SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Instytucjonalny system lokalny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Instytucjonalny system lokalny
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-ISL-W-S14_pNadGenOJ2MO
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Danuta Chmielewska-Banaszak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Intencją prowadzącego jest przekazanie wiedzy o systemie lokalnym, szczególnie jego zinstytucjonalizowanej formie zarówno w szerokim kontekście procesów globalizacji, demokratyzacji i modernizacji a także renesansu lokalizmów i regionalizmów (poziom makro), jak i w węższym kontekście najnowszych trendów zarządzania instytucjami sektora publicznego (poziom mezo) oraz w skali mikro, czyli w kontekście określonych społeczności lokalnych. W zamierzeniu -  wiedza ta powinna być podstawą dalszego nabywania wiedzy i umiejętności koniecznych dla realizowania projektów rewitalizacyjnych, jak i innych form aktywności  w zinstytucjonalizowanym systemie lokalnym.

Wymagania wstępne

Ukończony kursy: Procesy zmiany społecznej oraz Mikrostruktury społeczne i struktury społeczne (cz.II).

Zakres tematyczny

Treści wykładów:
1.    Dynamika zmian społecznych końca XX i początku XXI.
2.    Zmiana relacji: władza - obywatel („uwodząca” władza a „roszczeniowy” obywatel).
3.    Glokalizacja, czyli lokalizmy/regionalizmy jako alternatywa i jednocześnie uzupełnienie globalizacji.
4.    Instytucje społeczne wobec wyzwań współczesnego świata.
5.    New Public Managment; ekonomizacja i menedżeryzm w instytucjach sektora publicznego.
6.    Nurt Evidence-based Practice oraz nurt dobrych praktyk.

Treści ćwiczeń:
1.    Administracja samorządowa (województwa, powiatu, gminy).
2.    Lokalne instytucje działające w sektorze publicznym. 
3.    Instytucje pozarządowe (o zasięgu lokalnym oraz regionalnym).
4.    Reprezentanci społeczności lokalnych.
5.    Instytucje lokalne o znaczeniu symbolicznym (media; kościoły; ośrodki naukowe, badawcze i technologiczne; euroregiony a zinstytucjonalizowany system lokalny).
6.    Instytucje rynku pracy (promujące zatrudnienie i przeciwdziałające bezrobociu, instytucje szkoleniowe, inkubatory przedsiębiorczości, strefy ekonomiczne).
7.    Instytucje i organizacje biznesowe (samorząd pracodawców, izby gospodarcze, komisje dialogu społecznego).
8.    Inne instytucje lokalne (np. wspólnoty mieszkaniowe, przedsiębiorstwa komunalne, inwestorzy instytucjonalni).
9.    Zasada komplementarności instytucjonalnej w procesie rewitalizacji.
 

Metody kształcenia

Wykład: konwencjonalny i problemowy.
Treści dotyczące ćwiczeń realizowane są poprzez pracę z literaturą  oraz aktywne metody: dyskusja oceniana, metoda seminaryjna, metoda aktywnego opisu. Preferowana jest praca w grupach, której efektem końcowym jest dyskusja nad prezentowanymi problemami.
 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładu

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Egzamin pisemny.

W formie pytań problemowych, otwartych.

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału egzaminu.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład).

Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu.

Ocena z wykładu = ocena z pisemnego egzaminu.

 

 

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Kolokwium pisemne.

W formie pytań otwartych i zamkniętych (test).

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów za pozytywne odpowiedzi.

Zakres materiału obejmującego kolokwium.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.

Aktywność podczas zajęć

Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów.

Proporcje zadań i ich wpływ na ocenę końcową z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną wszystkich ocen za kolokwium i aktywność na zajęciach.*

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

Ocena końcowa z przedmiotu*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

UWAGI:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).

Zasady uzyskania oceny końcowej.

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń
i wykładu.

 

Literatura podstawowa

1.    Drucker P. F., Społeczeństwo pokapitalistyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa 1999.
2.    Fukuyama F., Budowanie państwa. Władza i ład międzynarodowy w XXI wieku, Dom Wydawniczy „Rebis”, Poznań 2005.
3.    Giddens A., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa 2012.
4.    Kożuch B., Zarządzanie publiczne. W teorii i praktyce polskich organizacji, Wydawnictwo „Placet”, Warszawa 2004.
5.    Krzysztofek K., Szczepański M.S., Zrozumieć rozwój. Od społeczeństw tradycyjnych do informacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego: Katowice 2002.
6.    Rydzik W. (red.), Aspekty prawne i organizacyjne zarządzania rewitalizacją, Instytut Rozwoju Miast: Kraków 2009.
7.    Starkowska M. (red.), Dobre praktyki wielkich miast, Unia Metropolii Polskich: Warszawa 2010.
8.    Szarfenberg R., Dowody naukowe jako podstawa polityki społecznej, zarządzania społecznego i pracy socjalnej, „Problemy Polityki Społecznej”, nr 15/2011, ss. 13-28.
9.    Wallerstein I., Koniec świata jaki znamy, Wydawnictwo Naukowe  „Scholar”,Warszawa 2004.
 

Literatura uzupełniająca

1.    Bernasiewicz M., Yuppie oraz squatter. Globalne style życia w lokalnych środowiskach wychowawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego: Katowice 2013.
2.    Drucker P.F, Managing the Public Service Institution, Public Interest 1973, 33, p. 43-55.
3.    Nevo I., Slonim-Nevo V., The Myth of Evidence-Based Practice: Towards Evidence-Informed Practice, British Journal of Social Work 2011, 41, p. 1176-1197.
 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-07-2016 15:30)