SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Etyczne problemy zawodu socjologa |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-SOCP-EPZS-C_pNadGenEADFW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Socjologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z podstawowymi zasadami etycznymi dotyczącymi realizacji badań socjologicznych i wykonywania zawodu socjologa. Dodatkowym celem jest zapoznanie studenta z prawnymi aspektami ochrony danych osobowych i własności intelektualnej.
Znajomość metod i technik badawczych stosowanych w socjologii, wiedza z zakresu przebiegu procesu badawczego.
praca z książką, metoda omawiania przypadków, pokaz fragmentów filmów, gry symulacyjne polegające na postawieniu studentów wobec konieczności dokonania wyboru w związku z jakimiś aspektami etycznymi badań społecznych, praca w grupach, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie na ocenę. |
Tak |
Kolokwium pisemne. |
W formie pytań otwartych i zamkniętych – test. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej. |
Zakres materiału obejmującego kolokwium. |
Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem. |
Aktywność podczas zajęć (w ramach zadań indywidualnych |
Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów. |
Przygotowanie pracy pisemnej – esej. |
Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu. Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału. |
Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń. |
Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z kolokwium (60%) i oceny z eseju (20%)i aktywności na zajęciach (20%).* |
*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej
Ocena końcowa z przedmiotu* = ocena końcowa z ćwiczeń.
2. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Fragmenty filmów ilustrujących poszczególne tematy zajęć:
Prezentacja filmu „Pięć kroków do tyranii”, ilustrującego różnego rodzaju eksperymenty podejmowane w ramach nauk społecznych.
Fragmenty filmu „Symetria” reż. Konrad Niewolski, rok produkcji 2003.
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 13:18)