SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Społeczno-kulturowe aspekty starości - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Społeczno-kulturowe aspekty starości
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-SKAS-Ć-S14_pNadGen88N3S
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem prowadzącego jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu problematyki dotyczącej społeczno-kulturowych aspektów starości. Zapoznanie z sytuacją społeczną, ekonomiczną oraz zawodową ludzi starych oraz zaznajomienie z podstawowymi czynnikami stanowiącymi o jakości życia ludzi starych. Zaznajomienie ze stereotypem człowieka starego oraz jego konsekwencjami w postaci marginalizacji oraz wykluczenia społecznego.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

  1. Starość oraz proces starzenia się – dylematy definicyjne.
  2. Koncepcje cykliczności życia: starość jako faza życia.
  3. Starość i starzenie się w różnych koncepcjach teoretycznych – od biologiczno-psychologicznych do społeczno-kulturowych aspektów starości.
  4. Starzenie się ludności jako wyzwanie XXI wieku – zagadnienia demograficzno-ekonomiczne
  5. Stereotyp starości i człowieka starego – socjologiczna analiza stereotypów.
  6. Człowiek stary wobec ról społecznych.
  7. Aktywność ludzi starych w różnych obszarach życia społecznego.
  8. Polska starość w danych zastanych – Polsenior i inne raporty.

Metody kształcenia

Treści dotyczące ćwiczeń, ujęte we wskazanych  punktach, realizowane są pomocą pracy z książką, danymi statystycznymi zawartymi w raportach. Preferowana jest praca w grupach, gdzie efektem końcowym jest dyskusja nad prezentowanymi problemami. Przygotowanie prezentacji grupowych z zakresu wybranej problematyki.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie na ocenę

Tak

Przygotowanie i prezentacja materiału na zajęciach (praca grupowa).

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Aktywność podczas zajęć.

Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów.

Aktywność w ramach wykonywania prac zespołowych.

Współpraca w ramach zadań realizowanych podczas zajęć a także w ramach prac przygotowywanych poza zajęciami.

Proporcje zadań i ich wpływ na ocenę końcową z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną oceny z prezentowanej pracy oraz z aktywności (indywidualnej oraz grupowej na zajęciach).*

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

Ocena końcowa z przedmiotu* = ocena końcowa z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Szukalski P (red.)., Przygotowanie do starości, Instytut spraw Publicznych, Warszawa 2009.
  2. Erikson E., Dopełniony cykl życia, Wydawnictwo „Zys i S-Ka”, Warszawa 2002.
  3. Oleś P., Psychologia człowieka dorosłego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
  4. Woynarowska (red.), Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
  5. Mossakowska M. (red.), Więcek A., Błędowski P., Aspekty medyczne, psychologiczne, socjologiczne i ekonomiczne starzenia się ludzi w Polsce, „PolSenior”, Poznań 2012.
  6. Trzop B., Dojrzałe, spełnione, niezależne…? Kobiety 50+ w socjologicznym zwierciadle, Wydawnictwo „Elipsa”, Warszawa 2013.
  7. Grotowska S., Seniorzy w przestrzeni publicznej, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków 2011.

Literatura uzupełniająca

  1. Synak B. Polska starość, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2003.
  2. Bugajska B. (red.), Młodość i starość. Integracja pokoleń, Wydawca „Zapol”, Szczecin 2010.
  3. Dyczewski L., Ludzie starzy i starość w społeczeństwie i kulturze, Wydawnictwo KUL”, Lublin 1994.
  4. Zawada A., Tomczyk Ł.(red.), Seniorzy w środowisku lokalnym : (badania empiryczne i przykłady dobrych praktyk), Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013.
  5. Krzyżowski Ł., Kowalik W., Suwada K., Pawlina A., Młodzi emeryci w Polsce, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2014.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 13:28)