SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Socjologia |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-PSChM-PPP-Ć-S14_pNadGenR2I80 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia / Psychologia kliniczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Przekazanie wiedzy o różnorodnych procesach i zjawiskach życia zbiorowego w wymiarze teoretycznym i empirycznym. Ukazanie ludzi w ich wzajemnych stosunkach oraz instytucji i procesów społecznych, które kształtują życie społeczne na poziomie mikrostruktur oraz makrostruktur.
Brak.
Wykład:
Społeczeństwo – przedmiot socjologii.
Wyłanianie się tej dyscypliny w XIX wieku; przedmiot socjologii i jej miejsce wśród innych nauk; interdyscyplinarny charakter socjologii, orientacje teoretyczno-metodologiczne XX wiecznej socjologii; wyobraźnia socjologiczna.
Człowiek i jego aktywność.
Człowiek jako istota społeczna i twórca społecznego świata. Kategorie opisujące ludzką aktywność: zachowania, działania społeczne, interakcje i stosunki społeczne Socjalizacja i kontrola społeczna. Więź społeczna. Rodzaje i typy styczności. Wzajemne oddziaływania. Stosunki i zależności społeczne. Koncepcja aktora społecznego, problem podmiotowości i sprawstwa.
Całości społeczne.
Kategorie opisujące całości społeczne: zbiorowości, grupy i społeczeństwa. Właściwości i typologie grup i społeczeństw. Instytucja a organizacja społeczna.
Zróżnicowanie i nierówności społeczne.
Systemy społeczne, struktury społeczne i sieci. Stratyfikacja społeczna: klasy i warstwy. Funkcje i geneza nierówności społecznych.
Kultura: normy i wartości, symbole i znaczenia.
Kultura jako system regulujący działania społeczne, narzędzie komunikacji społecznej i symboliczne uniwersum.
Różnorodność kulturowa: sub- a kontrkultura, relatywizm, a uniwersalizm kulturowy.
Współczesność w pigułce.
Kwestie i problemy współczesnego świata. Wybrane problemy: rodzina i jej transformacje; ubóstwo - underclass, alkohol i przemoc, ekskluzja i inkluzja społeczna.
Wybrane metody i techniki badań społecznych użyteczne w pracy psychologa.
Ćwiczenia:
Socjologia jako nauka i jako forma świadomości.
Aktywność człowieka: działania społeczne, interakcje społeczne, stosunki społeczne.
Całości społeczne: grupy społeczne, zbiorowości społeczne, naród, etniczność, rasa.
Struktura społeczna: pozycje społeczne, stratyfikacja społeczna, ruchliwość społeczna.
Kultura – pojęcie, typy, elementy kultury
Kultura jako przymus: kontrola społeczna i dewiacja.
Wybrane kwestie i problemy społeczne.
Wybrane metody i techniki badań społecznych użyteczne w pracy psychologa.
WYKŁAD: Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja (panelowa).
ĆWICZENIA: Dyskusja moderowana, praca z tekstem
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunek zaliczenia ćwiczeń to napisanie eseju oraz aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach. Tematy zaproponowanych esejów odzwierciedlają potrzebę odwołania się do treści uwzględnionych w efektach. Esej zaliczeniowy powinien być: swobodną interpretacją danego zjawiska lub danego problemu, niesystemowy, refleksyjny, powinien ukazywać nowe ujęcie znanego tematu, tekst powinien mieć charakter asocjacyjny. Zaliczenie będzie możliwe poprzez nawiązanie przez studenta do zagadnień z zakresu socjologii poruszanych na zajęciach, nawiązanie do literatury (podstawowej i uzupełniającej) przedmiotu, nawiązania do artykułów w czasopismach branżowych np. "Studia Socjologiczne”, „Przegląd Socjologii Jakościowej” etc.
Test egzaminacyjny. Warunkiem przystąpienia do testu egzaminacyjnego jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. Test składa się z 20 pytań zamkniętych, wielokrotnego wyboru. Pytania obejmują problematykę omawianą na wykładach i na ćwiczeniach. Warunkiem otrzymania oceny pozytywnej jest uzyskanie z testu co najmniej 50% punktów możliwych do zdobycia, tj. min.10 punktów. Student, który uzyska 10 – 12 punktów otrzymuje ocenę dostateczną; 12,5 – 13,5 punktów otrzymuje ocenę dostateczną z plusem; 14 – 16 punktów otrzymuje ocenę dobrą; 16,5 – 17,5 punktów otrzymuje ocenę dobrą z plusem, 18 - 20 punktów otrzymuje ocenę bardzo dobrą.
Szacka B., Wstęp do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003.
Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków 2002.
Giddens A., Socjologia, PWN, Warszawa 2004.
Bauman, Z., Socjologia, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1996.
Nowak S., Metody badań socjologicznych, Warszawa 1965.
Frysztacki K., Socjologia problemów społecznych, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2009
Sztompka P., Boguń-Borowska M., (red.) Socjologia codzienności, Wydawnictwo Znak, Kraków 2008.
Aronson E., Człowiek, istota społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
Olechnicki K., Załęcki P., Słownik socjologiczny, Graffiti BC Toruń 1998.
Tyszka Z., Współczesne rodziny polskie – ich stan i kierunek przemian, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2004.
Studia Socjologiczne
Kultura i Społeczeństwo
Przegląd Socjologii Jakościowej
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-07-2016 15:10)