SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Empiryczne podstawy socjologii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Empiryczne podstawy socjologii
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCD-EPS-C_pNadGen96ISF
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z katalogiem podstawowych metod i technik prowadzenia badań socjologicznych. Przygotowanie studenta do prowadzenia badań terenowych z wykorzystaniem wybranych metod i technik badawczych.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

  1. Źródła w badaniach socjologicznych.
  2. Badania ilościowe a badania jakościowe.
  3. Wywiad kwestionariuszowy i jego uwarunkowania.
  4. Ankieta
  5. Kwestionariusz ankiety. Zasady tworzenia kwestionariusza. Typy pytań i wady pytań kwestionariuszowych.
  6. Obserwacja
  7. Wywiad swobodny, pogłębiony, narracyjny.
  8. Zogniskowane wywiady grupowe.
  9. Przygotowanie koncepcji badania z wykorzystaniem poznanych metod badawczych.
  10. Konstruowanie narzędzi badawczych do poszczególnych typów badań.
  11. Realizacja terenowa badania, analiza danych i prezentacja wyników.

Metody kształcenia

Praca w grupach, praca z materiałem źródłowym, praca z tekstem, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

UWAGI

Zaliczenie na ocenę

Tak

Przygotowanie projektu
w formie pisemnej
  i prezentacja podczas zajęć.

Projekt badawczy– od przygotowania koncepcji, poprzez terenową realizację badania za pomocą jednej lub kilku poznanych metod, czy technik oraz prezentację wyników zawierającą elementy autokrytyki. Prezentowane wyniki są poddane dyskusji w grupie

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Aktywność podczas zajęć.

Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów.

Ocena za aktywność
 w ramach wykonywania prac zespołowych.

Współpraca w ramach zadań realizowanych podczas zajęć a także w ramach prac przygotowywanych poza zajęciami.

Zasady uzyskania oceny
 z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z  kolokwium (50%), projektu (40%) i aktywności na zajęciach (10%).

 

Literatura podstawowa

  1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008..
  2. Babiński G., Pojęcie i typy źródeł w badaniach społecznych. Krytyka źródeł, Wydawnictwo UJ, Kraków 1980.
  3. Denzin, N.K., Lincoln Y.S., Metody Badań Jakościowych, tom I i II, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2009.
  4. Frankfort – Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w socjologii, Wydawnictwo „ Zysk i Ska”, Poznań 2001.

Literatura uzupełniająca

  1. Daniłowicz P. Sztabiński F.,, Nowe spojrzenie na ankietę pocztową. Jak uzyskano 70% zwrotów, [w:] Badania empiryczne w socjologii, (red.) M. Malikowski, M. Niezgoda, T. 1,2, Wydawnictwo WSSG, Tyczyn 1997.
  2. Konecki K., Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wydawnictwo WN PWN, Łódź 2000.
  3. Lutyńska K., Wywiad kwestionariuszowy. Przygotowanie i sprawdzenie narzędzia badawczego, Wydawnictwo naukowe PAN, Wrocław 1984.
  4. Lutyńska K., (2000), Problemy drażliwe w badaniach socjologicznych w Polsce, w : „ASK. Społeczeństwo. Badania. Metody”, nr 9/2000.
  5. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  6. Silverman D., Prowadzenia badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 2008.
  7. Sztabiński F., , Ankieta pocztowa i wywiad kwestionariuszowy, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 1997.

Uwagi

Przedmiot polecany studentom, którzy nie ukończyli studiów pierwszego stopnia na kierunku socjologia.


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 18-07-2016 14:56)