SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do filozofii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do filozofii
Kod przedmiotu 08.1-WH-FP-WDF-S16
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filozofia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Barbara Czardybon
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  • zapoznanie słuchaczy z głównymi działami filozofii wraz z terminologią właściwą filozofii;
  • prezentacja naczelnych kwestii obrazujących specyfikę oraz wyjątkowość refleksji filozoficznej na tle innych dziedzin aktywności ludzkiej;
  • wskazanie istotnych obszarów problemowych w filozofii;
  • prezentacja myślenia racjonalnego jako źródła rozwoju nauki nowożytnej;
  • ukazanie aktualności refleksji filozoficznej

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  • Próba określenia czym jest filozofia (przedmiot, metoda, cel refleksji filozoficznej). Specyfika myślenia filozoficznego. Filozofia a inne sfery świadomości ludzkiej i kultury: filozofia a mitologia, filozofia a religia, filozofia a sztuka, filozofia a nauka, filozofia a ideologia. Autonomia i uniwersalizm filozofii.
  • Charakterystyka głównych działów filozofii oraz ich wzajemne relacje. Znaczenie logiki i nauk formalnych dla filozofii. Podstawowe pojęcia filozoficzne: byt, poznanie, prawda, cnota etc.

  • Chronologia i różne „oblicza” filozofii. Główne tendencje i wzorce myślenia zachodnioeuropejskiego – tzw. paradygmaty uprawiania filozofii.

  • Istota i znaczenie krytycyzmu w filozofii.

  • Naczelne spory filozoficzne:

    1. spory ontologiczne (idealizm vs. materializm, monizm vs. dualizm vs. pluralizm, idealizm subiektywny vs. realizm);

    2. spory epistemologiczne (racjonalizm vs. empiryzm, spór o naturę prawdy);

    3. spory etyczne (absolutyzm vs. relatywizm, etyka eudajmonistyczna a etyka deontologiczna).

Metody kształcenia

analiza tekstów z dyskusją; prowadząca integruje zagadnienia cząstkowe opracowane przez grupę w jedną całość

Efekty kształcenia i metody weryfikacji osiągania efektów kształcenia

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

zaliczenie z oceną na podstawie uczestnictwa w zajęciach oraz w dyskusjach

Obciążenie pracą

Obciążenie pracą Studia stacjonarne
(w godz.)
Studia niestacjonarne
(w godz.)
Godziny kontaktowe (udział w zajęciach; konsultacjach; egzaminie, itp.) 30 -
Samodzielna praca studenta (przygotowanie do: zajęć, kolokwium, egzaminu; studiowanie literatury przygotowanie: pracy pisemnej, projektu, prezentacji, raportu, wystąpienia; itp.) 90 -
Łącznie 120 -
Punkty ECTS Studia stacjonarne Studia niestacjonarne
Zajęcia z udziałem nauczyciela akademickiego 1 -
Zajęcia bez udziału nauczyciela akademickiego 3 -
Łącznie 4 -

Literatura podstawowa

  • Ajdukiewicz K., Zagadnienia i kierunki filozofii. Teoria poznania, metafizyka, Kęty 2004, wyd. 4 popr.
  • Anzenbacher A., Wprowadzenie do filozofii, tłum. J. Zychowicz, Kraków 1987.
  • Hadot P., Filozofia jako ćwiczenie duchowe, tłum. P. Domański, Warszawa 1992.
  • Stępień A. B., Wstęp do filozofii, Lublin 1989 (wybrane fragmenty).

Literatura uzupełniająca

  • Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny, (red.) Z. Cackowski, J. Kmita, Wrocław 1987.
  • Filozofia. Podstawowe pytania, (red.) E. Martens, H. Schnädelbach, tłum. K. Krzemieniowa, Warszawa 1995.
  • Kamiński S., Jak filozofować?, Lublin 1989.
  • Leksykon filozofii klasycznej, (red.) J. Herbut, Lublin 1997.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Barbara Czardybon (ostatnia modyfikacja: 15-09-2016 13:16)