SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Lingwistyka tekstu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Lingwistyka tekstu
Kod przedmiotu 09.0-WH-FGD-LT-Ć-S14_pNadGenM4GK5
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia / Filologia germańska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania niemiecki
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarochna Dąbrowska-Burkhardt, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z historią dziedziny oraz poszerzenie jego wiedzy teoretycznej z zakresu lingwistyki poświęcając szczególną uwagę ponadzdaniowym strukturom, którymi są teksty. Student winien opanować nie tylko wiedzę teoretyczną z zakresu lingwistyki tekstu, lecz również umiejętność jej praktycznego zastosowania przy ich konkretnej analizie. Przedmiot ma na celu wsparcie zdobywania umiejętności analitycznych w kontekście przekazywanych treści dotyczących analizy tekstów.

 

Wymagania wstępne

Znajomość podstawowych metod badań lingwistycznych nabytych w ramach przedmiotów „Językoznawstwo ogólne” oraz „Metodologia badań językoznawczych“.

Zakres tematyczny

Na zajęciach omówione zostaną wybrane zagadnienia z zakresu lingwistyki tekstu. Przybliżona zostanie historia dyscypliny oraz podstawowe pojęcia jakimi są: tekst, tekstualność i jej kryteria. typologia tekstów i problemy ich klasyfikacji, funkcje tekstów, modele analizy tekstów, typy progresji tematyczno-rematycznej, cechy mikro- i makrostruktury niektórych typów tekstów użytkowych, problematyka spójności tekstów, różnice między tekstami mówionymi a pisanymi. Duża uwaga będzie poświęcona lingwistyce tekstu nie tylko w badaniach germanistycznych lecz także polonistycznych. Mowa będzie również o kontrastywnej lingwistyce tekstu w Polsce i w Niemczech, Studenci będą mogli przeprowadzać analizy metatekstów pochodzących z języka polityki i zastanawiać się nad ich retoryczną spójnością, ich rozumieniem oraz ich pragmatyką. Omówione zostaną również kategorie intertekstualności, interkulturowości, intermedialności i hipertekstu.     

 

Metody kształcenia

Wykład informacyjny z wykorzystaniem metod aktywizujących, wykład konwersatoryjny, heureza, dyskusja, praca z tekstem, praca w grupach. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywny udział w zajęciach, zaliczenie sprawdzianu wiedzy. Przygotowanie referatu / prezentacji PowerPoint. 

Literatura podstawowa

  1. Adamzik, Kirsten (red.), Textsorten. Reflexionen und Analysen. Tübingen 2000.
  2. Antos, Gerd/Tietz, Heike (red.), Die Zukunft der Textlinguistik. Traditionen, Transformationen, Trends. Tübingen 1997
  3. Bilut-Homplewicz, Zofia (red.), Lingwistyka tekstu w Polsce i w Niemczech. Pojęcia, problemy, perspektywy. Wrocław 2009.
  4. Bilut-Homplewicz, Zofia, Prinzip Perspektivierung. Germanistische und polonistische Textlinguistik – Entwicklungen, Probleme, Desiderata. Teil I: Germanistische Textlinguistik. Band 43 (=Danziger Beiträge zur Germanistik). Frankfurt am Main 2013.
  5. Beaugrande, Robert-Alain de/Dressler, Wolfgang-Ulrich, Einführung in die Textlinguistik. Tübingen 1981.
  6. Brinker, Klaus, Linguistische Textanalyse. Eine Einführung in Grundbegriffe und Methoden. Berlin 2001.
  7. Engel, Ulrich (red.), Deutsch-polnische kontrastive Grammatik. Band 1, Teil 2: Der Text. Heidelberg 1999.
  8. Fix, Ulla/Poethe, Hannelore/Yos, Gabriele, Textlinguistik und Stilistik für Einsteiger. Ein Lehr- und Arbeitsbuch. Frankfurt am Main 2003.
  9. Gansel, Christina/Jürgens, Frank, Textlinguistik und Textgrammatik: Eine Einführung. Göttingen 2007.
  10. Gülich, Elisabeth/Raible, Wolfgang (red.), Textsorten. Differenzierungskriterien aus linguistischer Sicht. Wiesbaden 1975.
  11. Heinemann, Margot/Heinemann, Wolfgang, Grundlagen der Textlinguistik. Interaktion – Text – Diskurs. Tübingen 2002.
  12. Heinemann, Wolfgang / Viehweger, Dieter, Textlinguistik: Eine Einführung. Tübingen 1991.
  13. Rolf, Eckard, Die Funktionen der Gebrauchstextsorten. Berlin/New York 1993.
  14. Vater, Heinz, Einführung in die Textlinguistik: Struktur und Verstehen von Texten. München 1994.

Literatura uzupełniająca

Aktualne jak i historyczne teksty z prasy polskiej i niemieckiej stanowiące materiał źródłowy analizowany przez studentów. 

Poza tym: według bieżących potrzeb

Uwagi

Studentów obowiązuje możliwie jak najwyższa frekwencja na zajęciach. Dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność. W przypadku kolejnych nieobecności zajęcia muszą zostać usprawiedliwione oraz odpracowane. Sposób ich odpracowania (np. wykonanie ćwiczeń kontrolnych, przygotowanie referatu na określony temat) jest indywidualnie uzgadniany z prowadzącym zajęcia.


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarochna Dąbrowska-Burkhardt, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-09-2016 11:32)