SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Negocjacje i mediacje - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Negocjacje i mediacje
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-NIM-Ć-S14_pNadGenZTFXV
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Agnieszka Urbaniak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z elementami wiedzy z zakresu negocjacji i mediacji w nawiązaniu do podstaw komunikacji społecznej i wiedzy o społecznych aspektach konfliktów.

Wymagania wstępne

Ukończony kurs Wstępu do socjologii oraz Psychologii społecznej

Zakres tematyczny

I Blok treści związanych z elementami wiedzy z zakresu komunikacji społecznej:

1. Komunikowanie jako proces (definicje, cechy, elementy, poziomy, formy, typy, modele, założenia)

2. Systemy komunikowania społecznego (organizacyjne, polityczne, publiczne, masowe)

3. Komunikacja niewerbalna (wybrane elementy)

4. Słuchanie

II Blok treści związanych z elementami wiedzy o konfliktach

1. Definicje, typologie, warunki powstawania, płaszczyzny występowania, dynamika konfliktu (fazy, przebieg), konflikt jako efekt zakłóceń komunikacyjnych, funkcje konfliktów, strategie podejścia do sytuacji konfliktowej

2. Konflikt jako efekt procesów rozwojowych wspólnot lokalnych

III Blok treści związanych z negocjacjami

1. Elementy komunikacji w negocjacjach, typy (style) negocjacji, fazy negocjacji, techniki negocjacyjne, sposoby przełamywania oporów w negocjacjach

IV Blok treści związanych z mediacjami

1. Negocjacje a mediacje, elementy komunikacji w mediacjach, cechy, typy, obszary zastosowania metody mediacyjnej, przebieg procesu mediacyjnego (procedura 6 kroków),  wybrane techniki mediacyjne

V. Rozmowa jako narzędzie skutecznego działania

Metody kształcenia

Praca z tekstem, praca w grupach, dyskusja, symulacje zastosowania wybranych technik negocjacyjnych i mediacyjnych w trakcie zajęć

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Kolokwium pisemne

W formie pytań otwartych i zamkniętych (test).

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów za pozytywne odpowiedzi.

Zakres materiału obejmującego kolokwium

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.

Aktywność w ramach wykonywania prac zespołowych.

Ocena z aktywności studenta w trakcie zajęć związana z merytorycznym (nawiązującym do omawianych zagadnień) udziałem w dyskusjach, samodzielnym  referowaniem  analizowanych kwestii (dotyczącym między innymi wzajemnych relacji jako konsekwencji kompetencji komunikacyjnej, czy konsekwencji zastosowania negocjacji bądź mediacji dla przebiegu procesów grupowych), udziałem w próbach symulacji zastosowania wybranych technik negocjacyjnych i mediacyjnych (wymagających od studenta dokonania wyboru w jego przekonaniu techniki najwłaściwszej z punktu widzenia możliwości skutecznego opanowania sporu)

Proporcje zadań i ich wpływ na ocenę końcową z ćwiczeń

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną z kolokwium i aktywności na zajęciach.*

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

Ocena końcowa z przedmiotu *= ocena końcowa z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

1.        Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge K.J., Komunikacja miedzy ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, PWN Warszawa 2007

2.        Drobek - Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 2007

3.        Winch A., Winch S., Negocjacje. Jednostka. Organizacja. Kultura, Warszawa 2005

4.        Słaboń A., Konflikt społeczny i negocjacje, Wydawnictwo UE Kraków 2008

5.        Rządca R., Wujec P., Negocjacje, PWE Warszawa 1998

6.        Nęcki Z., Negocjowanie w biznesie, Kraków 1995

7.        Gmurzyńska E., Morek R., Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2009

8.        Doherty N., Guyler M., Mediacja i rozwiązywanie konfliktów w pracy, Warszawa 2010

9.        Buczkowski P., Matczak P., Konflikt nieunikniony. Wspólnoty i władze lokalne wobec konfliktów spowodowanych rozwojem, WSB Poznań 2004

10.     Hausner J. (red.), Komunikacja i partycypacja społeczna, Kraków 1999

Literatura uzupełniająca

1.        Bercoff M. A., Negocjacje. Harwardzki Projekt Negocjacyjny w 10 pytaniach, PWE Warszawa 2007

2.        Larsson L., Porozumienie bez przemocy w mediacjach, Warszawa 2009

3.        Moore C., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009

4.        Nordhelle G., Mediacja. Sztuka rozwiązywania konfliktów, Gdańsk 2010

5.        Rozmowy w kawiarence. Przewodnik krok po kroku jak z rozmowy zrobić narzędzie (broszura), Fundacja Inicjatyw Społeczno -Ekonomicznych, 2012, www.fise.org.pl

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 13:33)