SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodologia badań psychologicznych ze statystyką I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodologia badań psychologicznych ze statystyką I
Kod przedmiotu 14.0-WP-PSChM-MBPzS1-W-S14_pNadGenPFAMA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia kliniczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Oleg Gorbaniuk, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z terminologią i pojęciami stosowanymi w metodologii i statystyce badań społecznych; zapoznanie z głównymi modelami badawczymi, strategiami i metodami badań stosowanymi w naukach społecznych; nabycie umiejętności formułowania problemów i hipotez, projektowania i przeprowadzania badań, analizowania materiału empirycznego, opracowywania raportów z badań, a także prezentowania wyników; nabycie umiejętności stosowania programu SPSS. Wyrobienie gotowości do podejmowania konstruktywnych działań badawczych – indywidualnie i w pracy zespołowej.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Modele poznania naukowego: indukcyjny i dedukcyjny. Specyfika podejścia ilościowego i jakościowego w badaniach rodziny: różnice i wynikające stąd konsekwencje odnośnie wyboru metod badania i sposobu opracowania projektu badawczego. Rodzaje zmiennych i ich operacjonalizacja. Formułowanie problemu badawczego w oparciu o znajomość aktualnego stanu wiedzy w danej dziedzinie. Rodzaje hipotez badawczych i ich testowanie. Procedura badawcza eksperymentalna i korelacyjna – związane z nimi możliwości interpretacyjne. Dobór adekwatnych metod badawczych. Możliwości statystycznego opracowania danych w zależności od charakteru analizowanych zmiennych. Podstawowe umiejętności związane z realizacją projektu badawczego. Zasady krytycznego czytania artykułów i opracowań dotyczących badań rodziny. Metody poszukiwania informacji naukowej, posługiwania się internetem jako źródłem informacji i jako formą nawiązywania kontaktów z innymi badaczami. Zasady etyczne obowiązujące badacza w jego kontaktach z osobami uczestniczącymi w naukowym badaniu rodziny.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, prezentacje multimedialne, praca w grupach, ćwiczenia laboratoryjne, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Oceny na podstawie egzaminu pisemnego, kolokwiów w postaci testów sprawdzających wiedzę, kompetencje oraz umiejętności, a także samodzielnej pracy studenta i pracy zaliczeniowej: przygotowanie projektu badawczego, przeprowadzenie badań i prezentacji wyników badań (pisemna i ustna). Podstawę do uzyskania zaliczenia z przedmiotu stanowić będzie również test praktyczny – wykonanie zadań statystycznych przy pomocy programu statystycznego.

Literatura podstawowa

  • Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2006.

  • Bedyńska S., Statystyczny drogowskaz, Warszawa 2007.

  • Brzeziński J., Metodologia badań naukowych i diagnostycznych. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Podstawy psychologii. Gdańsk 2000.

  • Brzeziński J., Problemy etyczne badań naukowych i diagnostycznych. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Podstawy psychologii, Gdańsk 2000.

  • Ferguson G. A., Takai Y., Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa 2003

  • Górniak J., Wachnicki J., Pierwsze kroki w analizie danych SPSS Polska, Kraków 2000.

  • Guiford J.P., Podstawowe metody statystyczne w psychologii i pedagogice.

  • Malarska A., Statystyczna analiza danych wspomagana programem SPSS, Kraków 2005.

  • Sadowska W. Statystyka na co dzień, Warszawa 1999.

  • Sobczak M., Statystka, Warszawa 2000.

Literatura uzupełniająca

  • Góralski A., Metody opisu i wnioskowania statystycznego w psychologii i pedagogice,

  • Szymczak W., Podstawy statystyki dla psychologów. Podręcznik Akademicki. Warszawa 2008.

  • Kwiatkowska G.E., Stasiuk K., (red.), SPSS w praktyce psychologicznej. Lublin 2008.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-07-2016 15:13)