SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Logika - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Logika
Kod przedmiotu 08.1-WP-PSChM-Log-W-S14_pNadGen5LJMO
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia kliniczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Tomasz Skura
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem merytorycznym zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę, zagadnienia oraz terminologię logiczną; zapoznanie z głównymi koncepcjami, działami i pojęciami logiki; ukazanie jej znaczenia dla poprawnej metodologii badań naukowych. Praktycznym celem zajęć jest rozwinięcie umiejętności logicznego myślenia i argumentacji.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

  • Podstawowe informacje o logice i jej działach (semiotyce, logice formalnej i metodologii).

  • Kategorie składniowe wyrażeń według Ajdukiewicza.

  • Teoria zdań: spójniki logiczne, schematy zdań, formuły, tabelki zero-jedynkowe, tautologie i kontrtautologie, prawda logiczna, wynikanie logiczne, wnioskowanie dedukcyjne.

  • Teoria zbiorów: relacje między zbiorami, działania na zbiorach, diagramy Venna, sprawdzanie praw teorii zbiorów, podział i klasyfikacja.

  • Teoria nazw: desygnat, denotacja, treść nazwy, stosunki między zakresami nazw, klasyfikacja nazw, sylogistyka, kwadrat logiczny.

  • Definicje: budowa i typy definicji (sprawozdawcze, konstrukcyjne, regulujące), kryteria poprawności definicji, błędy definicji sprawozdawczych (za szeroka, za wąska, błąd rozłączności, błąd krzyżowania), inne błędy definicji.

Metody kształcenia

Wykład wprowadzający nowe treści, rozwiązywanie zadań, dyskusja, praca w grupach, prezentacja multimedialna, dyskusja, rozwiązywanie konkretnych problemów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Sprawdzenie efektów za pomocą testu pisemnego. Warunki zaliczenia: aktywny udział w ćwiczeniach, zaliczenie testu, przygotowanie prezentacji, przygotowanie pracy pisemnej, a także sprawdzenia poziomu wiedzy końcowej studenta na podstawie oceny końcowej opatrzonej progi punktowe (60%-70% ocena dostateczna, 71%-85% ocena dobra, 86%-100% ocena bardzo dobra).

Literatura podstawowa

  • B. Stanosz: Ćwiczenia z logiki, PWN, Warszawa 2004;

  • M. Tokarz: Wykłady z logiki, seria: Podręczniki Akademickie Wyższa Szkoła Zarządzania i Nauk Społecznych, Tychy 1998;

  • K. Wieczorek: Wprowadzenie do logiki (dla studentów wszystkich kierunków), Wydawnictwo Skrypt, Warszawa 2005;

Literatura uzupełniająca

  • Frysztacki K., Socjologia problemów społecznych, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa;

  • B. Stanosz: Wprowadzenie do logiki formalnej, PWN, Warszawa 2004;

  • M. Tokarz: Argumentacja, perswazja, manipulacja, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006;

  • K. Szymanek, K. Wieczorek, A. Wójcik: Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów, PWN, Warszawa 2003.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-07-2016 15:11)