SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Analiza danych zastanych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Analiza danych zastanych
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-ADZ-C_pNadGen78SYF
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Justyna Nyćkowiak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest przygotowanie studenta do analizy i interpretacji danych wtórnych (metoda desk research) zarówno o charakterze ilościowym, jak i jakościowym. Student w trakcie zajęć zdobywa umiejętności potrzebne do odnalezienia oraz przeprowadzenia badań na podstawie danych wtórnych (statystyki urzędowe) oraz przygotowania raportu z takich badań.

Wymagania wstępne

Ukończenie kursów metod ilościowych i jakościowych.

Zakres tematyczny

  1. Źródła w naukach społecznych. Rodzaje danych zastanych.
  2. Instytucje gromadzące dane. Dokumenty urzędowe jako źródło danych socjologicznych.
  3. Zasady dostępu do danych. Skąd można uzyskać dane?
  4. Archiwa danych ilościowych i jakościowych.
  5. Ustawa o ochronie danych osobowych. Zasady etyczne w pracy z danymi.
  6. Analiza dokumentów urzędowych. Analiza danych wtórnych.
  7. Polska statystyka publiczna – dane GUS i Narodowy Spis Powszechny. Europejska statystyka publiczna.
  8. Przygotowanie koncepcji badania z wykorzystaniem danych zastanych.
  9. Przeprowadzenie badania i tworzenie raportu na podstawie danych zastanych/urzędowych.
  10. Prezentacja wyników badań własnych.

Metody kształcenia

Praca w grupach, praca z materiałem źródłowym, praca z tekstem.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Przygotowanie projektu grupowego w formie pisemnej  i prezentacja podczas zajęć.

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału. Projekty badawcze w oparciu o wybrane źródła zastane – głównie dane urzędowe. Projekt powinien zawierać krótkie opracowanie teoretyczne, opis koncepcji badania, opis procedury realizacji badania (sposoby uzyskania danych, ocenę wiarygodności źródeł), analizę oraz interpretację wyników. Na podstawie realizowanych projektów studenci przygotowują raport i prezentację, która poddawana jest dyskusji przez wszystkich uczestników zajęć.

Aktywność podczas zajęć.

Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów.

Aktywność w ramach wykonywania prac zespołowych.

Współpraca w ramach zadań realizowanych podczas zajęć a także w ramach prac przygotowywanych poza zajęciami.

Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń.

Ocenę z ćwiczeń stanowić będzie ocena z projektu i jego prezentacji.

Literatura podstawowa

  1. Makowska M., Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2013.
  2. Babiński G., Pojęcie i typy źródeł w badaniach społecznych. Krytyka źródeł, [w:] G. Babiński, Wybrane zagadnienia
    z metodologii socjologicznych badań empirycznych, Wydawnictwo UJ, Kraków 1980.
  3. Daniłowicz P., Źródło-materiał-dane, [w:] Szkice metodyczne, (red.) K. Lutyńska Wydawnictwo UJ, Kraków.
  4. Sułek A, Ogród metodologii socjologii, Wydawnictwo naukowe „Scholar”, Warszawa 2007.
  5. Filipkowski P., Po co archiwizować dane jakościowe i jak robią to inni [w:] „ASK. Społeczeństwo, Badania, Metody”, 14/2005.
  6. Kościański A., Archiwum społecznych danych jakościowych: potrzeby, kontrowersje, propozycje praktyczne , „ASK. Społeczeństwo. Badania, Metody”, 14/2005.

Literatura uzupełniająca

Uwagi

Niektóre zajęcia realizowane będą w terenie.


Zmodyfikowane przez dr hab. Beata Trzop, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 10:33)