SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Potrzeby społeczności lokalnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Potrzeby społeczności lokalnych
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-PSL-Ć-S14_pNadGenTRINO
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jerzy Leszkowicz-Baczyński, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest ukazanie specyfiki i złożoności środowiska lokalnego w kontekście różnych typów potrzeb zbiorowości i instytucji w jego obrębie. Przedmiot dostarcza wiedzy o obszarach instytucjonalnych typowych dla środowiska lokalnego. Ponadto ukazuje ich specyfikę, jak również dostarcza wiedzy o potrzebach i mechanizmach zaspokajania potrzeb poprzez różne usługi instytucjonalne. Celem przedmiotu jest także dostarczenie wiedzy o planowaniu i realizacji badań nad potrzebami w środowiskach lokalnych.

Wymagania wstępne

Ukończony kurs Wstępu do socjologii skutkujący znajomością podstawowych reguł dotyczących życia społecznego oraz reguł wyznaczających funkcjonowanie instytucji społecznych.

Zakres tematyczny

  1. Rozwój lokalny a potrzeby informacyjne.
  2. Planowanie i realizacja badań społecznych w środowisku lokalnym.
  3. Założenia badań nad rynkiem pracy. Interpretacja zjawisk występujących na rynku pracy. Dane dotyczące rynku pracy.
  4. Specyfika badania potrzeb: rynek pracy w perspektywie pracobiorców.
  5. Specyfika badania potrzeb: rynek pracy w perspektywie pracodawców.
  6. Specyfika badania potrzeb i jakości usług: oświata i instytucje kształcenia zawodowego.
  7. Specyfika badania potrzeb i jakości usług: Kultura, sport i rekreacja.
  8. Specyfika badania potrzeb i jakości usług: potrzeby bytowe, komunalna gospodarka mieszkaniowa.
  9. Specyfika badania potrzeb i jakości usług: pomoc społeczna.
  10. Specyfika badania potrzeb i jakości usług: drogownictwo i transport miejski.
  11. Specyfika badania potrzeb i jakości usług: bezpieczeństwo i estetyka.
  12. Metodologia poznawania potrzeb (desk research, metoda delficka, analiza raportów i inne).
  13. Poznawanie potrzeb społeczności lokalnych – analiza dokumentów zastanych (administracja lokalna, WUP, PUP, Centra Pomocy Rodzinie).

Metody kształcenia

Metodą kształcenia jest praca zespołowa studentów polegająca na analizie i interpretacji materiałów zastanych podczas ćwiczeń.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Kolokwium pisemne.

W formie pytań otwartych.

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów za pozytywne odpowiedzi.

Zakres materiału obejmującego kolokwium.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.

Aktywność podczas zajęć.

Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów.

Aktywność w ramach wykonywania prac zespołowych.

Współpraca w ramach zadań realizowanych podczas zajęć a także w ramach prac przygotowywanych poza zajęciami.

Proporcje zadań i ich wpływ na ocenę końcową z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną z kolokwium i aktywności na zajęciach (indywidualnej oraz w ramach działań grupowych)*.

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

Ocena końcowa z przedmiotu* = ocena końcowa z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Śmiarowski Mikołaj (red.) „Badania jakości usług publicznych w samorządzie lokalnym”, Związek Miast Polskich, Poznań 2011.
  2. Góra M., Sztanderska U. Wprowadzenie do analizy lokalnego rynku pracy. Przewodnik,  Ministerstwo Pracy
     i Polityki Społecznej, Warszawa, 2006.
  3. Podręcznik rewitalizacji. Zasady procedury i metody działania współczesnych procesów rewitalizacyjnych, DF.
  4. Kryńska E. (red.) Podręcznik użytkownika metod, narzędzi i procedur diagnozowania zapotrzebowania na kwalifikacje i umiejętności na regionalnym i lokalnym rynku pracy .Podręcznik dla urzędów pracy. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2010.
  5. „Animacja Życia Publicznego”. Zeszyty Centrum Badań Społeczności i Polityk Lokalnych WWW.decydujmyrazem.pl
  6. Monitorowanie jakości usług publicznych, Raport z badań, Kraków –Poznań 2012.
  7. Duda J. i In., Mierzenie ilości i jakości usług publicznych jako element programu rozwoju instytucjonalnego, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Warszawa 2004.
  8. Baryluk M., Orłowska Magdalena Jakość usług instytucji sektora publicznego z perspektywy obywatela-klienta  http://www.pcc-cert.pl/down/jakosc_uslug_instytucji_sektora_publicznego _z_perspektywy_obywatela-klienta.pdf.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Krzysztof Lisowski (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 13:26)