SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Testy inteligencji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Testy inteligencji
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-TI-L-S14_pNadGenS63YE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia kliniczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marcin Florkowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem kursu jest zapoznanie studentów ze współczesnymi metodami diagnozowania inteligencji. Student pozna i zastosuje w praktyce testy inteligencji płynnej i skrystalizowanej oraz zapozna się z metodami pomiaru powiązanych umiejętności (testy zdolności poznawczych oraz kreatywności).

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu psychologii poznawczej i psychologii różnic indywidualnych

Zakres tematyczny

Przedstawienie metod diagnozy inteligencji i zdolności poznawczych. Omówienie specyfiki testowania inteligencji: wybór testu (grupowy vs indywidualny, dobór odpowiednio do mierzonej zdolności), czasu, miejsca i innych czynników potencjalnie wpływających na wynik. Omówienie wyników surowych, miar porównawczych i interpretacji wyniku. Omówienie wybranych technik mierzenia inteligencji u dorosłych i dzieci np. Skale Ravena Skala Dojrzałości Umysłowej Columbia, Diagnoza Możliwości Intelektualnych, APIS-P(R) WISC-R - Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci - Wersja Zmodyfikowana, analiza wyniku pod kątem klinicznym. Omówienie wybranych testów zdolności specjalnych i funkcji poznawczych.

Metody kształcenia

Pogadanka, demonstracja, metoda przypadków, symulacja, pomiar, praca z książką, metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z pracy zaliczeniowej, obejmującej obszerną diagnozę inteligencji dorosłej osoby na skali inteligencji płynnej i skrystalizowanej, opisaną zarówno w formie wyników surowych, jak i stenowych, ocenę funkcjonowania inteligencji na tle grupy porównawczej (zgodnie z normami) oraz propozycję przekazania wyniku osobie badanej.

Literatura podstawowa

  • Aleksandra Jaworowska, Anna Matczak (2002). OMNIBUS - Test Inteligencji. Podręcznik

  • Podręczniki do testów Pracowni Testów Psychologicznych PTP, o ile nie wskazano inaczej:

  • Anna Matczak, Aleksandra Jaworowska, Katarzyna Martowska. TRS-S, TRS-Z Test Rozumienia Słów – Wersja Standard i Wersja dla Zaawansowanych3

  • Jerzy Brzeziński, Marek Gaul, Elżbieta Hornowska, Aleksandra Jaworowska, Andrzej Machowski, Marzenna Zakrzewska (2004). WAIS-R (PL) - Skala Inteligencji Wechslera dla Dorosłych - Wersja Zrewidowana.

  • Anna Matczak, Anna Piotrowska, Wanda Ciarkowska (2008). WISC-R - Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci - Wersja Zmodyfikowana

  • Aleksandra Jaworowska, Teresa Szustrowa (2000). TMS-K - Test Matryc Ravena w Wersji Standard

  • Jan Strelau (1997). Inteligencja człowieka. Wydawnictwo "Żak", rozdziały: 7, 8 i 9.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-07-2016 15:18)