SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Rozumienie ze słuchu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Rozumienie ze słuchu
Kod przedmiotu 09.1-WH-FGP-HV
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia / Filologia germańska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania niemiecki
Sylabus opracował
  • dr Karolina Rapp
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest doskonalenie umiejętności rozumienia tekstów mówionych oraz opanowanie rozmaitych form ćwiczeń sprawdzających globalne, selektywne oraz szczegółowe rozumienie tekstu słuchanego.Słuchanie jako receptywna sprawność językowa stanowi podstawę budowania samodzielnych wypowiedzi ustnych i pisemnych, czyli poprzedza i wspiera tzw. produkcję językową.W ramach zajęć duże znaczenie odgrywa zatem omawianie i utrwalanie nowych kwestii leksykalnych, problemów gramatycznych oraz uwrażliwianie na elementy fonetyczne występujące w słuchanych tekstach. 

Wymagania wstępne

Znajomość języka niemieckiego na poziomie co najmniej B2.

Zakres tematyczny

Teksty słuchane związane są z tematyką życia codziennego oraz specjalistyczną. Należą do nich takie tematy jak np. spędzanie czasu wolnego (książka, telewizja sport, moda, muzyka), rodzina i święta, przyjaźń, emocje, kultura, podróże, nauka, praca, reklama, wiadomości, współczesne trendy, problemy polityczne i społeczne, sztuka, kultura, historia, wynalazki, zdrowie.

Metody kształcenia

Pomoce audio-wizualne (np. nagrania dialogów, monologów, materiały autentyczne: wiadomości, prezentacje, programy radiowe i telewizyjne, krótkie formy filmowe, przemówienia, wywiady, odczyty), plenum, praca indywidualna i grupowa, zadania sprawdzające stopień zrozumienia tekstu słuchanego (np. zadania typu prawda/fałsz, zadania wielokrotnego wyboru, zadania z luką, pytania otwarte, chronologiczne numerowanie informacji, ćwiczenia leksykalne, pisemne i ustne streszczanie tekstów słuchanych).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywny udział w zajęciach, terminowe i rzetelne wykonywanie zadanych prac domowych, uzyskanie pozytywnego wyniku z kolokwiów zaliczeniowych (co najmniej 2).

Literatura podstawowa

Kuhn, Christina, Winzer-Kiontke, Britta, Würz, Urlike: Studio d, Deutsch als Fremdsprache. Sprach- und Prüfungstrainig, Hueber 2011.
Perlmann-Balme, Michaela: Themen aktuell 3 – Zertifikatsband: Deutsch als Fremdsprache/ Kursbuch, Hueber 2004.
Perlmann-Balme, Michaela, Schwalb, Susanne, Weers, Dörte: Em Neu. Brückenkurs: Deutsch als Fremdsprache (Niveaustufe B2, C1), Hueber 2008.
Schmidt, Roland, Szalay, Györgyi, Hegyes, Katrin: Hörfelder. Hörverstehen für die Mittelstufe, Hueber 1997.
Storch, Günther; Eichheim, Hubert: Mit Erfolg zum Zertifikat Deutsch. Testbuch, Lektor Klett 2003.
Wagner, Anna: Hören und Verstehen ohne Probleme, Wagros 2007.
Źródła internetowe, np.: Deutsche Welle, ARD Mediathek, Planet Wissen, WDR 5, Vorleser.net, Tagesschau.de, National Geographic.de.

Literatura uzupełniająca

Literatura z zakresu dydaktyki i metodyki nauczania języków obcych
Materiały własne prowadzących

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr Karolina Rapp (ostatnia modyfikacja: 02-09-2016 18:18)