SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Biologiczne podstawy zachowań - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Biologiczne podstawy zachowań
Kod przedmiotu 13.1-WP-PSChM-BPZJ-W-S14_pNadGen4E6Q8
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia kliniczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ryszard Asienkiewicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z anatomią i fizjologią układu nerwowego oraz wykazanie zależności pomiędzy nim, a funkcją pozostałych układów człowieka. Wykształcenie umiejętności krytycznego odnoszenia się do publikacji popularnonaukowych z zakresu neuronauki, oraz czytania ze zrozumieniem prac naukowych z zakresu neurobiologii. Uwrażliwienie studentów na fakt istnienie chorób mających istotny wpływ na zachowanie człowieka.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

  • Podstawy biologiczne: właściwości organizmów jako zróżnicowanych układów zmienności, homeostaza, czynności animalne i wegetatywne.

  • Miejsce człowieka w świecie zwierząt; podobieństwa i cechy wyróżniające człowieka spośród zwierząt. Biologiczna koncepcja człowieka.

  • Neuroanatomia funkcjonalna: budowa i zasady funkcjonowania ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego, receptorów i narządów zmysłu.

  • Neurofizjologiczne podstawy zachowania: fizjologia komórki nerwowej, neurotransmitery, organizacja systemów czuciowych, organizacja czynności ruchowych.

  • Odruch jako jednostka czynności układu nerwowego; pojęcie odruchu i anatomiczne podłoże odruchów; klasyfikacja odruchów; wytwarzanie i wygasanie odruchów; rola odruchów w zachowaniu zwierząt i człowieka. Kontrola środowiska wewnętrznego: autonomiczny układ nerwowy i układ hormonalny.

  • Podstawy życia: budowa i funkcja komórki, główne zasady genetyki

  • Fizjologia płynów ustrojowych, wymiany gazowej, odżywiania i trawienia oraz wydalania.

  • Regulacja hormonalna.Fizjologia rozrodu, podstawy genetyczne chorób psychicznych i neurologicznych. Systemy sensoryczne: czucie somatyczne, wzrok i słuch.Odruchy człowieka.

  • Krążenie człowieka.

 

Metody kształcenia

Wykład tradycyjny, wykład problemowy, seminarium, laboratorium.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem w formie pisemnej (testowo-opisowej), zgodnym z podanymi kryteriami na podstawie testu z progami punktowymi. Ocena pozytywna to zdobycie minimum 51% punktów. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Zaliczenie ćwiczeń. Warunkiem uzyskania zaliczenia są pozytywne oceny z wejściówek, kolokwiów, zadań praktycznych (indywidualnych, zespołowych), a także aktywność na zajęciach. Ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę w formie pisemnej (testowo-opisowej), zgodnie z podanymi kryteriami. Ocena pozytywna to zdobycie minimum 51% punktów. Ocena końcowa z ćwiczeń obejmuje dwie składowe: 1 - średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych (50 % oceny) oraz 2 - ocenę zaliczenia pisemnego (50 %).

Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z egzaminu i ćwiczeń

Literatura podstawowa

  • Kalat J.W., Biologiczne podstawy psychologii, Warszawa 2011.

  • Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania ludzi i zwierząt, Warszawa 2009.

  • Tafil-Klawe M., Klawe J., Wykłady z fizjologii człowieka, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-07-2016 13:58)