SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Etyczne problemy zawodu socjologa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Etyczne problemy zawodu socjologa
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-EPZS-C_pNadGenEADFW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dorota Bazuń
  • mgr Agnieszka Urbaniak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z podstawowymi zasadami etycznymi dotyczącymi realizacji badań socjologicznych i wykonywania zawodu socjologa. Dodatkowym celem jest zapoznanie studenta z prawnymi aspektami ochrony danych osobowych i własności intelektualnej.

Wymagania wstępne

Znajomość metod i technik badawczych stosowanych w socjologii, wiedza z zakresu przebiegu procesu badawczego.

Zakres tematyczny

  1. Etyka zawodu socjologa. Krajowe wytyczne kodeksowe (PTS).
  2. Kodeksy etyczne instytucji zajmujących się badaniami społecznymi i marketingowymi (Kodeksy ISA i ESOMAR).
  3. Realizacja badań w sposób jawny i w sposób ukryty i związane z tym dylematy.
  4. Dobór metod badawczych – przegląd poszczególnych metod i technik badawczych ze szczególnym uwzględnieniem problemów etycznych związanych z ich stosowaniem.
  5. Kontrowersyjne i trudne tematy badań.
  6. Trudne tereny badań – bezpieczeństwo badacza i badanego.
  7. Ochrona prywatności osób uczestniczących w badaniach.
  8. Prawidłowe zbieranie i archiwizacja danych.
  9. Ustawa o ochronie danych osobowych.
  10. Prawne aspekty ochrony własności intelektualnej.
  11. Sposób prezentacji wyników badań – ryzyko manipulacji wynikami danych i ich interpretacją.
  12. Socjolog: badacz, ekspert, nauczyciel. Role społeczne w etycznej perspektywie. Plagiaryzm.

Metody kształcenia

praca z książką, metoda omawiania przypadków, pokaz fragmentów filmów, gry symulacyjne polegające na postawieniu studentów wobec konieczności dokonania wyboru w związku z jakimiś aspektami etycznymi badań społecznych, praca w grupach, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Kolokwium pisemne.

W formie pytań otwartych i zamkniętych – test.

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału obejmującego kolokwium.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.

Aktywność podczas zajęć (w ramach zadań indywidualnych
 i grupowych).

Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów.

Przygotowanie pracy pisemnej – esej.

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z  kolokwium (60%) i oceny z eseju (20%)i aktywności na zajęciach (20%).*

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

Ocena końcowa z przedmiotu* = ocena końcowa z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Babbie E.,Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

2.       Silverman D.,  Interpretacja danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca

  1. Chomczyński P., Wybrane problemy etyczne w badaniach. Obserwacja uczestnicząca ukryta, „Przegląd SocjologiiJakościowe”,j tom II, nr /2006. (tekst dostępny w Internecie).
  2. Dyoniziak R., Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, Wydawnictwo „Universitas”, Kraków 1997.
  3. Etyczne problemy badań antropologicznych, K. Kaniowska, N. Modnicka (red.), Wyd. PTL, Łódź-Wrocław, 2010.
  4. Goćkowski J.,Społeczne role uczonych jako sprawdzian ich ethosu. „Studia Socjologiczne”,nr 5/1988.
  5. Gromkowska-Melosik A., Ściągi, plagiaty, fałszywe dyplomy. Studium z socjopatologii edukacji, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2007.
  6. Hammaersley M. , Atkinson P., Metody badań terenowych, Wydawnictwo „Zysk i S-ka”, Poznań 2000.
  7. Kamiński M., Badacz w instytucji totalnej, „Kultura i Społeczeństwo” nr 1/1990 s. 247-250.
  8. Kurzępa J., Młodzież pogranicza „Juma”, Wydawnictwo LTN, Zielona Góra 1998.
  9. Kurzępa J., Młodzież pogranicza „Świnki”, Wydawnictwo „Impuls”, Kraków 2001.
  10. Miszewski K., Kiedy badacz jest tajnym agentem, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, tom III, nr 2/2007.
  11. Sztabiński P.B., Sawiński Z., Sztabiński F. (red.) , Fieldwork jest sztuką. Jak dobrać respondenta, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2005.
  12. Tyszka E., Sondaż. Odbicie czy kreowanie rzeczywistości, Warmińsko – Mazurski Kwartalnik Naukowy. Nauki Społeczne, nr 2/2012 (pdf).
  13. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 o prawie autorskim i prawach pokrewnych - aktualna wersja.
  14. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 o ochronie danych osobowych – aktualna wersja.
  15. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 o ochronie baz danych - aktualna wersja.

Uwagi

Fragmenty filmów ilustrujących poszczególne tematy zajęć:

Prezentacja filmu „Pięć kroków do tyranii”, ilustrującego różnego rodzaju eksperymenty podejmowane w ramach nauk społecznych.

Fragmenty filmu „Symetria” reż. Konrad Niewolski, rok produkcji 2003.


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 13:18)