SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zaawansowana komputerowa analiza danych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zaawansowana komputerowa analiza danych
Kod przedmiotu 11.2-WP-SOCD-ZKOD-L_pNadGen5JRSF
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Elżbieta Papiór
  • dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie studentów do stosowania zaawansowanych procedur analizy danych sondażowych i ich praktycznego wykorzystania: obliczania, analizy i interpretacji wyników badań empirycznych. Nabycie przez studentów umiejętności korzystania z pakietu statystycznego IBM Statistics SPSS.

Wymagania wstępne

Ukończenie kursu komputerowej analizy danych z wykorzystaniem programu IBM Statistics SPSS

Zakres tematyczny

  1. Korzystanie z zastanych baz danych (np. Archiwum Danych Społecznych).
  2. Zarządzanie zbiorami danych.
  3. Operacje na danych. Tworzenie nowych zmiennych.
  4. Tworzenie indeksów. Analiza rzetelności
  5. Analizy wielozmiennowe – analiza wariancji, korelacje, analiza czynnikowa, regresja liniowa, analiza skupień.
  6. Problemy interpretacji danych sondażowych.
  7. Praca z własnym projektem badawczym.

Metody kształcenia

Metoda laboratoryjna problemowa, metoda zajęć praktycznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

UWAGI

Zaliczenie na ocenę

Tak

Kolokwium pisemne

Zadania realizowane z wykorzystaniem pakietu IBM Statistics SPSS

Minimalny próg wymagań udzielenie poprawnych odpowiedzi na 50% pytań.

Przewidziano realizację co najmniej dwóch kolokwiów.

Zakres materiału obejmującego kolokwium.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem: łączenie zbiorów, analiza danych w podgrupach, wybór obserwacji do analizy), procedury przekształcania danych, analizy współzmienności zmiennych (miary siły związku i korelacje), redukcja danych za pomocą analizy czynnikowej i analizy skupień, modele wyjaśniania – analiza regresji, tworzenie indeksów (z wykorzystaniem algorytmu badacza) oraz analiza ich rzetelności; analiza wariancji (ANOVA).

Realizacja zadań przewidzianych programem.

Łączenie zbiorów, analiza danych w podgrupach, wybór obserwacji do analizy), procedury przekształcania danych, analizy współzmienności zmiennych (miary siły związku i korelacje), redukcja danych za pomocą analizy czynnikowej i analizy skupień, modele wyjaśniania – analiza regresji, tworzenie indeksów (z wykorzystaniem algorytmu badacza) oraz analiza ich rzetelności; analiza wariancji (ANOVA) Student musi wykonać wszystkie zadania i zapisać ich efekt we własnym folderze.

Zasady uzyskania oceny końcowej
 z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ocen uzyskanych z kolokwiów.

 

Literatura podstawowa

  1. Babbie E. , Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
  2. Bedyńska S., Brzezicka A., Statystyczny drogowskaz, Wydawnictwo SWPS „Academica” Warszawa 2007.
  3. Górniak J., Wachnicki J., Pierwsze kroki w analizie danych, Wydawnictwo SPSS Polska, Kraków, 2000.
  4. Pavkov T. W., Pierce K. A.,Do biegu, gotowi – start. Wprowadzenie do SPSS dla Windows, Wydawnictwo GWP Gdańsk 2005.
  5. Ćwiczenia i materiały własne prowadzącej zajęcia.

Literatura uzupełniająca

  1. Brzeziński J. (red.) Wielozmiennowe modele statystyczne w badaniach psychologicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Poznań 1987.
  2. P. Francuz, R. Mackiewicz, Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą.Przewodnik po metodologii i statystyce. Nie tylko dla psychologów, Wydawnictwo KUL, Lublin 2004
  3. Nawojczyk M. Przewodnik po statystyce dla socjologów, Wydawnictwo SPSS Polska, Kraków 2004..
  4. Wieczorkowska G., Statystyka. Wprowadzenie do analizy danych sondażowych i eksperymentalnych, Warszawa 2004.

Uwagi

studenci mogą w całym cyklu kształcenia otrzymywać licencjonowaną w ramach programu Ariadna wersję programu IBM statistics  SPSS(w nowej wersji każdego roku) do wykorzystania przy realizacji własnych projektów.


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 18-07-2016 14:20)