SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyczne aspekty rewitalizacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyczne aspekty rewitalizacji
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-PAR-Ć-S14_pNadGenDWCHY
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Artur Kinal
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zaznajomienie studentów z etapami procesu rewitalizacji realizowanej w praktyce, z naciskiem na przygotowanie konsultacji społecznych, wykształcenie umiejętności monitorowania i oceny realizowanych projektów, zapoznanie studentów z praktykami rewitalizacyjnymi w Polsce i Europie z uwzględnieniem relacji społecznych między podmiotami działającymi w ramach społeczności lokalnych.

Wymagania wstępne

Zaliczenie przedmiotu „Wstęp do rewitalizacji”.

Zakres tematyczny

Treści wykładów: 
1.    Etapy realizacji procesu rewitalizacyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem konsultacji społecznych.
2.    Ewaluacja i ocena realizowanych projektów.
3.    Społeczne skutki rewitalizacji.
4.    Przykłady sprawdzonych rozwiązań rewitalizacyjnych z uwzględnieniem konsultacji społecznych.
5.    Europejskie doświadczenia rewitalizacyjne i uwarunkowania ich transferu na polskie realia.

Treści ćwiczeń:
1.    Analiza wybranych, zrealizowanych projektów rewitalizacyjnych z obszaru Polski, z naciskiem na aspekty społeczne m.in.: Warszawa, Szczecin, Łódź, Nikiszowiec, Sopot, Lublin, Ustka, Radom, Częstochowa.
 

Metody kształcenia

Wykłady  - wykład akademicki
Ćwiczenia -  - indywidualna praca z tekstem,  praca w grupach nad analizą treści zawartych w tekstach, dyskusja nad zadanymi tekstami z wykorzystaniem merytorycznych argumentów.
 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładu

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Egzamin pisemny

W formie pytań problemowych, otwartych.

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału

Kolokwium.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład + ćwiczenia).

Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu.

Ocena z wykładu = ocena z kolokwium pisemnego.

 

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Kolokwium pisemne.

Kolokwium pisemne zawierające pytania otwarte dotyczące omawianych przykładów przestrzeni poddawanej rewitalizacji  z uwzględnieniem znajom ości  poprawnej metodologicznie perspektywy naukowej  oraz z wykorzystaniem samodzielnie znalezionych informacji i danych.

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów za pozytywne odpowiedzi.

Zakres materiału obejmującego kolokwium.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.

Aktywność podczas zajęć.

Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów.

Aktywność w ramach wykonywania prac zespołowych.

Współpraca w ramach zadań realizowanych podczas zajęć a także w ramach prac przygotowywanych poza zajęciami.

Proporcje zadań i ich wpływ na ocenę końcową z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną wszystkich ocen (kolokwium i aktywność indywidualna w ramach zadań grupowych).*

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

Ocena końcowa z przedmiotu*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

UWAGI:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).

Zasady uzyskania oceny końcowej.

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń
 i wykładu.

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

Literatura podstawowa

1.    Janas K., Jarczewski W., Wańkowicz W., Model rewitalizacji miast, Wydawnictwo IRM, Kraków 2010.
2.    Jarczewski W., Jeżak J., System monitorowania rewitalizacji, Wydawnictwo IRM, Kraków 2010.
3.    Muzioł-Węcwałowicz A. (red.), Przykłady rewitalizacji miast, Wydawnictwo IRM, Kraków 2010.
 

Literatura uzupełniająca

1.    Skrzypczak B. (red.)„Rewitalizacja społeczna. Od aktywizacji do rozwoju lokalnego, Wydawca WNITE-PIB,  Radom 2012.
2.    Podręcznik rewitalizacji. Zasady, procedury i metody działania współczesnych procesów rewitalizacji, Warszawa 2003 PDF.
 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-07-2016 15:18)