SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Mediacje jako forma pomocy w rozwiązywaniu konfliktów - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Mediacje jako forma pomocy w rozwiązywaniu konfliktów
Kod przedmiotu 14.9-WP-PSChM-MjPwRK-L-S14_pNadGenKOS5Y
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia kliniczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Egzamin

Cel przedmiotu

Ukazanie mediacji jako jednej z form pracy psychologa. Podstawowe zagadnienia z zakresu negocjacji będą rozpatrywane w  kontekście problematyki obejmującej funkcjonowanie małych grup społecznych, konstruktywnego rozwiązywania konfliktów interpersonalnych, radzenia sobie z trudnymi sytuacjami negocjacyjnymi. Zdobywana wiedza teoretyczna, uzupełniana praktycznymi umiejętnościami niezbędnymi do uzyskiwania zadawalających efektów porozumiewania się z ludźmi.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii społecznej, psychologii małych grup i komunikacji.

Zakres tematyczny

Umiejętności społeczne ułatwiające negocjowanie i prowadzenie mediacji: zasady satysfakcjonującego porozumiewania się,  podstawowe umiejętności interpersonalne mediatora. Konflikty interpersonalne i możliwości ich rozwiązywania – zasady mediacji. Teoria i prawne uwarunkowania mediacji jako formy rozwiązywania spraw spornych. Negocjacje i mediacje jako proces komunikacji. Radzenie sobie z trudnymi sytuacjami w negocjacjach i mediacjach.

Metody kształcenia

Praca w grupach, gry dydaktyczne, inscenizacja, dyskusja, burza mózgów, case study

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną  na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta, w ramach pracy z filmową dokumentacją eksperymentów psychologicznych, inscenizacji, działań opartych na autoanalizie, konwersacji,  a także sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta w formie kolokwium zawierającego pytania otwarte i zamknięte i opatrzonego w progi punktowe (60%-70% ocena dostateczna, 71%-85% ocena dobra, 86%-100% ocena bardzo dobra).

Literatura podstawowa

·         Dana D., Rozwiązywanie Konfliktów, PWE, Warszawa, 1993

·         Fischer R., Ury. W., Dochodząc Do Tak. Negocjowanie Bez Poddawania Się, PWE, Warszawa 1990

·         Materiały od prowadzącego

Literatura uzupełniająca

·         Aronson E., Psychologia społeczna - serce i umysł. Zysk i S-ka, Poznań, 1997

·         Grzesiuk, L., Doroszewicz, K., Stojanowska, E., Umiejętności Menedżera. Psychologia Stosowana Dla Menedżerów, Wyd. Prywatna Wyższą Szkoła Handlowa W Warszawie, Warszawa, 2001

·         Domachowski W., Psychologia społeczna komunikacji niewerbalnej. EDYTOR Toruń, 1993

·         McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, GWP Gdańsk, 2007

·         Oppermann K., Weber E., Język kobiet, język mężczyzn. Jak porozumiewać się w miejscu pracy. GWP, Gdańsk, 2000

·         Tannen D., Ty nic nie rozumiesz! Kobieta i mężczyzna w rozmowie. Wydawnictwo: W.A.B., Warszawa, 1994

·         Nęcki, Z. Negocjacje w biznesie. Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków, 2003

·         Berne E. W co ludzie grają. Psychologia stosunków międzyludzkich. PWN, Warszawa 1994

·         Tabernacka M., Negocjacje i mediacje w sferze publicznej,  Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2009

·         Raszewska-Skałecka R., Tabernacka M., Mediacje w społeczeństwie otwartym, Warszawa, 2012

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-07-2016 22:52)