SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy pomocy psychologicznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy pomocy psychologicznej
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PPP-W-S14_pNadGenMIJ9Z
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia kliniczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jerzy Herberger
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin

Cel przedmiotu

Celem kursu jest gruntowne poznanie istoty i metod pomocy psychologicznej, dostarczenie wiedzy z zakresu rodzajów pomocy psychologicznej, czynników warunkujących profesjonalną pomoc psychologiczną, wykształcenie umiejętności korzystania z technik pomocy psychologicznej, adekwatnego wyboru danej strategii pomocy psychologicznej do danej sytuacji kryzysowej, pracy z podstawowymi mechanizmami oporu do zmian funkcjonalnych oraz uwrażliwienie na złożoność i wieloaspektowość kontaktu terapeutycznego, uświadomienie konieczności niesienia pomocy w sposób poprawny etycznie i profesjonalny, uwrażliwienie na budowanie relacji terapeutycznej.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Istota pomocy psychologicznej. Charakterystyka zachowań pomocowych.

Rodzaje motywów do pomagania. Istota relacji pacjent – terapeuta w sytuacji pomocy psychologicznej.

Czynniki wspierające w pomocy psychologicznej.

Techniki komunikacji w pomocy psychologicznej.

Kontakt terapeutyczny. Warunki dobrego kontaktu terapeutycznego. Ustalenie strategii terapeutycznej. Etapy strategii terapeutycznej.

Trudności w ustaleniu granic funkcjonalnych. System granic „Ja”. Granica zewnętrzna i wewnętrzna systemu. Dysfunkcje granic: brak granic, nieszczelne granice, mury zamiast granic, brak granic vs mur. Źródła powstawania dysfunkcjonalnych granic.

Zachowania skryptowe występujące w sytuacji pomocy psychologicznej. Charakterystyka skryptu Bez Miłości, Bez Radości, Bez Rozumu. Skrypt Radości a powstawanie mechanizmu uzależnienia.

Gry ratownicze w kontekście pomocy psychologicznej. Trójkąt dramatyczny: ofiara, prześladowca, ratownik. Idea komplementarności ról. Trening bezsilności w grach ratowniczych. Trójkąt dramatyczny w rodzinie. Analiza transakcyjna a gry ratownicze. Sposoby unikania ratownictwa w pomocy psychologicznej.

Pomoc psychologiczna a nierozpoznania. Istota nierozpoznań. Obszar nierozpoznania. Typy nierozpoznań. Poziomy nierozpoznań. Pasywność vs wyolbrzymianie problemu. Sposoby radzenia sobie z nierozpoznaniami. Matryca nierozpoznań. Nierozpoznania w relacji dziecko – rodzic. Relacja ciało – psychika w pomocy psychologicznej. Podświadomość w ciele.

Metody kształcenia

Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, techniki multimedialne (prezentacje obejmujące wszystkie zagadnienia).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Egzamin pisemny z progami punktowymi (60%-70% ocena dostateczna, 71%-85% ocena dobra, 86%-100% ocena bardzo dobra).

Literatura podstawowa

  • Santorski J., ABC pomocy psychologicznej, Warszawa 1993.

  • Padesky Ch. A., Greenberg D., Umysł ponad nastrojem, Kraków 2004

  • Greenstone J.L., Leviton S.C.,Interwencja kryzysowa, Gdańsk 2004.

  • Badura- Madej W., Dobrzyńska -Mesterhazy A. „Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia, Kraków 2000.

  • Richard J., Burl G., Strategie interwencji kryzysowej, Warszawa 2008.

  • Kotller J., Skuteczny terapeuta, Gdańsk 2003.

  • Hayes J., Gelso Ch.,Relacja terapeutyczna, Gdańsk 2008.

Literatura uzupełniająca

  • Sęk H. (red.),Psychologia kliniczna, Warszawa 2006.

  • Grzesiuk L. (red.),Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy, Warszawa 2000.

  • Strelau J. (red.),Psychologia. Podręcznik akademicki, Gdańsk 2003.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-07-2016 15:09)