SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Instytucjonalny system lokalny |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-SOCP-ISL-W-S14_pNadGenOJ2MO |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Socjologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Intencją prowadzącego jest przekazanie wiedzy o systemie lokalnym, szczególnie jego zinstytucjonalizowanej formie zarówno w szerokim kontekście procesów globalizacji, demokratyzacji i modernizacji a także renesansu lokalizmów i regionalizmów (poziom makro), jak i w węższym kontekście najnowszych trendów zarządzania instytucjami sektora publicznego (poziom mezo) oraz w skali mikro, czyli w kontekście określonych społeczności lokalnych. W zamierzeniu - wiedza ta powinna być podstawą dalszego nabywania wiedzy i umiejętności koniecznych dla realizowania projektów rewitalizacyjnych, jak i innych form aktywności w zinstytucjonalizowanym systemie lokalnym.
Ukończony kursy: Procesy zmiany społecznej oraz Mikrostruktury społeczne i struktury społeczne (cz.II).
Treści wykładów:
1. Dynamika zmian społecznych końca XX i początku XXI.
2. Zmiana relacji: władza - obywatel („uwodząca” władza a „roszczeniowy” obywatel).
3. Glokalizacja, czyli lokalizmy/regionalizmy jako alternatywa i jednocześnie uzupełnienie globalizacji.
4. Instytucje społeczne wobec wyzwań współczesnego świata.
5. New Public Managment; ekonomizacja i menedżeryzm w instytucjach sektora publicznego.
6. Nurt Evidence-based Practice oraz nurt dobrych praktyk.
Treści ćwiczeń:
1. Administracja samorządowa (województwa, powiatu, gminy).
2. Lokalne instytucje działające w sektorze publicznym.
3. Instytucje pozarządowe (o zasięgu lokalnym oraz regionalnym).
4. Reprezentanci społeczności lokalnych.
5. Instytucje lokalne o znaczeniu symbolicznym (media; kościoły; ośrodki naukowe, badawcze i technologiczne; euroregiony a zinstytucjonalizowany system lokalny).
6. Instytucje rynku pracy (promujące zatrudnienie i przeciwdziałające bezrobociu, instytucje szkoleniowe, inkubatory przedsiębiorczości, strefy ekonomiczne).
7. Instytucje i organizacje biznesowe (samorząd pracodawców, izby gospodarcze, komisje dialogu społecznego).
8. Inne instytucje lokalne (np. wspólnoty mieszkaniowe, przedsiębiorstwa komunalne, inwestorzy instytucjonalni).
9. Zasada komplementarności instytucjonalnej w procesie rewitalizacji.
Wykład: konwencjonalny i problemowy.
Treści dotyczące ćwiczeń realizowane są poprzez pracę z literaturą oraz aktywne metody: dyskusja oceniana, metoda seminaryjna, metoda aktywnego opisu. Preferowana jest praca w grupach, której efektem końcowym jest dyskusja nad prezentowanymi problemami.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładu
Forma zaliczenia wykładu |
Uwagi |
Zaliczenie na ocenę. |
Tak |
Egzamin pisemny. |
W formie pytań problemowych, otwartych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej. |
Zakres materiału egzaminu. |
Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład). |
Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu. |
Ocena z wykładu = ocena z pisemnego egzaminu.
|
Zaliczenie ćwiczeń
Forma zaliczenia ćwiczeń |
Uwagi |
Zaliczenie na ocenę. |
Tak |
Kolokwium pisemne. |
W formie pytań otwartych i zamkniętych (test). Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów za pozytywne odpowiedzi. |
Zakres materiału obejmującego kolokwium. |
Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem. |
Aktywność podczas zajęć |
Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów. |
Proporcje zadań i ich wpływ na ocenę końcową z ćwiczeń. |
Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną wszystkich ocen za kolokwium i aktywność na zajęciach.* |
*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej
Ocena końcowa z przedmiotu*
Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej |
UWAGI: |
Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny. |
Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0). |
Zasady uzyskania oceny końcowej. |
Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń |
1. Drucker P. F., Społeczeństwo pokapitalistyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa 1999.
2. Fukuyama F., Budowanie państwa. Władza i ład międzynarodowy w XXI wieku, Dom Wydawniczy „Rebis”, Poznań 2005.
3. Giddens A., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa 2012.
4. Kożuch B., Zarządzanie publiczne. W teorii i praktyce polskich organizacji, Wydawnictwo „Placet”, Warszawa 2004.
5. Krzysztofek K., Szczepański M.S., Zrozumieć rozwój. Od społeczeństw tradycyjnych do informacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego: Katowice 2002.
6. Rydzik W. (red.), Aspekty prawne i organizacyjne zarządzania rewitalizacją, Instytut Rozwoju Miast: Kraków 2009.
7. Starkowska M. (red.), Dobre praktyki wielkich miast, Unia Metropolii Polskich: Warszawa 2010.
8. Szarfenberg R., Dowody naukowe jako podstawa polityki społecznej, zarządzania społecznego i pracy socjalnej, „Problemy Polityki Społecznej”, nr 15/2011, ss. 13-28.
9. Wallerstein I., Koniec świata jaki znamy, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”,Warszawa 2004.
1. Bernasiewicz M., Yuppie oraz squatter. Globalne style życia w lokalnych środowiskach wychowawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego: Katowice 2013.
2. Drucker P.F, Managing the Public Service Institution, Public Interest 1973, 33, p. 43-55.
3. Nevo I., Slonim-Nevo V., The Myth of Evidence-Based Practice: Towards Evidence-Informed Practice, British Journal of Social Work 2011, 41, p. 1176-1197.
Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-07-2016 15:30)