SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia społeczności - teoria i praktyka |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PStip-W-S14_pNadGen5HD95 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia / Psychologia kliniczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z historią myśli i metodologią badań dotyczącą psychologii społeczności. Wykazanie związków pomiędzy psychologią społeczności a głównymi problemami społecznymi. Zwrócenie uwagi na aspekt płci społeczno-kulturowej, adaptację międzykulturową, przynależność etniczną, wpływ płci i religii na odczuwanie bólu, poczucie własnej tożsamości w wielokulturowym środowisku, jak również na patologizację społeczności lub ich piętnowanie.
Wiedza z zakresu psychologii społecznej, psychologii osobowości, psychologii klinicznej.
· Wprowadzenie do psychologii społeczności
· Zmiana społeczna - jej znaczenie, wprowadzanie i podtrzymywanie
· Poczucie wspólnoty społecznej (sense of community)
· Szkoła i dziecko a społeczności
· Stres, radzenie sobie i wsparcie społeczne w kontekście dobrostanu społeczności
· Prawo, przestępczość a społeczności
· Prowadzenie badań metodą PAR
· Społeczność wobec katastrof i klęsk żywiołowych . Społeczność wobec stresu wojennego
· Społeczność wobec terroryzmu
· Stres ekonomiczny i jego skutki
· Płeć społeczo-kulturowa
· Adaptacja międzykulturowa. Przynależność etniczna
· Patologizacja społeczności
Wykłady tradycyjny, dyskusja, prezentacje multimedialne, praca w grupach, projekty.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Na ocenę końcową z przedmiotu składa się: ocena uzyskana z ćwiczeń w wyniku indywidualnej aktywności studenta, aktywnego uczestnictwo studenta w pracy zespołowej oraz sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta (test 20% pytań stanowią pytania otwarte, 80% pytań stanowią pytania zamknięte, jednokrotnego wyboru) oraz na podstawie pracy zaliczeniowej zleconej po uzyskaniu pozytywnej oceny z ćwiczeń i/ lub egzaminu pisemnego.
· Adams K., Galanes G.J., Komunikacja w grupach, Warszawa, 2008.
· Brown R., Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa, Gdańsk 2006
· Myers D., Psychologia społeczna, Poznań, 2003.
· Todd F. Heatherton, Robert E. Kleck, Michelle R. Hebl, Jay G. Hull, Społeczna Psychologia Piętna, Warszawa, 2012
· Chybicka A., Culture&Gendr. Intimate Relation, Gdańsk, 2010
· Wosińska W., Psychologia życia społecznego, Gdańsk, 2004.
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-07-2016 14:39)