Przedmiot ma ukazywać różnorodność kulturową współczesnej globalnej ekumeny
Diagnozowanie nowych zjawisk kulturotwórczych na podstawie wiedzy teoretycznej . Identyfikacja wiedzy teoretycznej ze zjawiskami społecznej praktyki.
Umacnianie postawy relatywistycznej wobec odmienności kulturowych i światopoglądowych.
Wymagania wstępne
Student posiada podstawową wiedzę antropologiczną z kursu antropologii na zdobytą na poziomie licencjackim.
Student posiada orientację we współczesnych problemach społecznych i politycznych w Polsce i Europie.
Zakres tematyczny
Zakres tematyczny WYKŁADU:
Różnice między antropologią akademicką, stosowaną i ratowniczą(historia, założenia i cele). Jakie pożytki socjologowi z antropologii stosowanej?
Typy i funkcje społeczne nowych wspólnot.
Zjawiska i procesy wielokulturowości: nowe diaspory, , implozja centrum i kreolizacja, etnokrajobrazy, turyzm,hiperrzeczywistość, hiperprzestrzenie. Przejawy erozji wspólnot na rzecz indywidualizmu. Multikulturalizm i kreolizacja jako przeciwwaga dla homogenizacji i konsumeryzmu.
Tworzenie nowych fikcyjnych tradycjidla wzmocnienia tożsamościetnicznych, lokalnych, regionalnych i narodowych. Tradycja wynaleziona i indygenizacja, postfolkloryzm, karnawalizacja kultury.
Współczesne orientacje ekologiczne i enwironmentalizm. Ich obecność w sztukach plastycznych, wizualnych i literaturze.
Antropologia zaangażowana, badania w działaniu.
ZAKRES TEMATYCZNY ćwiczeń:
Kulturowa sytuacja Europy i symboliczne obumieranie modernistycznych wartościkultury Zachodu według E. Fromma, P. Ricouera i J. Baudrillarda, Foucalulta. Ich zaradcze propozycje (powtórka).
Rozpozwananie współczesnych zjawisk, procesów i tendencji kulturotwórczych. Diagnozy oparte na treści wykładów 3 i 4 oraz informacjach prasowych.
Kreolizacja w ujęciu UlfaHannerza.
Definicje podstawowych pojęć antropologii stosowanej: akulturacja, asymilacja, etnocyd, witalizm, dyfuzja, migracje. Omówienie na przykładach.
Powrót do witalistycznych pierwiastków w kulturze Zachodu powiązanych z afirmacją Natury i Nowej Arkadii Przykłady „naturalizacji kultury” i „kulturalizacji natury”(agroturystyka, proksemia, i quelle, step-jettins, turystyka wyczynowa).
Przyszłość wielokulturowości w Polsce – antropologia w działaniu.
Praca indywidualna i w grupach na fragmentach tekstów teoretycznych i empirycznych. Praca w zespołach, które rozwiązują rzeczywiste problemy społeczne na przypadkach opisanych w prasie i literaturze fachowej poprzez symulowanie zmiany społecznej, rozwiązywanie konfliktów, pobudzanie aktywności w warunkach apatii społecznej. Krzyżówki tematyczne, quizy itp.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie wykładów
Forma zaliczenia wykładu
Uwagi
Zaliczenie na ocenę
Tak
Egzamin ustny.
Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów za udzielenie poprawnych odpowiedzi na wylosowane pytania.
Zakres materiału dotyczący egzaminu.
Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach sylabusem (wykład + ćwiczenia ) .
Zasady uzyskania oceny
z wykładu.
Ocena z wykładu jest składową oceny z egzaminu.
ZaLiczenie Ćwiczeń
Forma zaliczenia ćwiczeń
Uwagi
Zaliczenie na ocenę
Tak
Przygotowanie pracy pisemnej w zespołach (referat , raport z badań itp.).
Projekt zmiany kulturowej.
Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.
Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.
Ricouer P., Egzystencja i hermeneutyka, Wydawnictwo Naukowe „Znak”, Warszawa 1985.
Fromm F., Mieć czy być?, Dom Wydawniczy „Rebis”, Poznań 2000.
Baudrillard J., Symulakry i symulacje, Wydawnictwo SIC!, Warszawa 2005.
Barker Ch., Studia kulturowe, Wydawnictwo UJ, Kraków 2005.
.Appadurai A., Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Wydawnictwo „Universitas”, Kraków 2005.
Maffesoli M., Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwie ponowoczesnym, Wydawnictwo Naukowe PWN,, Warszawa 2008.
Bauman Z., Wspólnota, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2008.
Thomas W., F. Znaniecki, Chłop polski w Europie i Ameryce, t. I, „Nota metodologiczna”, Wrocław 1956.
Hannerz U., Powiązania transnarodowe, Wydawnictwo UJ, Kraków 2007.
Hobsbawm E. (red.), Tradycja wynaleziona, Wydawnictwo UJ, , Kraków 2008.
Stoff, A. Skubaczewska-Pniewska A. (red.), Tradycja wynaleziona Wydawnictwo UMK, Toruń 2011.
Bachtin M., Twórczość Franciszka Rabelais’ego, Wydawnictwo Literackie, Warszawa 1965.
Huizinga J., Homo ludens: zabawa jako źródło kultury, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1985.
„Karnawały w kulturze”, nr 3-4 / 2002 „Konteksty”
Szczecińska-Musielak E., Pozanaukowe fascynacje innością kulturową, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2010.
Macnaghten Ph., Urry J., Alternatywne przyrody. Nowe myślenie o przyrodzie, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2002.
Giddens A., Nowoczesność i tożsamość, Wydawnictwo Naukowe PWN, Poznań 2003.
Burszta W.J., Antropologia kultury, Poznań 1998, rozdz. „Globalizacja i wielokulturowość, Wydawnictwo Naukowe „Zysk i S-ka”, Poznań 1998.
Burszta, W. Kuligowski, Sequel W., Dalsze przygody kultury w globalnym świecie. Ekologiczna wioska sztuki. Wolimierz rozdz.. VIII, Wydawnictwo „Muza”, Warszawa 2005.
Ćervinkova H., Gołębniak B.D. (red)., Badania w działaniu. Antropologia i pedagogia zaangażowane, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław 2010.
Nowicka E., M. Kowalski M.(red.), Problemy etniczne współczesnej Europy, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków 2012.
Krysińska-Kałużna M., Yamashta, czyli Ten Który Prawie Umarł, Oficyna Naukowa, Warszawa 2012.
Angutek D.(red.), Przyszłość wielokulturowości w Polsce , Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra-Wrocław 2015.
Dudzik W., Struktura w antystrukturze. Szkice o karnawale i teatrze, Wydawnictwo UW, Warszawa 2014.,
Grad J. Mamzer H. (red.), Karnawalizacja. Tendencje ludyczne w kulturze współczesnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2004.
Bełkot A., Inność i obcość w problematyce karnawalizacji, (PDF]
Literatura uzupełniająca
Artykuły z prasy popularnonaukowej „Wiedza i Życie”, „Focus”, „Niezbędnik Inteligenta”, „Wysokie Obcasy”.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 18-07-2016 15:38)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.