SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Analiza danych europejskich - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Analiza danych europejskich
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCD-ADE-K-S14_pNadGenCK6SZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Justyna Nyćkowiak
  • dr Tomasz Kołodziej
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studentów wiedzy o różnego rodzaju badaniach społecznych, które stają się podstawą do diagnozowania zjawisk i procesów zachodzących we współczesnej  Europie. Studenci zapoznani zostaną
 z zasadami prowadzenia, analizy i interpretacji międzykrajowych i zagranicznych danych o charakterze socjologicznym, demograficznym, statystycznym itp. w szczególności uwzględniane będą dane z międzykrajowych badań porównawczych. Na podstawie przykładów takich badań uczestnik kursu będzie mógł się zapoznać z najnowszymi metodami analizy danych i najnowszymi programami statystycznymi do analiz porównawczych. Intencją prowadzącego jest zapoznanie studentów z możliwościami ustalania trendów i tendencji rozwoju społecznego na podstawie zestawiania ze sobą danych pochodzących z badań empirycznych, europejskich sondaży opinii, danych statystycznych, demograficznych oraz
 z europejskich danych urzędowych.

Wymagania wstępne

Zaliczenie następujących przedmiotów: Metodologia nauk społecznych.

Zakres tematyczny

  1. Specyfika międzykrajowych badań porównawczych, wyjaśnienia typu makro-makro i makro-mikro.
  2. Metodologia międzykrajowych badań porównawczych, zasada konieczności stosowania tła porównawczego.
  3. Międzykrajowe badania ilościowe.
  4. Charakterystyki pozycyjne, charakterystyki relacyjne, ekwiwalentność przedmiotowa, pomiarowa i temporalno-procesualna.
  5. ISSP, ESS, Eurobarometr, Eurostat itp. badania jako źródła wiedzy o zjawiskach i procesach zachodzących we współczesnej Europie.
  6. Porównawcze analizy na podstawie zbiorów danych socjologicznych, demograficznych, statystycznych itp.
  7. Harmonizacja danych pochodzących z różnych badań ilościowych – wyzwania metodologiczne.

 

Metody kształcenia

praca z dokumentem źródłowym, praca z komputerem (wyszukiwanie stron internetowych z danymi społecznymi, demograficznymi itp.) praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, prezentacja w Power Point, ćwiczenia.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Przygotowanie projektu
 w formie pisemnej
  i prezentacja podczas zajęć.

Praca pisemna na wybrany temat związany z aktualnymi problemami społecznymi występującymi
w Europie, przygotowana w oparciu o dane empiryczne pochodzące z omawianych na zajęciach źródeł.

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Praca składać się ma z 3 części, które weryfikują:

- umiejętność wskazania specyfiki międzykrajowych badań porównawczych w kontekście podejmowanej problematyki, sposobów gromadzenia oraz zasad udostępniania danych;

- umiejętność zaprezentowania sposobu wyszukania, zgromadzenia i przystosowania danych na potrzeby własnych analiz oraz krytyka użyteczności wybranych danych dla analizy podjętego w pracy problemu badawczego;

- adekwatność przyjętych metod prezentacji i analizy danych dla postawionego problemu, kompletność
 i prawidłowość wnioskowania oraz umiejętność poprawnego i wyczerpującego zinterpretowania wyników w odniesieniu do postawionego problemu badawczego.

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń

Ocena z ćwiczeń jest oceną ważoną uzyskaną z każdej części pracy semestralnej (ocena części pierwszej stanowi 20% oceny końcowej, ocena części drugiej stanowi 40% oceny końcowej, ocena części trzeciej stanowi 40% oceny końcowej.

