Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studentów wiedzy o różnego rodzaju badaniach społecznych, które stają się podstawą do diagnozowania zjawisk i procesów zachodzących we współczesnej Europie. Studenci zapoznani zostaną
z zasadami prowadzenia, analizy i interpretacji międzykrajowych i zagranicznych danych o charakterze socjologicznym, demograficznym, statystycznym itp. w szczególności uwzględniane będą dane z międzykrajowych badań porównawczych. Na podstawie przykładów takich badań uczestnik kursu będzie mógł się zapoznać z najnowszymi metodami analizy danych i najnowszymi programami statystycznymi do analiz porównawczych. Intencją prowadzącego jest zapoznanie studentów z możliwościami ustalania trendów i tendencji rozwoju społecznego na podstawie zestawiania ze sobą danych pochodzących z badań empirycznych, europejskich sondaży opinii, danych statystycznych, demograficznych oraz
z europejskich danych urzędowych.
Wymagania wstępne
Zaliczenie następujących przedmiotów: Metodologia nauk społecznych.
Zakres tematyczny
Specyfika międzykrajowych badań porównawczych, wyjaśnienia typu makro-makro i makro-mikro.
Metodologia międzykrajowych badań porównawczych, zasada konieczności stosowania tła porównawczego.
Międzykrajowe badania ilościowe.
Charakterystyki pozycyjne, charakterystyki relacyjne, ekwiwalentność przedmiotowa, pomiarowa i temporalno-procesualna.
ISSP, ESS, Eurobarometr, Eurostat itp. badania jako źródła wiedzy o zjawiskach i procesach zachodzących we współczesnej Europie.
Porównawcze analizy na podstawie zbiorów danych socjologicznych, demograficznych, statystycznych itp.
Harmonizacja danych pochodzących z różnych badań ilościowych – wyzwania metodologiczne.
Metody kształcenia
praca z dokumentem źródłowym, praca z komputerem (wyszukiwanie stron internetowych z danymi społecznymi, demograficznymi itp.) praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, prezentacja w Power Point, ćwiczenia.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Forma zaliczenia ćwiczeń
Uwagi
Zaliczenie na ocenę
Tak
Przygotowanie projektu
w formie pisemnej
i prezentacja podczas zajęć.
Praca pisemna na wybrany temat związany z aktualnymi problemami społecznymi występującymi
w Europie, przygotowana w oparciu o dane empiryczne pochodzące z omawianych na zajęciach źródeł.
Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.
Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.
Praca składać się ma z 3 części, które weryfikują:
- umiejętność wskazania specyfiki międzykrajowych badań porównawczych w kontekście podejmowanej problematyki, sposobów gromadzenia oraz zasad udostępniania danych;
- umiejętność zaprezentowania sposobu wyszukania, zgromadzenia i przystosowania danych na potrzeby własnych analiz oraz krytyka użyteczności wybranych danych dla analizy podjętego w pracy problemu badawczego;
- adekwatność przyjętych metod prezentacji i analizy danych dla postawionego problemu, kompletność
i prawidłowość wnioskowania oraz umiejętność poprawnego i wyczerpującego zinterpretowania wyników w odniesieniu do postawionego problemu badawczego.
Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń
Ocena z ćwiczeń jest oceną ważoną uzyskaną z każdej części pracy semestralnej (ocena części pierwszej stanowi 20% oceny końcowej, ocena części drugiej stanowi 40% oceny końcowej, ocena części trzeciej stanowi 40% oceny końcowej.
Literatura podstawowa
Billiet J., Matsuo H., Beullens K., Vehovar V. (2009) Non-Response Bias in Cross-National Surveys:Designs for Detection and Adjustment in the ESS,“ASK. Społeczeństwo. Badania. Metody”, nr 18/2010.
Domański H., Społeczeństwa Europejskie, Wydawnictwo SCHOLAR, Warszawa 2009.
Dubrow J.K.,Cross Nattional Measures of Poland Inequality of Voice, “ ASK. Społeczeństwo. Badania. Metody”, nr 19/2010.
Kolsrud K., Midtsaeter H., Orten H., Kalgraff Skjåk K. and Øvrebø O-P.,.Processing, Archiving and Dissemination of ESS data. The Work of the Norvegian Social Science Data Services, “ ASK. Społeczeństwo. Badania. Metody” nr 19/2010.
Koch A., Blohm M., Item Nonresponse in the European Social Survey, „ASK. Społeczeństwo. Badania. Metody” nr 18/ 2009.
Słomczyński K.M., Międzykrajowe badania porównawcze, [w:] Encyklopedia Socjologii, Warszawa 2009.
Słomczyński K.M., Europejski sondaż społeczny a inne międzynarodowe badania surveyowe. Czego można nauczyć się z analiz porównawczych?, „ASK. Społeczeństwo. Badania. Metody”, nr 13/2004, ss. 9-26.
Sora A., Praktyczne wnioski wypływające z realizacji projektu ESS i możliwości zastosowania standardów metodologicznych w badaniach opinii i rynku, „ASK. Społeczeństwo. Badania. Metody” nr 13/2004.
Sztabiński, Metodologia badania Europejski Sondaż Społeczny, „ASK. Społeczeństwo. Badania. Metody” nr 13/2004.
Tomescu-Dubrow I., Domański H., How to Model Parental Education Effects on Men and Women's Attaintment? Cross-National Assessments of Different Approaches, “ ASK. Społeczeństwo. Badania. Metody”, nr 19/2010.
Literatura uzupełniająca
„ASK . Społeczeństwo, badania, metody”, nr.10/2001, nr.13/2004, nr 15/ 2006, nr 18 /2009,
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.