Zapoznanie studentów z realizowanymi w Polsce i na świecie diagnozami społecznymi, możliwościami korzystania
z powszechnie dostępnych wyników. Przygotowanie studentów do realizacja własnego projektu diagnozy społecznej.
Wymagania wstępne
Ukończone kursy Metod i technik badań ilościowych i jakościowych.
Zakres tematyczny
Problemy zróżnicowania i nierówności społecznych.
Pojęcie diagnozy społecznej.
Diagnozowanie w polityce społecznej.
Rola badań podłużnych w diagnozowaniu jakości życia.
Przykłady badań podłużnych realizowanych w Polsce (PGSS, DS, LSS).
Kluczowe zmienne i wskaźniki w diagnozowaniu jakości życia.
Metodologia badań podłużnych (diagnoz społecznych).
Metody kształcenia
Metoda projektów, prezentacje, dyskusja, analiza tekstów, analiza zbiorów danych.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Kalka J., Jak żyje się w województwie lubuskim?, Opinie i Diagnozy nr 11, CBOS, Warszawa 2008.
Domański H., Struktura społeczna, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2007.
Janicka K., Leszkowicz-Baczyńska Ż., Leszkowicz-Baczyński J., Lisowski K., Szaban D., Zielińska M., Lubuszanie u progu XXI wieku, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra 2010.
Literatura uzupełniająca
Oppenheim. A.N., Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Wydawnictwo Zysk o S-ka, Poznań 2004.
Sztabiński P.B., Sztabiński F., Sawiński Z. (red.), Fieldwork jest sztuką, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2005.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-07-2016 15:10)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.