SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia emocji i motywacji |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PEiM-Ć-S14_pNadGenE9LF3 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia / Psychologia kliniczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 7 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Celem kursu jest zrozumienie powstawania procesów emocjonalnych, odróżnianie emocji pierwotnych od wtórnych, odróżnianie emocji od reakcji instynktownych, odróżniania emocji spontanicznych od tych, które są udawane w celu osiągnięcia określonych celów. Ponadto uczestnik kursu ma zdobyć wiedzę odnośnie mechanizmów powstawania procesów motywacyjnych, rozróżniania ich typów, kształtowania i wzbudzania motywacji osiągnięć, wpływu procesów motywacyjnych na funkcjonowanie jednostki jak i grup społecznych. Zdobyta wiedza ma pozwolić słuchaczom nabyć podstawową umiejętność interpretacji funkcjonowania człowieka w kontekście przeżywanych przez niego emocji oraz umiejętnego łączenia zależności pomiędzy emocjami a poznaniem człowieka, umiejętność implikowania procesów motywacyjnych z procesów emocjonalnych Uświadomienie, że procesy emocjonalne i motywacyjne stanowią podstawowy wymiar obok poznawczych w funkcjonowaniu człowieka, kierowaniu jego zachowaniem i wpływaniu na budowę osobowości człowieka.
Wymogiem przystąpienia do kursu jest opanowanie wiedzy z zakresu procesów poznawczych, współczesnej myśli psychologicznej oraz biologicznych mechanizmów zachowania.
Mechanizmy wzbudzania emocji - aspekt psychologiczny i biologiczny. Integracja obu podejść - systemy: neuronalny, sensomotoryczny, motywacyjny i poznawczy. Emocje wzbudzane w sposób uświadamiany i nieuświadamiany przez podmiot.
Emocje podstawowe i pochodne. Problem powstawania emocji pochodnych. Różnice między poszczególnymi stanami afektywnymi: nastrój, emocje, afekt, pobudzenie. Zaburzenia emocjonalne.
Ekspresja emocji. Twarz w ekspresji emocji. Kulturowe aspekty ekspresji emocji. Relacje emocji z poznaniem i zachowaniem.
Pierwotność emocji versus poznania. Współzależność emocji i poznania. Automatyczna i podmiotowa regulacja emocji i nastroju.
Klasyczne teorie emocji. Poznawcze teorie emocji. Podstawowe podejścia do motywacji (etologiczne, psychodynamiczne, behawiorystyczne, poznawcze, humanistyczne, topologiczne).
Mechanizmy leżące u podstaw motywacji. Procesy afektywne, jako mechanizm motywacyjny.
Procesy poznawcze, jako mechanizm motywacyjny.
Motywacja w przebiegu zachowania: uruchomienie zachowania, podtrzymanie aktywności, zaniechanie versus zakończenie działania.
Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna. Czynniki osłabiające motywację wewnętrzną.
Motywacja osiągnięć. Rozwojowe i kulturowe aspekty motywacji osiągnięć. Motywacje związane z obrazem własnej osoby.
Motywacje samoaktualizacji i samorozwoju. Przywracanie i zaburzanie istniejącej równowagi. Motywacja zadaniowa. Plany działania.
Perspektywa czasowa w procesach motywacyjnych. Motywacje symultaniczne i hierarchiczne.
Konflikty motywacyjne. Inni ludzie w procesach motywacyjnych
Wykład konwersatoryjny obejmuje 30 godzin lekcyjnych w trakcie jednego semestru. Wiedza z zakresu psychologii emocji i motywacji prezentowana jest w formie wykładu z wykorzystaniem technik multimedialnych (prezentacje multimedialne obejmujące wszystkie prezentowane zagadnienia). Ćwiczenia opierają się na pogadankach, symulacjach, metodzie przypadków, metodach ekspresyjnych, inscenizacjach i pracy w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Do zaliczenia wykładu wymagana jest zdanie egzaminu końcowego z progiem procentowym. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Ocena z ćwiczeń opierać się będzie na ocenie aktywności na zajęciach i pracy pisemnej.
Na ocenę końcową składa się średnia z oceny z ćwiczeń i egzaminu. Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena z ćwiczeń i wykładów.
Łosiak W. Psychologia emocji. Warszawa 2007.
Oatley K., Jenkins J. M. . Zrozumieć emocje. Warszawa 2003.
Parkinson, B. i Colman, A. M. Emocje i motywacja. Poznań 1999.
Franken R.E. Psychologia motywacji. Gdańsk 2005.
Ekman P., Davidson R.J. Natura emocji. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk 1999.
Lewis M., Haviland-Jones J.M. Psychologia emocji. Gdańsk 2005.
Strelau J. Psychologia. Gdańsk 2000.
DeCatanzaro D.A. Motywacje i emocje. Poznań 1999.
Gasiul H. Teorie emocji i motywacji. Warszawa 2007.
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-07-2016 15:13)