SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współczesne teorie komunikowania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współczesne teorie komunikowania
Kod przedmiotu 09.1-WP-SOCD-WTK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z wybranymi współczesnymi teoriami komunikowania i teoriami mediów, ich podstawowymi założeniami, autorami i pojęciami oraz dyskursem związanym z poruszana problematyką.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Klasyczne teorie komunikacji: od szkoły chicagowskiej do frankfurckiej szkoły badań społecznych.

Teorie połowy xx wieku: studia kulturowe, etnografia audytorium, dominium komunikacji.

Krótka historia teorii komunikowania.

Między filozofią a teorią mediów.

Od Gutenberga do McLuhana: zmiana perspektywy, teoria komunikowania masowego

Założenia negatywnej teorii mediów.

Wybrane współczesne problemy teorii mediów: globalizacja a glokalizacja; hybrydyzacja i konwergencja mediów, szerokie paradygmaty medialne w codziennym doświadczeniu medialnym.

Wybrane sfery komunikowania: komunikowanie międzykulturowe, komunikowanie polityczne i publiczne.

Teorie i koncepcje do dyskusji – wybór indywidualny.

Metody kształcenia

referat, dyskusja, praca z tekstem, praca w grupie

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

FORMA ZALICZENIA konwersatorium

UWAGI

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Zasady uzyskania oceny
 z przedmiotu.

Ocena z konwersatorium stanowić będzie średnią arytmetyczną

oceny z wygłoszonego referatu oraz oceny z kolokwium.

 

Literatura podstawowa

  1. Mersch D., Teorie mediów, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2006.
  2. Mattelart A.M., Teorie komunikacji, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa – Kraków 2001.
  3. Magdziarz – lisowska M., media powszednie, wydawnictwo UJ, Kraków 2008.
  4. Szopski M, komunikowanie międzykulturowe, Wydawnictwo WSIP, Warszawa 2005.
  5. Dobek B – ostrowska B., komunikowanie polityczne i publiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

 

Literatura uzupełniająca

  1. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
  2. Piontek D., Komunikowanie polityczne i kultura popularna, Wydawnictwo UAM, Poznań 2011.
  3. Mcluhan M., Wybór tekstów, Wydawnictwo Naukowe „Zysk i S-ka”, Poznań 2001.
  4. Baudrillard J., Wojny w Zatoce nie było, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2006.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Beata Trzop, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-07-2016 16:12)