SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kapitał społeczny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kapitał społeczny
Kod przedmiotu 14.2.-WP-SOCD-KS-W_pNadGenGJ29C
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mariusz Kwiatkowski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

 Celem zajęć jest wyposażenie studenta zarówno w wiedzę teoretyczną jak i kompetencje badawcze w zakresie empirycznych analiz kapitału społecznego.  Celem jest także przygotowanie studenta do praktycznego wykorzystania uzyskanej wiedzy w tworzeniu i realizacji projektów rozwiązywania problemów społecznych i ekonomicznych opartych na koncepcji kapitału społecznego.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu socjologii ogólnej oraz metod i technik badań społecznych

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny WYKŁADU:

  1. Problematyka kapitału społecznego w socjologii i dyscyplinach pokrewnych.
  2. Kapitał  społeczny w ujęciu J. S. Colemana, R. D. Putnama i P. Bourdieu.
  3. Kontrowersje wokół pojęcia kapitału społecznego.
  4. Kapitał społeczny a sfera publiczna.
  5. Kapitał społeczny a gospodarka.
  6. Kapitał społeczny a problem marginalizacji.
  7. Kapitał  społeczny a edukacja i religia.
  8. Metody badania kapitału społecznego.

Zakres tematyczny ĆWICZEŃ:

  1. Strategie gospodarowania kapitałem społecznym.
  2. Analiza projektów.
  3. Tworzenie projektów.
  4. Prezentacja projektów.
  5. Realizacja projektów.

Metody kształcenia

Wykład konwersatoryjny, dyskusje, metoda próbek pracy (symulacyjna).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów

FORMA ZALICZENIA WYKŁADU

UWAGI

Zaliczenie na ocenę

Tak

Pisemne kolokwium.

W formie pytań problemowych, otwartych, otwartych i zamkniętych (test), zamkniętych (test).

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału dotyczący egzaminu.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład).

Zasady uzyskania oceny
 z wykładu.

Ocena z wykładu stanowić będzie ocenę z kolokwium.

 

Zaliczenie ćwiczeń

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

UWAGI

Zaliczenie na ocenę

Tak/nie

Przygotowanie projektu w formie pisemnej  i prezentacja podczas zajęć.

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Aktywność podczas zajęć.

Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów.

Ocena za aktywność w ramach wykonywania prac zespołowych.

Współpraca w ramach zadań realizowanych podczas zajęć a także w ramach prac przygotowywanych poza zajęciami.

 

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z  pracy pisemnej (80%) i aktywności na zajęciach (20%).

 

Ocena Końcowa*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

Uwagi:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).

Zasady uzyskania oceny końcowej.

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń
i wykładu*.

Literatura podstawowa

  1. Putnam R. D. Demokracja w działaniu, przel. J. Szacki, Wydawnictwo Naukowe „Znak”, Warszawa – Kraków 1995.
  2. Kwiatkowski M, Kapitał społeczny,[ w]: Encyklopedia socjologii: suplement, Oficyna Naukowa,  Warszawa 2005, ss. 105 -111.

Literatura uzupełniająca

  1. Kwiatkowski M., Theiss,  Kapitał społeczny. Od metafory do badań,  [w]: Różnorodność kapitałów w nowej rzeczywistości społecznej, „Rocznik Lubuski” nr 30, cz.2,  (red.) Ż. Leszkowicz-Baczyńska, Wydawnictwo LTN, Zielona Góra 2004.
  2. Bourdieu P., Wacquant Loic J. D., Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, prze����. A. Sawisz, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001.
  3. Coleman James S., Social Capital in the Creation of Human Capital, [w]: “American Journal of Sociology” nr 94/ 1998, ss. 95-120.
  4. Newton K., Social Capital and Democracy, w: Beyond Tocqueville. Civil Society and the Social Capital Debate in Comparative Perspective,( red.) B. Edwards, M. W. Foley, M. Diani, University Press of New, Hannover and London England 2001.
  5. Portes A., Social Capital; Its Origins and Applications In Modern Sociology, [w]: Knowledge and Social Capital: Foundations and Applications, red. E. Lesser, Butterworth – Heinemann, Boston, Oxford, Auckland, Johannesburg, Melbourne, New Delhi 2000.
  6. Kwiatkowski M., Kapitał społeczny a religia, [w]: Leksykon socjologii religii, (red.)  M. Libiszowska-Żółtkowska i J. Mariański,  Wydawnictwo „Verbinum”, Warszawa,  2004,  ss. 172-173.
  7. Kwiatkowski M., Aksjonormatywne aspekty kapitału społecznego, [w]: Kapitał społeczny we wspólnotach, (red.), H. Januszek,  Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań  2005,  ss. 73 —84.
  8. Kwiatkowski M., Kapitał społeczny a edukacja, [w] „Teraźniejszość. Człowiek. Edukacja” nr 3,  Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław, 2003,  ss. 7-17.
  9. Świaniewicz P (red.), Szafarze darów europejskich. Kapitał społeczny a realizacja polityki regionalnej w polskich województwach, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2008.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-07-2016 15:42)