SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Literaturoznawstwo kulturowe - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Literaturoznawstwo kulturowe
Kod przedmiotu 09.2-WH-KP-LK-S16
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Kulturoznawstwo
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie 
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wprowadzenie do nauki o literaturze z uwzględnieniem pojęć podstawowych: rozróżnień genologicznych, periodyzacji,
zasad klasyfikacji tekstu literackiego i nieliterackiego, teoriach tekstu literackiego, teoriach procesu literackiego,
kognitywnym podejściem do literaturoznawstwa. Nabycie umiejętności osadzania tekstów literackich w kontekstach
(szczególnie muzycznych i sztuk wizualnych), uzyskanie umiejętności swobodnego poruszania się po europejskim
obszarze kulturowym, z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych regionów kulturowych.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Od tekstu do literatury – dzieje literatury oralnej i pisanej w wymiarze cywilizacji światowych. Narracja percepcyjna jako
punkt wyjścia literaturoznawstwa. Tworzenie się metod literaturoznawczych, szkoły tradycyjne i szkoły nowoczesne.
Literaturoznawstwo europejskie od XVI wieku do współczesności. Poetyka a tekst, właściwości procesów literackich.
Osadzanie procesów literackich w wymiarze kulturowym i cywilizacyjnym. Koncepcje periodyzacji literatury. Literatura a
sztuka – wspólnota źródła, różność tworzywa. Percepcja i repercepcja literatury. Kognitywne uwarunkowania odbioru
tekstu literackiego i procesu literackiego. Elementy ekonomiki kultury, topologia zjawisk kulturowych, geografia kultury.

Metody kształcenia

Wykład informacyjny, wykład problemowy i konwersatoryjny, praca z tekstem źródłowym, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Obecność i zaliczenie udziału w zajęciach, egzamin końcowy.

Literatura podstawowa

Literatura Europy. Historia literatury europejskiej, red. A. Benoit-Dusausoy i G. Fontaine, Gdańsk 2009.
2. E. Grant, Średniowieczne podstawy nauki nowożytnej – w kontekście religijnym, instytucjonalnym oraz
intelektualnym, przeł. T. Szafrański, Warszawa [b.r].
3. M. Aston, Panorama renesansu, Warszawa 2003.
4. R. Bartlett, Panorama średniowiecza, Warszawa 2002.
5. D. Outram, Panorama oświecenia, Warszawa 2008.
6. J. Maciejewski, Oświecenie polskie. Początek formacji, jej stratyfikacja i przebieg procesu historycznoliterackiego,
[w:] Problemy literatury polskiej okresu o świecenia. Seria druga, red. Z. Goliński, Wrocław 1977
7. M. Kuckenburg, Pierwsze słowo. Narodziny mowy i pisma, Warszawa 2006
8. J. Krzyżanowski, Nauka o literaturze, Wrocław 1984
9. S. Kufel, Wprowadzenie do literaturoznawstwa kognitywnego, Zielona Góra 2011.
10. S. Kufel, Rokoko, Zielona Góra 2016.

Literatura uzupełniająca

Źródła internetowe wskazane przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Sławomir Kufel, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-09-2016 19:34)