Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z socjologiczną perspektywą ujmowania problemów religii (religia definiowana redukcjonistycznie jako zjawisko społeczno-kulturowe). Główną ideą kursu jest przygotowanie studenta do samodzielnego przeprowadzenia socjologicznej analizy religii i jej funkcji społecznych.
Wymagania wstępne
Zakres tematyczny
Zakres tematyczny wykładu:
Religia jako przedmiot zainteresowań socjologii, socjologiczna definicja religii.
Sacrum i profanum; sekularyzacja.
Gospodarka a religia.
Religia zorganizowana i rozproszona.
Nowe ruchy religijne.
Fundamentalizm religijny.
Religijność ludowa; kościół ludowy.
Konwersja.
ZAKRES TEMATYCZNY ĆWICZEŃ:
Chrześcijaństwo a wartości kultury europejskiej.
Systemy religiopodobne - religia cywilna i komunizm jako funkcjonalne ekwiwalenty religii.
Religia w społeczeństwach postkomunistycznych.
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny.
Ćwiczenia: klasyczna metoda problemowa i praca z książką/tekstem źródłowym, praca w grupach, dyskusja okrągłego stołu.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
zaliczenie wykładu
Forma zaliczenia wykładu
Uwagi
Zaliczenie na ocenę
Tak
Egzamin pisemny.
W formie pytań problemowych, otwartych, otwartych i zamkniętych (test), zamkniętych (test).
Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.
Zasady uzyskania oceny
z wykładu.
Ocena z wykładu jest oceną z egzaminu.
Zaliczenie ćwiczeń
Forma zaliczenia ćwiczeń
Uwagi
Zaliczenie na ocenę
Tak
Kolokwium pisemne.
W formie pytań otwartych i zamkniętych (test).
Minimalny próg wymagań udzielenie poprawnych odpowiedzi na 50% pytań.
Zakres materiału obejmującego kolokwium.
Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.
Flis A., Chrześcijaństwo i Europa. Studia z dziejów cywilizacji Zachodu, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków 2003.
Hałas E., Konwersja. Perspektywa socjologiczna, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2007.
Imos R., Wiara człowieka radzieckiego, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków 2007.
Kehrer G., Wprowadzenie do socjologii religii, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków 1997.
Le Goff J., Sakiewka i życie. Gospodarka i religia w średniowieczu, Wydawnictwo „Marabut”, Bydgoszcz 1995.
Libiszowska-Źółtkowska M., Nowe ruchy religijne w zwierciadle socjologii, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2001.
Libiszowska-Żółtkowska M., Konwertyci nowych ruchów religijnych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2003.
Libiszowska-Żółtkowska M., Mariański J. (red.), Leksykon socjologii religii. Zjawiska – badania – teorie, Wydawnictwo „Verbinum”, Warszawa 2004.
Luckmann N., Niewidzialna religia, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków 1996.
Mariański J., Religijność społeczeństwa polskiego w perspektywie europejskiej, Zakład Wydawniczy” Nomos”, Kraków 2004.
Motak D., Nowoczesność a fundamentalizm, Zakład Wydawniczy ” Nomos”, Kraków 2003.
Pace E., Piero S., Współczesny fundamentalizm religijny, Wydawnictwo WAM, Kraków 2002.
Paleczny T., Sekty. W poszukiwaniu utraconego raju, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych “Universitas”, Kraków 1998.
Pawlik W., Grzech. Studium z socjologii moralności, Zakład Wydawniczy” Nomos”, Kraków 2007.
Piwowarski W., Socjologia religii, Wydawnictwo PTS, Lublin 2000.
Piwowarski W. (red.), Socjologia religii. Antologia tekstów, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków 1998.
Przybył E. (red.), Nadprzyrodzone, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków 2003.
Tomicki R., Religijność ludowa, [w:] Etnografia Polski. Przemiany kultury ludowej, (red.) M. Biernacka i in., t. 2, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1981.
Weber M., Etyka protestancka a duch kapitalizmu, Wydawnictwo „Aletheia”, Warszawa 2010.
Zdaniewicz W., Zembrzuski T. (red.), Kościół i religijność Polaków 1945-1995,Wydawnictwo SAC, Warszawa 2000.
Literatura uzupełniająca
Barker E., Nowe ruchy religijne, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków 1997.
Burszta W. J., Jaskułowski K., Nowak J. (red.), Naród – tożsamość – kultura. Między koniecznością a wyborem, Warszawa 2005.
Czachowski H., Cuda, wizjonerzy i pielgrzymki, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003.
Gowin J., Kościół po komunizmie, Wydawnictwo Naukowe” Znak”, Warszawa-Kraków 1995.
Guriewicz A., Problemy średniowiecznej kultury ludowej, Wydawnictwo PIW, Warszawa 1987.
Jenkins P., Chrześcijaństwo przyszłości, Wydawnictwo „Verbinum”, Warszawa 2009.
Kaufmann X.-F., Czy chrześcijaństwo przetrwa?, Zakład Wydawniczy” Nomos” , Kraków 2004.
Koseła K., Polak i katolik. Splątana tożsamość, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2003.
Szyjewski A., Etnologia religii, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków 2001.
Turner V., Turner E. L. B., Obraz i pielgrzymka w kulturze chrześcijańskiej, Wydawnictwo UJ, Kraków 2009.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-07-2016 14:39)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.