SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Procedury badań ewaluacyjnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Procedury badań ewaluacyjnych
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCD-PBE-C_pNadGenG1LIW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi założeniami badań ewaluacyjnych oraz procedurami projektowania, realizacji
 i interpretacji tego typu badań. Główny nacisk położony jest w trakcie kursu na dopasowanie odpowiednich wskaźników do kryteriów oceny projektu oraz formułowanie wniosków (rekomendacji i dyrektyw.

Wymagania wstępne

Ukończony kurs metodologii.

Zakres tematyczny

  1. Pojęcie ewaluacji, historia badań ewaluacyjnych, możliwości zastosowania badań ewaluacyjnych.
  2. Społeczne funkcje ewaluacji.
  3. Zastosowanie badań ewaluacyjnych – edukacja, projekty unijne, inne dziedziny życia. Rodzaje projektów
     i programów podlegających ewaluacji.
  4. Typy badań ewaluacyjnych. Monitoring, audyt, ewaluacja.
  5. Modele i schematy badań ewaluacyjnych i ich zastosowanie w praktyce.
  6. Projektowanie ewaluacji, konstrukcja wskaźników Mierniki ewaluacyjne.
  7. Podstawowe procedury analityczne stosowane w badaniach ewaluacyjnych oraz narzędzia socjologii empirycznej wykorzystywane w obszarze tego typu badań.
  8.  Rola danych zastanych w badaniach ewaluacyjnych.
  9. Przeprowadzanie badania ewaluacyjnego.
  10. Przygotowywanie raportu z badań ewaluacyjnych (adresaci, struktura, język).

Metody kształcenia

Praca z materiałem źródłowym, praca w grupach, dyskusja, praca z tekstem, prezentacja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Przygotowanie projektu
w formie pisemnej
 i prezentacja podczas zajęć.

Projekt badania ewaluacyjnego do wybranej tematyki

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Aktywność podczas zajęć.

Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów.

Ocena za aktywność w ramach wykonywania prac zespołowych.

Współpraca w ramach zadań realizowanych podczas zajęć a także w ramach prac przygotowywanych poza zajęciami.

Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z  pracy zaliczeniowej (80%) i aktywności na zajęciach (20%).

 

Literatura podstawowa

  1. Olejniczak K., Kozak M., Ledzion B., Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych. Podręcznik akademicki, Akademia Leona Koźmińskiego i Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
  2. Olejniczak K., Monitoring i ewaluacja [w:] Zarządzanie strategiczne rozwojem, (red.), J. Górniak, S. Mazur,     Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2012..
  3. Olejniczak K., Wprowadzenie do świata ewaluacji [w:]  Jak ewaluować i monitorować efekty projektów sektora B+R i szkolnictwa wyższego,( red.) P. Kościelecki, B. Warzybok, Ośrodek Przetwarzania Informacji, Warszawa 2011.
  4. Frankfort - Nachmias Ch. i Nachmias D. (2001), Metody badawcze w socjologii, Wydawnictwo „Zysk i Ska”,  Poznań 2001.
  5. Malikowski M., Niezgoda M. (red.), Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów, t. I, Wydawnictwo WSSG,  Tyczyn 1999.
  6. .Malikowski M., Niezgoda M. (red.), Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów,  tom 2,  Wydawnictwo WSSG, Tyczyn 1997.
  7. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe  PWN,  Warszawa 2004.
  8. Wieczorkowska G., Kochański P.,Eljaszuk K., Statystyka. Wprowadzenie do analizy danych sondażowych
    i eksperymentalnych, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2004.
  9. Durlik M., Dziarmakowska K. (red.),  Miniporadnik ewaluacji dla realizatorów projektów Edukacji kulturalnej, Stocznia. Pracownia Badań i innowacji społecznych, Warszawa 2013.
  10. Haber Agnieszka (red.),  Ewaluacja ex-post. Teoria i praktyka badawcza Wydawnictwo PARP, Warszawa 2007.
  11. Haber A, Szałaj M.,(red.),  Środowisko i warsztat ewaluacji, Wydawnictwo PARP, Warszawa 2008.
  12. Korporowicz L., Ewaluacja w edukacji, Wydawnictwo Oficyna Naukowa, Warszawa 1997.
  13. Pietras-Goc B., Ewaluacja jako standard zarządzania w sektorze publicznym,  Wydawnictwo Wyższej Szkoły Europejskiej im. ks. J.Tischnera, Kraków 2008.
  14. Ostrowski Ł., Wiśnicka M. (red.),  Ewaluacja? Jak to się robi? Poradnik dla programów PAFW, Stocznia. Pracownia Badań i innowacji społecznych, Warszawa 2013.

Literatura uzupełniająca

  1. Ekiert K.,, Ewaluacja w administracji publicznej., Funkcje, standardy i zasady stosowania,  Rządowe Centrum Studiów Strategicznych, sierpień 2004.
  2.   Kierzkowski T., Ocena (ewaluacja) programów i projektów o charakterze społeczno – gospodarczym
    w kontekście przystąpienia do Unii Europejskiej, Ministerstwo Finansów, Warszawa 2002.
  3.  Ornacka K., "Podstawowe pojęcia i ujęcia ewaluacji", [w]: Ewaluacja między naukami społecznymi i pracą socjalną, rozdział III, Uniwersytet Jagielloński, Instytut Socjologii, Zeszyty Pracy Socjalnej (zeszyt ósmy),  Kraków 2003.
  4.  Czasopisma: „Evaluation”, “American Journal of Evaluation”.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-07-2016 15:31)