SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Trening asertywności i prezentacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Trening asertywności i prezentacji
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-TAiP-L-S14_pNadGenPWPJC
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia kliniczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Rozwinięcie umiejętności asertywnej komunikacji oraz umiejętności autoprezentacji poprzez zastosowanie: treningu grupowego (w tym scenek) dyskusji pracy i ćwiczeń grupowych prezentacji case studies.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu: psychologii społecznej psychologii osobowości emocji i motywacji

Zakres tematyczny

Asertywność - podstawowe pojęcia, cechy zachowań asertywnych. Terytorium

psychologiczne. Asertywny monolog wewnętrzny i samoocena. Asertywny sposób komunikacji.

Obrona swoich praw. Odmawianie. Formułowanie pochwał i krytyki. Przyjmowanie pochwał i krytyki. Asertywne wyrażanie gniewu. Asertywne wyrażanie próśb i oczekiwań. Wyrażanie opinii i przekonań. Inicjatywa w kontaktach społecznych. Konsekwencje asertywności.

Autoprezentacja - podstawowe pojęcia, definicja. Cechy skutecznej autoprezentacji. Skuteczna autoprezentacja w różnych kontekstach. Trema, stres i radzenie sobie z nimi. Prezentacja kompetencji. Najpopularniejsze formy autoprezentacji - wystąpienia publiczne. Najpopularniejsze formy autoprezentacji - rozmowa kwalifikacyjna.

Metody kształcenia

Burza mózgów , ćwiczenia laboratoryjne, dyskusja panelowa, praca w grupach, symulacja laboratoryjna, sesje rozwiązywania problemu, prezentacje multimedialne, studium przypadku.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną  na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta, w ramach pracy z książką, działań opartych na autoanalizie, konwersacji, jak również, na podstawie aktywnego uczestnictwa studenta w pracy zespołowej .

Literatura podstawowa

·         Kenrik D.T., Neuberg, S.L. i Cialdini, R.B., Psychologia Społeczna., Gdańsk, 2006,

·         McGrath H., Edwards H., Trudne osobowości, Poznań, 2010,

·         Król-Fijewska M.,  Stanowczo, łagodnie, bez lęku, Warszawa, 2007,

Literatura uzupełniająca

·         Alberti R. i Emmons, M., Asertywność, Gdańsk, 2008,

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-07-2016 15:02)