SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Mediacje jako forma pomocy w rozwiązywaniu konfliktów |
Kod przedmiotu | 14.9-WP-PSChM-MjPwRK-L-S14_pNadGenKOS5Y |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia / Psychologia kliniczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Ukazanie mediacji jako jednej z form pracy psychologa. Podstawowe zagadnienia z zakresu negocjacji będą rozpatrywane w kontekście problematyki obejmującej funkcjonowanie małych grup społecznych, konstruktywnego rozwiązywania konfliktów interpersonalnych, radzenia sobie z trudnymi sytuacjami negocjacyjnymi. Zdobywana wiedza teoretyczna, uzupełniana praktycznymi umiejętnościami niezbędnymi do uzyskiwania zadawalających efektów porozumiewania się z ludźmi.
Podstawowa wiedza z zakresu psychologii społecznej, psychologii małych grup i komunikacji.
Umiejętności społeczne ułatwiające negocjowanie i prowadzenie mediacji: zasady satysfakcjonującego porozumiewania się, podstawowe umiejętności interpersonalne mediatora. Konflikty interpersonalne i możliwości ich rozwiązywania – zasady mediacji. Teoria i prawne uwarunkowania mediacji jako formy rozwiązywania spraw spornych. Negocjacje i mediacje jako proces komunikacji. Radzenie sobie z trudnymi sytuacjami w negocjacjach i mediacjach.
Praca w grupach, gry dydaktyczne, inscenizacja, dyskusja, burza mózgów, case study
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z oceną na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta, w ramach pracy z filmową dokumentacją eksperymentów psychologicznych, inscenizacji, działań opartych na autoanalizie, konwersacji, a także sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta w formie kolokwium zawierającego pytania otwarte i zamknięte i opatrzonego w progi punktowe (60%-70% ocena dostateczna, 71%-85% ocena dobra, 86%-100% ocena bardzo dobra).
· Dana D., Rozwiązywanie Konfliktów, PWE, Warszawa, 1993
· Fischer R., Ury. W., Dochodząc Do Tak. Negocjowanie Bez Poddawania Się, PWE, Warszawa 1990
· Materiały od prowadzącego
· Aronson E., Psychologia społeczna - serce i umysł. Zysk i S-ka, Poznań, 1997
· Grzesiuk, L., Doroszewicz, K., Stojanowska, E., Umiejętności Menedżera. Psychologia Stosowana Dla Menedżerów, Wyd. Prywatna Wyższą Szkoła Handlowa W Warszawie, Warszawa, 2001
· Domachowski W., Psychologia społeczna komunikacji niewerbalnej. EDYTOR Toruń, 1993
· McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, GWP Gdańsk, 2007
· Oppermann K., Weber E., Język kobiet, język mężczyzn. Jak porozumiewać się w miejscu pracy. GWP, Gdańsk, 2000
· Tannen D., Ty nic nie rozumiesz! Kobieta i mężczyzna w rozmowie. Wydawnictwo: W.A.B., Warszawa, 1994
· Nęcki, Z. Negocjacje w biznesie. Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków, 2003
· Berne E. W co ludzie grają. Psychologia stosunków międzyludzkich. PWN, Warszawa 1994
· Tabernacka M., Negocjacje i mediacje w sferze publicznej, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2009
· Raszewska-Skałecka R., Tabernacka M., Mediacje w społeczeństwie otwartym, Warszawa, 2012
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-07-2016 22:52)