SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Socjologia religii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Socjologia religii
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCD-SREL-C_pNadGen7BGC1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mariusz Kwiatkowski, prof. UZ
  • dr Magdalena Pokrzyńska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z socjologiczną perspektywą ujmowania problemów religii (religia definiowana redukcjonistycznie jako zjawisko społeczno-kulturowe). Główną ideą kursu jest przygotowanie studenta do samodzielnego przeprowadzenia socjologicznej analizy religii i jej funkcji społecznych.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny wykładu:

  1. Religia jako przedmiot zainteresowań socjologii, socjologiczna definicja religii.
  2. Sacrum i profanum; sekularyzacja.
  3. Gospodarka a religia.
  4. Religia zorganizowana i rozproszona.
  5. Nowe ruchy religijne.
  6. Fundamentalizm religijny.
  7. Religijność ludowa; kościół ludowy.
  8. Konwersja.

 

ZAKRES TEMATYCZNY ĆWICZEŃ:

  1. Chrześcijaństwo a wartości kultury europejskiej.
  2. Systemy religiopodobne - religia cywilna i komunizm jako funkcjonalne ekwiwalenty religii.
  3. Religia w społeczeństwach postkomunistycznych.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny.

Ćwiczenia: klasyczna metoda problemowa i praca z książką/tekstem źródłowym, praca w grupach, dyskusja okrągłego stołu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

zaliczenie wykładu

 

 

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Egzamin pisemny.

W formie pytań problemowych, otwartych, otwartych i zamkniętych (test), zamkniętych (test).

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zasady uzyskania oceny
 z wykładu.

Ocena z wykładu jest oceną z egzaminu.

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Kolokwium pisemne.

W formie pytań otwartych i zamkniętych (test).

Minimalny próg wymagań udzielenie poprawnych odpowiedzi na 50% pytań.

Zakres materiału obejmującego kolokwium.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.

Aktywność podczas zajęć

Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów.

 

Ocena za aktywność w ramach wykonywania prac zespołowych.

Współpraca w ramach zadań realizowanych podczas zajęć a także w ramach prac przygotowywanych poza zajęciami.

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z  kolokwium (80%) i aktywności na zajęciach (20%).

 

Ocena Końcowa*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

Uwagi:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).

Ćwiczenia kończące się uzyskaniem zaliczenia bez oceny + wykład kończący się uzyskaniem oceny.

Ocena końcowa to ocena z wykładu.

Ocena końcowa.

Ocena końcowa stanowi średnią ważoną – 60% oceny z wykładu i 40% oceny z ćwiczeń.*

 

Literatura podstawowa

  1. Baniak J., Desakralizacja kultu religijnego i świąt religijnych w Polsce. Studium socjologiczne, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków 2007.
  2. Berger P., Święty baldachim. Elementy socjologicznej teorii religii, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków 1997.
  3. Borowik I., Odbudowywanie pamięci, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków 2000.
  4. Borowik I., Doktór T., Pluralizm religijny i moralny w Polsce, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków 2001.
  5. Borowik I., Szyjewski A. (red.), Religie i kościoły w społeczeństwach postkomunistycznych, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków 1993.
  6. Bruce S., Fundamentalizm, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2006.
  7. Dobbelaere K., Sekularyzacja. Trzy poziomy analizy, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków 2008.
  8. Doktór T., Innowacje religijne: ruchy, uczestnicy, reakcje społeczne, Wydawnictwo „Manis”, Olsztyn 2002.
  9. Flis A., Chrześcijaństwo i Europa. Studia z dziejów cywilizacji Zachodu, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków 2003.
  10. Hałas E., Konwersja. Perspektywa socjologiczna, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2007.
  11. Imos R., Wiara człowieka radzieckiego, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków 2007.
  12. Kehrer G., Wprowadzenie do socjologii religii, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków 1997.
  13. Le Goff J., Sakiewka i życie. Gospodarka i religia w średniowieczu, Wydawnictwo „Marabut”,  Bydgoszcz 1995.
  14. Libiszowska-Źółtkowska M., Nowe ruchy religijne w zwierciadle socjologii, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2001.
  15. Libiszowska-Żółtkowska M., Konwertyci nowych ruchów religijnych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2003.
  16. Libiszowska-Żółtkowska M., Mariański J. (red.), Leksykon socjologii religii. Zjawiska – badania – teorie,  Wydawnictwo „Verbinum”, Warszawa 2004.
  17. Luckmann N., Niewidzialna religia, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków 1996.
  18. Mariański J., Religijność społeczeństwa polskiego w perspektywie europejskiej, Zakład Wydawniczy” Nomos”, Kraków 2004.
  19. Motak D., Nowoczesność a fundamentalizm, Zakład Wydawniczy ” Nomos”,  Kraków 2003.
  20. Pace E., Piero S., Współczesny fundamentalizm religijny, Wydawnictwo WAM,  Kraków 2002.
  21. Paleczny T., Sekty. W  poszukiwaniu utraconego raju, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych “Universitas”, Kraków 1998.
  22. Pawlik W., Grzech. Studium z socjologii moralności, Zakład Wydawniczy” Nomos”, Kraków 2007.
  23. Piwowarski W., Socjologia religii, Wydawnictwo PTS, Lublin 2000.
  24. Piwowarski W. (red.), Socjologia religii. Antologia tekstów, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków 1998.
  25. Przybył E. (red.), Nadprzyrodzone, Zakład Wydawniczy „Nomos”,  Kraków 2003.
  26. Tomicki R., Religijność ludowa, [w:] Etnografia Polski. Przemiany kultury ludowej, (red.) M. Biernacka i in., t. 2,  Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1981.
  27. Weber M., Etyka protestancka a duch kapitalizmu, Wydawnictwo „Aletheia”, Warszawa 2010.
  28. Zdaniewicz W., Zembrzuski T. (red.), Kościół i religijność Polaków 1945-1995,Wydawnictwo SAC, Warszawa 2000.

Literatura uzupełniająca

  1. Barker E., Nowe ruchy religijne, Zakład Wydawniczy  „Nomos”, Kraków 1997.
  2. Burszta W. J., Jaskułowski K., Nowak J. (red.), Naród – tożsamość – kultura. Między koniecznością a wyborem, Warszawa 2005.
  3. Czachowski H., Cuda, wizjonerzy i pielgrzymki, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003.
  4. Gowin J., Kościół po komunizmie, Wydawnictwo Naukowe” Znak”, Warszawa-Kraków 1995.
  5. Guriewicz A., Problemy średniowiecznej kultury ludowej, Wydawnictwo PIW, Warszawa 1987.
  6. Jenkins P., Chrześcijaństwo przyszłości, Wydawnictwo „Verbinum”, Warszawa 2009.
  7. Kaufmann X.-F., Czy chrześcijaństwo przetrwa?, Zakład Wydawniczy” Nomos” , Kraków 2004.
  8. Koseła K., Polak i katolik. Splątana tożsamość, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2003.
  9. Szyjewski A., Etnologia religii, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków 2001.
  10. Turner V., Turner E. L. B., Obraz i pielgrzymka w kulturze chrześcijańskiej, Wydawnictwo UJ, Kraków 2009.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-07-2016 14:39)