SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Lingwistyka tekstu |
Kod przedmiotu | 09.0-WH-FGD-LT-Ć-S14_pNadGenM4GK5 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia / Filologia germańska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | niemiecki |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z historią dziedziny oraz poszerzenie jego wiedzy teoretycznej z zakresu lingwistyki poświęcając szczególną uwagę ponadzdaniowym strukturom, którymi są teksty. Student winien opanować nie tylko wiedzę teoretyczną z zakresu lingwistyki tekstu, lecz również umiejętność jej praktycznego zastosowania przy ich konkretnej analizie. Przedmiot ma na celu wsparcie zdobywania umiejętności analitycznych w kontekście przekazywanych treści dotyczących analizy tekstów.
Znajomość podstawowych metod badań lingwistycznych nabytych w ramach przedmiotów „Językoznawstwo ogólne” oraz „Metodologia badań językoznawczych“.
Na zajęciach omówione zostaną wybrane zagadnienia z zakresu lingwistyki tekstu. Przybliżona zostanie historia dyscypliny oraz podstawowe pojęcia jakimi są: tekst, tekstualność i jej kryteria. typologia tekstów i problemy ich klasyfikacji, funkcje tekstów, modele analizy tekstów, typy progresji tematyczno-rematycznej, cechy mikro- i makrostruktury niektórych typów tekstów użytkowych, problematyka spójności tekstów, różnice między tekstami mówionymi a pisanymi. Duża uwaga będzie poświęcona lingwistyce tekstu nie tylko w badaniach germanistycznych lecz także polonistycznych. Mowa będzie również o kontrastywnej lingwistyce tekstu w Polsce i w Niemczech, Studenci będą mogli przeprowadzać analizy metatekstów pochodzących z języka polityki i zastanawiać się nad ich retoryczną spójnością, ich rozumieniem oraz ich pragmatyką. Omówione zostaną również kategorie intertekstualności, interkulturowości, intermedialności i hipertekstu.
Wykład informacyjny z wykorzystaniem metod aktywizujących, wykład konwersatoryjny, heureza, dyskusja, praca z tekstem, praca w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywny udział w zajęciach, zaliczenie sprawdzianu wiedzy. Przygotowanie referatu / prezentacji PowerPoint.
Aktualne jak i historyczne teksty z prasy polskiej i niemieckiej stanowiące materiał źródłowy analizowany przez studentów.
Poza tym: według bieżących potrzeb
Studentów obowiązuje możliwie jak najwyższa frekwencja na zajęciach. Dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność. W przypadku kolejnych nieobecności zajęcia muszą zostać usprawiedliwione oraz odpracowane. Sposób ich odpracowania (np. wykonanie ćwiczeń kontrolnych, przygotowanie referatu na określony temat) jest indywidualnie uzgadniany z prowadzącym zajęcia.
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarochna Dąbrowska-Burkhardt, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-09-2016 11:32)