SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Analiza treści medialnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Analiza treści medialnych
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOC-ATM-K_pNadGenYRIWC
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z podstawowymi modelami analizy zawartości mediów, różnorodnością treści medialnych i sposobami ich doboru.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  1. Charakterystyka współczesnych mediów i nadawców.
  2. Przegląd dostępnych baz danych zastanych dotyczących mediów w Polsce.
  3. Analiza zawartości mediów – charakterystyka techniki badawczej, historia, wskazania, zalety i wady.
  4. Konstruowanie celów i narzędzi: analiza na modelu statystycznym, asocjacyjnym, na analizie dyskursu.
  5. Klucz kategoryzacyjny, dobór materiału i sposoby jego kodowania.
  6. Przykłady analizy przekazów medialnych.
  7. Realizacja własnego projektu analizy wybranego przekazu medialnego.

Metody kształcenia

Treści ujęte we  wszystkich punktach na ćwiczeniach realizowane są pomocą pracy z książką i dokumentami źródłowymi, praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

UWAGI

Zaliczenie na ocenę

Tak

Przygotowanie referatu
 w formie pisemnej.

Referat

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Przygotowanie projektu
w formie pisemnej
 i prezentacja podczas zajęć.

Projekt i prezentacja

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Zasady uzyskania oceny
 z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną wszystkich ocen.

Literatura podstawowa

  1. Mrozowski M., Media masowe: władza, rozrywka i biznes, Oficyna Wydawnicza „Aspra – Jr”, Warszawa 2001.
  2. Goban - Klass T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
  3. Lisowska – Magdziarz M., Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów, Wydawnictwo UJ, Kraków 2004.
  4. Piekot T., Dyskurs polskich wiadomości prasowych, Wydawnictwo” Universitas”, Kraków 2006.
  5. Łysak A., Zierkiewicz E. (red.), Kobiety i mężczyźni (z) kolorowych czasopism, Wydawnictwo” Atut”, Wrocław 2010.

Literatura uzupełniająca

  1. Briggs, P. Burke A., Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
  2. Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Beata Trzop, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-07-2016 16:33)