SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projekt diagnozy społecznej I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projekt diagnozy społecznej I
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCD-PD1-K-S14_pNadGenWQZQ2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Maria Zielińska, prof. UZ
  • dr Krzysztof Lisowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z realizowanymi w Polsce i na świecie diagnozami społecznymi, możliwościami korzystania
z powszechnie dostępnych wyników. Przygotowanie studentów do realizacja własnego projektu diagnozy społecznej.

Wymagania wstępne

Ukończone kursy Metod i technik badań ilościowych i jakościowych.

Zakres tematyczny

  1. Problemy zróżnicowania i nierówności społecznych.
  2. Pojęcie diagnozy społecznej.
  3. Diagnozowanie w polityce społecznej.
  4. Rola badań podłużnych w diagnozowaniu jakości życia.
  5. Przykłady badań podłużnych realizowanych w Polsce (PGSS, DS, LSS).
  6. Kluczowe zmienne i wskaźniki w diagnozowaniu jakości życia.
  7. Metodologia badań podłużnych (diagnoz społecznych).

Metody kształcenia

Metoda projektów, prezentacje, dyskusja, analiza tekstów, analiza zbiorów danych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Aktywność podczas zajęć.

Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów.

Ocena za aktywność
w ramach wykonywania prac zespołowych.

Współpraca w ramach zadań realizowanych podczas zajęć a także w ramach prac przygotowywanych poza zajęciami.

Zasady uzyskania oceny 
z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z  pracy pisemnej (50%), pracy zespołowej (25%) i aktywności na zajęciach (25%).

 

Literatura podstawowa

  1. Frankfort - Nachmias Ch. i Nachmias D., Metody badawcze w socjologii, Wydawnictwo  „Zysk i S-ka”, Poznań 2001..
  2. Szreder M., Metody i techniki sondażowych badań opinii, Wydawnictwo PWE, Warszawa 2004.  
  3. Sułek A., Ogród metodologii socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2002.
  4. Szatur – Jaworska B., Diagnozowanie w polityce społecznej, Oficyna Wydawnicza „ASPRA –JR”, Warszawa 2005.
  5. Diagnoza Społeczna (www.diagnoza.com).
  6. Polski Generalny Sondaż Społeczny (http://pgss.iss.uw.edu.pl).
  7. Opinie i diagnozy CBOS (www.cbos.pl).
  8. Urząd Statystyczny Zielona Góra (http://www.stat.gov.pl/zg/index_PLK_HTML.htm).
  9. Kalka J., Jak żyje się w województwie lubuskim?, Opinie i Diagnozy nr 11, CBOS, Warszawa 2008.
  10. Domański H., Struktura społeczna, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2007.
  11.  Janicka K.,  Leszkowicz-Baczyńska Ż., Leszkowicz-Baczyński J., Lisowski K., Szaban D., Zielińska M., Lubuszanie u progu XXI wieku, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra 2010.

Literatura uzupełniająca

  1. Oppenheim. A.N., Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Wydawnictwo  Zysk o S-ka, Poznań 2004.
  2. Sztabiński P.B., Sztabiński F., Sawiński Z. (red.), Fieldwork jest sztuką, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2005.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-07-2016 15:10)