczna końca XX wieku. Wstęp do wydania polskiego, [w:] Struktura teorii socjologicznej, J.H. Turner, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1985.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Beata Trzop, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 13:20)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.