SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do mediów globalnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do mediów globalnych
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCD-MG
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta ze specyfiką współczesnych mediów globalnych, ich genezą odwołującą się do kultury masowej, procesów globalizacji oraz z mechanizmami działania i relacjami z mediami lokalnymi/narodowymi.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

  1. Geneza mediów globalnych: od kultury masowej i mass mediów do globalizacji
  2. Specyfika procesu globalizacji komunikowania
  3. Podstawowe pojęcia dla analizy mediów globalnych: relacja media i władza; rynki medialne, odbiorcy/nadawcy i reklamodawcy; media globalne- przejście od starych do nowych środowisk globalnych.
  4. Wybrane teorie globalnych mediów
  5. Różne wymiary relacji: globalne media a gospodarka; globalne media a kultura
  6. Globalne kultury medialne: cztery modele analizy
  7. Polityka medialna lokalna/narodowa w erze mediów globalnych
  8. Hybrydyzacja gatunków  i tabloidyzacja w mediach globalnych
  9. Od mediów tradycyjnych do mediów nowoczesnych: analiza zachowań medialnych w obrębie relacji telewizja-prasa a sieć
  10. Jak badać odbiorców i użytkowników mediów globalnych? Wyzwania metodologiczne

Metody kształcenia

praca grupowa, prezentacja, burza mózgów, praca z tekstem

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

UWAGI

Zaliczenie na ocenę

Tak

 

 

Zakres materiału obejmującego kolokwium.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.

Aktywność podczas zajęć.

 

Ocena za aktywność
w ramach wykonywania prac zespołowych.

Tak – prezentacje multimedialne nr 1,2,3.

Przygotowanie pracy pisemnej (referat , raport z badań itp.).

Praca pisemna zaliczeniowa.

Zasady uzyskania oceny
 z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną

wszystkich ocen z prezentacji i pracy pisemnej.

 

Literatura podstawowa

1. Mrozowski M., Media masowe: władz, rozrywka i biznes, Oficyna Wydawnicza „Aspra Jr”, Warszawa 2001.

2. Kłoskowska A.,, Kultura masowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.

3. Golka M., Cywilizacja, Europa, globalizacja, Wydawnictwo fundacji „Humaniora”, Poznań 1999.

4.  Stiglitz J., Globalizacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

4.  Flew T., Media globalne, Wydawnictwo UJ, Kraków 2010.

5. Lisowska-Magdziarz M., Media powszednie, Wydawnictwo UJ, Kraków 2008.

6.Thompson J.B., Media a nowoczesność. Społeczna teoria mediów, Wydawnictwo „Astrum”, Wrocław 2001.

Literatura uzupełniająca

1. Castells M., Galaktyka Internetu, Wydawnictwo” Rebis”, Poznań 2003.

2. Briggs A., Burke P., Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

3. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

4.Bauman Z.,  Globalizacja: i co z tego dla ludzi wynika, Wydawnictwo PIW, Warszawa 2000.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 18-07-2016 16:09)