SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Analiza danych sondażowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Analiza danych sondażowych
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCD-ADS-C_pNadGenEOS8M
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ
  • dr Justyna Nyćkowiak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Intencją prowadzącego jest zapoznanie studentów z różnorodnymi metodami analizy danych pochodzących z badań sondażowych.

Wymagania wstępne

Ukończony kurs z elementów metodologii.

Zakres tematyczny

  1. Poznanie metodologii badań sondażowych (od konceptualizacji, poprzez budowę kwestionariusza, dobór próby, realizację, i analizę wyników).
  2. Wykorzystanie komputerów w badaniach sondażowych.
  3. Tworzenie i "czyszczenie" zbioru danych.
  4. Podstawowe analizy jedno- i wielozmiennowe.
  5. Zasady  konstruowania skal i indeksów.
  6. Praca z przeglądarką danych Europejskiego Sondażu Społecznego.
  7. Pisanie raportu z badania i przygotowanie prezentacji.

Metody kształcenia

Praca z materiałem źródłowym, praca z tekstem, praca w grupach, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Przygotowanie projektu
 w formie pisemnej
 i prezentacja podczas zajęć

Praca zaliczeniowa na podstawie dostępnych wyników danych sondażowych.

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Przygotowanie pracy pisemnej (zadanie ćwiczeniowe obliczeniowe).

Przygotowanie analizy i interpretacji wyników badania obejmującego poszczególne zagadnienia omawiane na zajęciach

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z  pracy zaliczeniowej (50%) i zadań realizowanych na zajęciach (50%).

 

Literatura podstawowa

1.        Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN,  Warszawa 2004.

2.        Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D.,, Metody badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo „Zysk-Ska”, Poznań 2001.

3.         Churchil A., Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN,  Warszawa 2002.

4.        Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1998.

5.        Wieczorkowska G., Kochański P., Eljaszuk K., Statystyka. Wprowadzenie do analizy danych sondażowych
 i eksperymentalnych, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2004.

6.        .Wachnicki J.,Górniak J., Pierwsze kroki w analizie danych, Wydawnictwo SPSS Polska, Kraków 2000.

7.        Lisowska-Magdziarz M., Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów, Wydawnictwo UJ, Kraków 2005.

Literatura uzupełniająca

Uwagi

Zajęcia nie wymagają pracy z programem do komputerowej analizy danych.


Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-07-2016 14:11)