Literatura podstawowa

  1. Billiet J., Matsuo H., Beullens K., Vehovar V. (2009) Non-Response Bias in Cross-National Surveys:Designs for Detection and Adjustment in the ESS,“ASK. Społeczeństwo. Badania. Metody”, nr 18/2010.
  2. Domański H., Społeczeństwa Europejskie, Wydawnictwo SCHOLAR, Warszawa 2009.
  3. Dubrow J.K.,Cross Nattional Measures of Poland Inequality of Voice, “ ASK. Społeczeństwo. Badania. Metody”, nr 19/2010.
  4. Kolsrud K., Midtsaeter H., Orten H., Kalgraff Skjåk K. and Øvrebø O-P.,.Processing, Archiving and Dissemination of ESS data. The Work of the Norvegian Social Science Data Services, “ ASK. Społeczeństwo. Badania. Metody” nr 19/2010.
  5. Koch A., Blohm M., Item Nonresponse in the European Social Survey, „ASK. Społeczeństwo. Badania. Metody” nr 18/ 2009.
  6. Słomczyński K.M., Międzykrajowe badania porównawcze, [w:] Encyklopedia Socjologii, Warszawa 2009.
  7. Słomczyński K.M., Europejski sondaż społeczny a inne międzynarodowe badania surveyowe. Czego można nauczyć się z analiz porównawczych?, „ASK. Społeczeństwo. Badania. Metody”, nr 13/2004, ss. 9-26.
  8. Sora A., Praktyczne wnioski wypływające z realizacji projektu ESS i możliwości zastosowania standardów metodologicznych w badaniach opinii i rynku, „ASK. Społeczeństwo. Badania. Metody” nr 13/2004.
  9. Sztabiński, Metodologia badania Europejski Sondaż Społeczny, „ASK. Społeczeństwo. Badania. Metody” nr 13/2004.
  10. Tomescu-Dubrow I., Domański H., How to Model Parental Education Effects on Men and Women's Attaintment? Cross-National Assessments of Different Approaches, “ ASK. Społeczeństwo. Badania. Metody”, nr 19/2010.

 

Literatura uzupełniająca

  1. „ASK . Społeczeństwo, badania, metody”, nr.10/2001, nr.13/2004, nr 15/ 2006, nr 18 /2009,
  2. nr.19 /2010.
  3. Dubrow, J. K., A Brief History of Survey Data Harmonization Projects,” Harmonization: Newsletter on Harmonization in the Social Sciences 1(1), p.  2 – 4, 2015.
  4. Tomescu-Dubrow I. and Slomczynski K.M.,. 2015. “The Harmonization Project: Democratic Values and Protest Behavior in 22 International Survey Projects.” Harmonization: Newsletter on Harmonization in the Social Sciences 1(1), 2015, p.  6 – 9.
  5. Powalko P., Working with Data in the Harmonization Project, “ Harmonization: Newsletter on Harmonization in the Social Sciences”, 1(1), 2015, p. 10 – 11.
  6. Slomczynski K. M.,Tomescu-Dubrow I.,, Survey Data Recycling: Toward a Formalized Approach to Ex-Post Harmonization of International Projects, “Harmonization: Newsletter on Harmonization in the Social Sciences”, 1(1), 2015,  p. 11 – 13.
  7. Kolczynska M., The Importance of Data Documentation for Survey Data Harmonization.” Harmonization: Newsletter on Harmonization in the Social Sciences”, 1(1): 11 – 15, 2015.
  8. Wysmułek I., Oleksiyenko O.,, and Anastas Vangeli, “Processing Errors in Cross-national Surveys: Insights from the Harmonization Project.” Harmonization: Newsletter on Harmonization in the Social Sciences 1(1), 2015,  p. 15 – 17.
  9. Granda P., Archiving and Preserving the Relationships between Harmonized Survey Datasets and Their Sources, “Harmonization: Newsletter on Survey Data Harmonization in the Social Sciences” , 2015, 1(2): 2 – 4.
  10. Ortmanns, V. and Silke , Schneider L.,. 2015. Harmonization of Educational Attainment Variables in Cross-national Surveys: The CAMCES-Project,  “Harmonization: Newsletter on Survey Data Harmonization in the Social Sciences” 2015, 1(2), p.  5 – 6.
  11. Breustedt, Wiebke, The Barometer Surveys: Insights into the Quality of the Harmonized Political Trust Items, “ Harmonization: Newsletter on Survey Data Harmonization in the Social Sciences 1(2), 2015,  p. 7 – 11.
  12. Winters K., The CharmStats Program for Survey Data Harmonization, “ Harmonization: Newsletter on Survey Data Harmonization in the Social Sciences” 1(2), 2015, p. 12 – 13.
  13. Wysmułek I., Oleksiyenko O.,, Przemek Powałko, Marcin W. Zieliński, and Słomczynski K.M., Towards Standardization: Target Variable Report Template in the Harmonization Project, “ Harmonization: Newsletter on Survey Data Harmonization in the Social Sciences 1(2), 2015, p.13 – 17.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Beata Trzop, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-07-2016 16:22)