Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studenta wiedzy o krajowych ilościowych badaniach socjologicznych, które są podstawą do diagnozowania zjawisk i procesów zachodzących we współczesnej Polsce. Wiedza na temat wybranych realizowanych w Polsce badań socjologicznych (instytucjonalnych uwarunkowań ich realizacji, poruszanej problematyki, stosowanych metod pomiaru, rodzajów uzyskiwanych danych) umożliwia studentowi w sposób trafny dobierać dane wykorzystywane następnie w analizie wybranych zjawisk społecznych. Realizując zadania przewidziane w programie przedmiotu, student nabywa umiejętność gromadzenia danych oraz weryfikacji ich użyteczności w procesie analizy określonych zjawisk społecznych. Student potrafi samodzielnie dokonać analizy danych i interpretacji uzyskanych wyników.
Wymagania wstępne
Zaliczenie przedmiotu: Metodologia nauk społecznych.
Zakres tematyczny
Specyfika krajowych badań socjologicznych – uwarunkowania instytucjonalne i etyczne. Krajowe instytucje badawcze.
Krajowe badania ilościowe – uwarunkowania metodologiczne.
PGSS, PGSW, POLPAN, LSS itp. badania jako źródła wiedzy o zjawiskach i procesach zachodzących we współczesnej Polsce.
Bazy danych gromadzące dane z krajowych badań ilościowych. Sposoby korzystania z wybranych typów baz danych.
Sposoby i warunki wykorzystywania danych pochodzących z krajowych badań ilościowych.
Dane gromadzone przez Główny Urząd Statystyczny, zasoby i korzystanie z BDL.
Badania dokumentarne i analiza historyczno-porównawcza.
Metody kształcenia
Praca z dokumentem źródłowym, praca z bazą danych, dyskusja, praca w grupach, metoda projektu.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ
UWAGI
Zaliczenie na ocenę
Tak
Przygotowanie projektu
w formie pisemnej i prezentacja podczas zajęć.
Praca pisemna na wybrany temat związany z aktualnymi problemami społecznymi występującymi w Polsce, przygotowana w oparciu o dane empiryczne pochodzące z omawianych na zajęciach źródeł.
Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.
Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.
Praca składać się ma z 3 części, które weryfikują:
- umiejętność wskazania specyfiki działalności wybranych krajowych instytucji badawczych oraz umiejętność ich porównania pod względem podejmowanej problematyki, sposobów gromadzenia oraz zasad udostępniania danych;
- umiejętność zaprezentowania sposobu wyszukania, zgromadzenia i przystosowania danych na potrzeby własnych analiz oraz krytyka użyteczności wybranych danych dla analizy podjętego w pracy problemu badawczego;
- adekwatność przyjętych metod prezentacji i analizy danych dla postawionego problemu, kompletność i prawidłowość wnioskowania oraz umiejętność poprawnego i wyczerpującego zinterpretowania wyników w odniesieniu do postawionego problemu badawczego.
Zasady uzyskania oceny
z ćwiczeń.
Ocena z ćwiczeń jest oceną ważoną uzyskaną z każdej części pracy semestralnej (ocena części pierwszej stanowi 20% oceny końcowej, ocena części drugiej stanowi 40% oceny końcowej, ocena części trzeciej stanowi 40% oceny końcowej.
Literatura podstawowa
Slomczynski K.M., and Sandra Marquart-Pyatt L.,Continuity and Change in Social Life: Structural and Psychological Adjustment in Poland, IFiS Publishers, Warsaw 2007.
Slomczynski, K. M., 2002. Social Structure: Changes and Linkages – The Advanced Phase of the Post-Communist Transition in Poland, IFiS Publishers, Warsaw 2002.
Domański H., Inteligencja w Polsce. Specjaliści, klerkowie, klasa średnia? Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2008.
Domański H.,Rychard A., Śpiewak P.,Polska – jedna czy wiele? Warszawa: Wydawnictwo „Trio”, Warszawa 2005.
Domański H., Ostrowska A., Rychard A.. Jak żyją Polacy?. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2000.
Domański H., Ostrowska A., Sztabiński P.B. (red.), W środku Europy? Wyniki Europejskiego Sondażu Społecznego, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2006.
Domański, H.,Hierarchie i bariery społeczne w latach dziewięćdziesiątych, Instytut Spraw Publicznych, Wydawnictwo „WEMA”, Warszawa 2000.
Marody M., Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2007.
Marody M., Między rynkiem a etatem. Społeczne negocjowanie polskiej rzeczywistości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2000.
Elżbieta Hałas, Rozumienie zmian społecznych, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2001.
Cichomski B. i Sawiński Z., 1995. Polski Generalny Sondaż Społeczny. Założenia i realizacja programu. Omówienie projektu.
"ASK. Społeczeństwo. Badania. Metody” , nr 1/1995.
13. Domański H., Sawiński Z., Sztabińsk F., Sztabiński P., Badania społeczne w latach dziewięćdziesiątych. Kontynuacje i zmiany, "ASK. Społeczeństwo. Badania. Metody” nr 1/1995.
Literatura uzupełniająca
Kiersztyn A., Niepewne uczestnictwo – młodzi na polskim rynku pracy w latach 2008–2013, Zespół Porównawczych Analiz Nierówności Społecznych, Wydawnictwo IFiSi PAN, Warszawa 2015.
Kołczyńska M., Zaufanie do instytucji państwowych, Zespół Porównawczych Analiz Nierówności Społecznych, Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2015.
Mikucka M., Jak się starzejemy? Zdrowie Polaków po sześćdziesiątym roku życia, Zespół Porównawczych Analiz Nierówności Społecznych, Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2015.
Życzyńska-Ciołek D., Ubóstwo. Subiektywne postrzeganie sytuacji materialnej i wskaźniki obiektywne – zmiany w czasie, Zespół Porównawczych Analiz Nierówności Społecznych, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2015.
Baczko-Dombi A., Wysmułek I., Czynniki sukcesu. Ciężka praca i talent czy pochodzenie i szczęście?, Zespół Porównawczych Analiz Nierówności Społecznych, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2014.
Wysieńska K., Determinanty i dynamika postaw wobec nierówności i państwa opiekuńczego, Zespół Porównawczych Analiz Nierówności Społecznych, Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2014.
Andrejuk K., Postrzeganie konfliktów społecznych. Co się zmieniało i dlaczego?, Zespół Porównawczych Analiz Nierówności Społecznych, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2014.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Beata Trzop, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-07-2016 15:26)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.