SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy pomocy psychologicznej |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PPP-W-S14_pNadGenMIJ9Z |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia / Psychologia kliniczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Celem kursu jest gruntowne poznanie istoty i metod pomocy psychologicznej, dostarczenie wiedzy z zakresu rodzajów pomocy psychologicznej, czynników warunkujących profesjonalną pomoc psychologiczną, wykształcenie umiejętności korzystania z technik pomocy psychologicznej, adekwatnego wyboru danej strategii pomocy psychologicznej do danej sytuacji kryzysowej, pracy z podstawowymi mechanizmami oporu do zmian funkcjonalnych oraz uwrażliwienie na złożoność i wieloaspektowość kontaktu terapeutycznego, uświadomienie konieczności niesienia pomocy w sposób poprawny etycznie i profesjonalny, uwrażliwienie na budowanie relacji terapeutycznej.
Brak.
Istota pomocy psychologicznej. Charakterystyka zachowań pomocowych.
Rodzaje motywów do pomagania. Istota relacji pacjent – terapeuta w sytuacji pomocy psychologicznej.
Czynniki wspierające w pomocy psychologicznej.
Techniki komunikacji w pomocy psychologicznej.
Kontakt terapeutyczny. Warunki dobrego kontaktu terapeutycznego. Ustalenie strategii terapeutycznej. Etapy strategii terapeutycznej.
Trudności w ustaleniu granic funkcjonalnych. System granic „Ja”. Granica zewnętrzna i wewnętrzna systemu. Dysfunkcje granic: brak granic, nieszczelne granice, mury zamiast granic, brak granic vs mur. Źródła powstawania dysfunkcjonalnych granic.
Zachowania skryptowe występujące w sytuacji pomocy psychologicznej. Charakterystyka skryptu Bez Miłości, Bez Radości, Bez Rozumu. Skrypt Radości a powstawanie mechanizmu uzależnienia.
Gry ratownicze w kontekście pomocy psychologicznej. Trójkąt dramatyczny: ofiara, prześladowca, ratownik. Idea komplementarności ról. Trening bezsilności w grach ratowniczych. Trójkąt dramatyczny w rodzinie. Analiza transakcyjna a gry ratownicze. Sposoby unikania ratownictwa w pomocy psychologicznej.
Pomoc psychologiczna a nierozpoznania. Istota nierozpoznań. Obszar nierozpoznania. Typy nierozpoznań. Poziomy nierozpoznań. Pasywność vs wyolbrzymianie problemu. Sposoby radzenia sobie z nierozpoznaniami. Matryca nierozpoznań. Nierozpoznania w relacji dziecko – rodzic. Relacja ciało – psychika w pomocy psychologicznej. Podświadomość w ciele.
Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, techniki multimedialne (prezentacje obejmujące wszystkie zagadnienia).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Egzamin pisemny z progami punktowymi (60%-70% ocena dostateczna, 71%-85% ocena dobra, 86%-100% ocena bardzo dobra).
Santorski J., ABC pomocy psychologicznej, Warszawa 1993.
Padesky Ch. A., Greenberg D., Umysł ponad nastrojem, Kraków 2004
Greenstone J.L., Leviton S.C.,Interwencja kryzysowa, Gdańsk 2004.
Badura- Madej W., Dobrzyńska -Mesterhazy A. „Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia, Kraków 2000.
Richard J., Burl G., Strategie interwencji kryzysowej, Warszawa 2008.
Kotller J., Skuteczny terapeuta, Gdańsk 2003.
Hayes J., Gelso Ch.,Relacja terapeutyczna, Gdańsk 2008.
Sęk H. (red.),Psychologia kliniczna, Warszawa 2006.
Grzesiuk L. (red.),Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy, Warszawa 2000.
Strelau J. (red.),Psychologia. Podręcznik akademicki, Gdańsk 2003.
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-07-2016 15:09)