SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia emocji i motywacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia emocji i motywacji
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PEiM-Ć-S14_pNadGenE9LF3
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia kliniczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jerzy Herberger
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin

Cel przedmiotu

Celem kursu jest zrozumienie powstawania procesów emocjonalnych, odróżnianie emocji pierwotnych od wtórnych, odróżnianie emocji od reakcji instynktownych, odróżniania emocji spontanicznych od tych, które są udawane w celu osiągnięcia określonych celów. Ponadto uczestnik kursu ma zdobyć wiedzę odnośnie mechanizmów powstawania procesów motywacyjnych, rozróżniania ich typów, kształtowania i wzbudzania motywacji osiągnięć, wpływu procesów motywacyjnych na funkcjonowanie jednostki jak i grup społecznych. Zdobyta wiedza ma pozwolić słuchaczom nabyć podstawową umiejętność interpretacji funkcjonowania człowieka w kontekście przeżywanych przez niego emocji oraz umiejętnego łączenia zależności pomiędzy emocjami a poznaniem człowieka, umiejętność implikowania procesów motywacyjnych z procesów emocjonalnych Uświadomienie, że procesy emocjonalne i motywacyjne stanowią podstawowy wymiar obok poznawczych w funkcjonowaniu człowieka, kierowaniu jego zachowaniem i wpływaniu na budowę osobowości człowieka.

Wymagania wstępne

Wymogiem przystąpienia do kursu jest opanowanie wiedzy z zakresu procesów poznawczych, współczesnej myśli psychologicznej oraz biologicznych mechanizmów zachowania.

Zakres tematyczny

Mechanizmy wzbudzania emocji - aspekt psychologiczny i biologiczny. Integracja obu podejść - systemy: neuronalny, sensomotoryczny, motywacyjny i poznawczy. Emocje wzbudzane w sposób uświadamiany i nieuświadamiany przez podmiot.

Emocje podstawowe i pochodne. Problem powstawania emocji pochodnych. Różnice między poszczególnymi stanami afektywnymi: nastrój, emocje, afekt, pobudzenie. Zaburzenia emocjonalne.

Ekspresja emocji. Twarz w ekspresji emocji. Kulturowe aspekty ekspresji emocji. Relacje emocji z poznaniem i zachowaniem.

Pierwotność emocji versus poznania. Współzależność emocji i poznania. Automatyczna i podmiotowa regulacja emocji i nastroju.

Klasyczne teorie emocji. Poznawcze teorie emocji. Podstawowe podejścia do motywacji (etologiczne, psychodynamiczne, behawiorystyczne, poznawcze, humanistyczne, topologiczne).

Mechanizmy leżące u podstaw motywacji. Procesy afektywne, jako mechanizm motywacyjny.

Procesy poznawcze, jako mechanizm motywacyjny.

Motywacja w przebiegu zachowania: uruchomienie zachowania, podtrzymanie aktywności, zaniechanie versus zakończenie działania.

Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna. Czynniki osłabiające motywację wewnętrzną.

Motywacja osiągnięć. Rozwojowe i kulturowe aspekty motywacji osiągnięć. Motywacje związane z obrazem własnej osoby.

Motywacje samoaktualizacji i samorozwoju. Przywracanie i zaburzanie istniejącej równowagi. Motywacja zadaniowa. Plany działania.

Perspektywa czasowa w procesach motywacyjnych. Motywacje symultaniczne i hierarchiczne.

Konflikty motywacyjne. Inni ludzie w procesach motywacyjnych

Metody kształcenia

Wykład konwersatoryjny obejmuje 30 godzin lekcyjnych w trakcie jednego semestru. Wiedza z zakresu psychologii emocji i motywacji prezentowana jest w formie wykładu z wykorzystaniem technik multimedialnych (prezentacje multimedialne obejmujące wszystkie prezentowane zagadnienia). Ćwiczenia opierają się na pogadankach, symulacjach, metodzie przypadków, metodach ekspresyjnych, inscenizacjach i pracy w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Do zaliczenia wykładu wymagana jest zdanie egzaminu końcowego z progiem procentowym. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Ocena z ćwiczeń opierać się będzie na ocenie aktywności na zajęciach i pracy pisemnej.

Na ocenę końcową składa się średnia z oceny z ćwiczeń i egzaminu. Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena z ćwiczeń i wykładów.

Literatura podstawowa

  • Łosiak W. Psychologia emocji. Warszawa 2007.

  • Oatley K., Jenkins J. M. . Zrozumieć emocje. Warszawa 2003.

  • Parkinson, B. i Colman, A. M. Emocje i motywacja. Poznań 1999.

  • Franken R.E. Psychologia motywacji. Gdańsk 2005.

  • Ekman P., Davidson R.J. Natura emocji. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk 1999.

  • Lewis M., Haviland-Jones J.M. Psychologia emocji. Gdańsk 2005.

  • Strelau J. Psychologia. Gdańsk 2000.

Literatura uzupełniająca

  • DeCatanzaro D.A. Motywacje i emocje. Poznań 1999.

  • Gasiul H. Teorie emocji i motywacji. Warszawa 2007.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-07-2016 15:13)