SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do psychologii pracy, organizacji i zarządzania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do psychologii pracy, organizacji i zarządzania
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-WPPOiZ-W-S14_pNadGenZXDTA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia kliniczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Tatiana Ronginska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wprowadzenie do specjalizacji. Dostarczenie w oparciu o efekty kształcenia wiedzy związanej ze stosowaniem psychologii w procesie zarządzania oraz w procesie pracy. Zapoznanie studentów z rolą psychologa w procesie zarządzania, pokazanie relacji pomiędzy nauką o zarządzaniu a psychologią zarządzania oraz wskazanie na różnice pomiędzy nimi. Zaprezentowanie najważniejszych koncepcji ergonomii, rekrutacji, selekcji, psychologicznych cech menedżera, stresu, negocjacji, motywowania, kultury organizacyjnej. Zwrócenie uwagi na istnienie wielu istotnych różnic międzykulturowych, przygotowanie absolwentów do samodzielnego uczenia się i kierowania swoim życiem zawodowym.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Przedmiot i metody psychologii pracy organizacji i zarządzania. Analiza pracy jako podstawowa metoda psychologii pracy. Psychologia człowieka pracującego i środowiska pracy. Paradygmaty: klasyczny, humanistyczny, postmodernistyczny (idea zarzadzania zasobami ludzkimi i kapitału społecznego). Ocenianie i wartościowanie pracy. Rola psychologa w dziedzinie psychologii pracy, organizacji i zarządzania. Psychologia pracy i ergonomia. Zachowania organizacyjne. Role i kompetencje kierownicze. Patologia środowiska pracy. Szkolenia menedżerskie i nowoczesne formy coachingu. Life-coaching.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, prezentacje multimedialne, dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Egzamin pisemny - test na ocenę zawierający pytania zamknięte jednokrotnego wyboru z treści omawianych na wykładach.

Literatura podstawowa

  • Chmiel N., red., Psychologia pracy i organizacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003,

  • Król H., Ludwiczyński A., Zarzadzanie zasobami ludzkimi, Warszawa 2006.

  • Ratajczak Z., Psychologia pracy i organizacji, Warszawa, 2008.

  • Schultz D.P., Schultz S.E., Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002,

Literatura uzupełniająca

  • Lubrańska A., Psychologia pracy, Warszawa 2008.

  • Nosal Cz.S., Psychologia decyzji kadrowych, Kraków 1999.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-07-2016 15:20)